/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
Outsider ko ?
Fra : Trine08
Vist : 766 gange
50 point
Dato : 24-11-05 20:15

Hej
Min mor og hendes kæreste snakkede om et pogram der var i TV for et par uger siden.
Det handlede om en taber ko ????
Altså, noget med at koen havde en depretion, og derfor holdt sig for sig selv.
Alle de andre køer gik sammen og hyggede sig, men taber koen, ja, den lå bare stille og var ked af det ?

Nogle der evt kan linke til en artikel eller noget ?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-11-05 20:30

Det var på TV2 vistnok i Set&Sket på Regional-Stationerne. Det drejede sig ikke kun om én taber-ko men om selve begrebet. Der findes nemlig taber-køer i alle besætninger. Det er simpelthen den eller de køer der befinder sig nederst i hierakiet. Symptomerne er mange men den vigtigste for landmanden er at koens mælkeydelse ligger helt i bund. Dens yver er meget lille og den bliver sjældent hvis nogensinde med kalv. Prøv at søge f.eks. på TV-MidtVest tror du kan finde noget der. Hilsen

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 24-11-05 20:46

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2005/10/21/133944.htm

http://www.landbrugsraadet.dk/smcms/Landbrugsraadet/Nyhedscenter/Bladuddrag/Bladuddrag_for_2003/Bladuddrag_for_uge__36/Index.htm?ID=4635&tID=3635

Og fra ovenstående link står: FORSKER SER PÅ TABERKØER. Mange mælkeproducenter har problemer med køer, som klarer sig dårligt i konkurrencen med besætningens øvrige køer. De bliver betegnet som taberkøer, der kan være dyr med lav mælkeydelse, plaget af en eller flere skavanker og for høj dødelighed. Peter Thomsen fra afdelingen for Husdyrsundhed og Velfærd på Danmarks Jordbrugsforskning vil i et forskningsprojekt definere begrebet taberko, anslå antallet af tabere, samt angive hvordan man kan forebygge og håndtere problemet. JYDV.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Trine08

Dato : 24-11-05 21:01

Tak for svaret pallebhansen.

Bliver spændene at læse lidt om.
Næsten helt hjerte skærende at høre at der findes taber køer.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-11-05 23:53

Selv tak.
Jamen der findes taber aber (Hæ hæ det rimer) og taber alle dyr og mennesker. (Underdog)
Ligeså vel som der er førerhunde, løver osv.
Sådan er det bare.
VH Palle Hansen