/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvorfor bliver chokoladen hvid og lidt g~
Fra : annettemor
Vist : 8430 gange
100 point
Dato : 23-11-05 19:29

Hej

Det er ikke fordi det er for gammelt - men kan det være for varmt hvor det ligger??? Eller?????

KH Annette

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 23-11-05 19:31

Jeps. fordi det bliver for varmt. Smelter det blot en smule sker dette.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 23-11-05 19:34

Spørgsmål og svar
Hvorfor bliver chokoladen hvid på overfladen?

Svar:

Hvis chokoladen bliver hvid/grå i overfladen, kan det have noget med opbevaringen at gøre. Chokolade kan holde sig i meget lang tid, hvis det bliver opbevaret korrekt. Den optimale temperatur er ca. 15 grader, mørkt og tørt.

Opbevares chokoladen ved f.eks. 25 grader i længere tid, vil kakaosmørret, som er en bestanddel af chokoladen, smelte og trænge ud på overfladen af chokoladen. Når den størkner, vil den ligge sig som en hvidlig hinde.

Man skal være opmærksom på, at også varme fra f.eks. en lampe under et skab, varmen fra en ovn under bordpladen, et skab i sollys o. lign. kan forårsage dette.

http://sliklexikon.toms.dk/830.aspx

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-11-05 19:38

for koldt når det opbevaret - giver hvidt lag
http://sliklexikon.toms.dk/780.aspx

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-11-05 19:39

opbevares (det s manglede lige og det lille frække t kom i vejen )

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-11-05 21:42

For at undgå dette, æd det i en fart.
Keldd

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 24-11-05 00:32

110% enig med Keldd - væk med det

Godkendelse af svar
Fra : annettemor

Dato : 24-11-05 07:23

Tak for svaret Nordsted1.

I har helt ret - det er med at spise det i en fart.. Og mener klart også at jeg gør mit til det!!! - er trods alt høj gravid, så der kan sagtens ryge en plade eller 2..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-11-05 07:35

Selv tak, tja..... her bliver det nu også udryddet øjeblikkeligt, så jeg har ingen problemer med hvid chokolade.

Tillykke med den kommende baby