/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
stof der skifter farve
Fra : hubi
Vist : 712 gange
50 point
Dato : 24-11-05 15:33

hej, er det en væske der skifter farve når man sætter strøm til...??

//jesper

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 24-11-05 17:41
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-05 17:42

UPS... link 2.) og 4.) ....same story

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-05 17:48

..og så er der :

Citat
Thymol BlueThymol blue is pH indicator that turns from yellow to blue between pH 8 and 9. Theworking fluid's pH is adjusted to just below this transition value, and the color changeis triggered electrolytically. As in the hydrogen bubble technique, described above, athin platinum wire placed in the flow acts as the cathode. The anode is placed at somedistance away from the region of interest. When voltage is applied across this circuit,hydrogen ions are created by electrolysis. The hydrogen ions move toward thecathode, where they lose their charge and combine to form hydrogen. This producesan excess of OH ions near the cathode, which triggers a change in fluid color aroundthe platinum wire. This technique effectively produces a line source of blue dye.Side view, showing main horseshoe vortex (Thymol blue visualisation, Re = 1.4 x 103) http://www.engga.uwo.ca/people/esavory/hemispheres.htm

http://web.mit.edu/fluids-modules/www/exper_techniques/5.Electrolytic_Techniques.pdf

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-05 17:52
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-11-05 23:14

Saften i ufarvede wienerpølser. Da jeg var i lære, tog vi sommetider om aftenen og satte alligatorclips (dillenæb) i hver sin ende af en pølse, satte ledninger på og i stikkontakten. Når pølsen flækkede, var den færdig. èn af mine lærekammerater ville prøve det derhjemme, men han boede på et sted med jævnstrøm, så hans pølser blev blå i den ene ende!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-11-05 00:27

pbp_et -> [hør] Noget af en lakmus test

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : hubi

Dato : 25-11-05 12:12

Tak for svaret molokyle.