/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
hjælp til elspejle/ledninger i ee90
Fra : hojriiskim
Vist : 590 gange
200 point
Dato : 24-11-05 14:06

hej

har en corolla ee90, hvor sidespejlene ikke har kunnet justeres i den tid jeg har haft bilen.. Knappen til elektronisk at justere spejlene er der dog, og ud fra spejlet hænger der også en lille ledning med at stik.. Under kanppen, som sidder ved håndbremsen, er der en ledning og et stik så det ser ud til at være samlet.. ledningen løber sammen med nogle flere ved gearstangen, og "forsvinder så ind foran.. Mit problem er nu jeg skal finde den ledning som skal tilsluttes spejlet.. Der er ikke trukket noget ud til døren.. Jeg har skilt det meste atplastiken i front ad, og ledt efter den/de ledninger.. Jeg kan ikke finde noget der ligner.. Efter som det stik og ledningerne ved kontakten er der, må det vel være et ledningsnet som er beregnet til elspejle? Hvor finder jeg typisk de ledninger ti spejlene? hvordan ser de ud?

Hvis jeg finder en ledning, hvordan tester jeg så om det kan være den? (er ikke så meget inde i det elektronik ). Har et multimeter (tror jeg det hedder) med 2 ledninger på, den ene skal på ledningen/stikket som jeg har fundet kunne jeg forestille mig, men hvad med den anden?

Håber nogen kan hjælpe!

Kim

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-11-05 14:28

Du kan måled modstanden i ledningen (begge ledninger hver for sig) med multimetret tilsluttet begge neder af samme ledning, dvs. ved spejlet og i modsatte ende, så kan du se, om det er den rigtige ledning du har fat i, men er der en kontakt der har "afbrud" ledningen kan du ikke måle. Go' fornøjelse.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 24-11-05 14:55

problemet er jeg ingen ledning har. er der nogen der kan fortælle mig hvor de normal ligger i det ledningsnet hvis de ikke er tilsluttet spejlene?

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 24-11-05 15:53

Et godt råd til denne og fremtidige problemer:
Kik ind på www.toyotaextreme.dk
Der er altid et godt svar

Gert

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 24-11-05 16:01

tak gert, men har faktisk stillet samme spørgsmål der også..

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 24-11-05 16:09

Ja Der var jeg lidt for hurtig!
Så godt dit indlæg, lige efter mit svar her

gert

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 200 point
Dato : 24-11-05 21:20

Du kan vel få fat i et el skema, der ser du du hvor ledningene gårog hvilke farve de har.El skema kan du bl.a. se i Haynes manual.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 25-11-05 10:33

Tak for svaret alimak.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 25-11-05 19:57

Tak selv.
alimak