/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Lars farfar til Lars fra Malt
Fra : svendgiversen
Vist : 613 gange
200 point
Dato : 22-11-05 20:49

Erling som vi har hjulpet med at finde sin Jørgensen familie i spørgsmålet ”Oldefar Lars fra Malt”
er trods flere arkiv besøg ikke kommet så langt tilbage som vi mener at være kommet her i kandu.
Det oprindelige spørgsmål blev efterhånden så omfattende (med over 50 svar) at de fleste mistede overblikket, og selv om der stadig var løse ender, har jeg nu lukket det.
Men efter at have talt med Erling er der stadig behov for at uddybe flere af de ældre fundne grene.
Først den direkte mandslinie nummereret ud fra Erling som morfar, med dattersøn Mikkel.

Citat
512 Lars ?? Mikkels mulige Tip Tip Tip Tip Tip Oldefar
514 Peder ?? Mikkels mulige Tip Tip Tip Tip Tip Oldemor

256 Jørgen Larsen, 1745, Skast, Vester Starup, Sønder Starup?
257 Maren Pedersdatter, 1752…

128 Lars Jørgensen, født 1784, Skast, Vester Starup, Sønder Starup?
129 Birgitte Marie Elisabeth Jørgensdatter født ca.1789? men døbt 31 JUL 1791?? Malt, Ribe,

64 Jørgen Larsen, født 1821 i Malt. Gifter sig først dec 1847 med
65 Karen Auguste Andersen født 1825

32 Lars Jørgensen, født 1846, Uægte barn

16 Jørgen Larsen, født 1879

8 Erlings far Lars? Jørgensen, født 1911

4 Erling

Første del af spørgsmålet går ud på at vise at ane nr. 256 Jørgen Larsen og
hans hustru nr. 257 Maren Pedersdatter er de rigtige (eneste mulige) forældre til
ane nr. 128 Lars Jørgensen, født 1784, Skast, Vester Starup, Sønder Starup?

Anden del går herefter ud på at finde deres forældre = Mikkels 5 gange tip oldeforældre.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-11-05 21:46

de data har du fået i sidste ?
Samtlige personer i husstanden

ribe, Skast, Vester Starup, Sønder Starup, , , 8, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jørgen Larsen, 42 , Gift, Mand, Bonde og gaardbeboer,
Maren Pedersdatter, 35 , Gift, Kone, ,
Karen Jørgensdatter, 8 , Ugift, Deres barn, ,
Peder Jørgensen, 6 , Ugift, Deres barn, ,
Lars Jørgensen, 3 , Ugift, Deres barn, ,
Berent Mortensen, 18 , Ugift, Tjenestefolk, ,

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-11-05 22:03

Husband
LAS CHRISTENSEN søn 1. JORGEN LARSEN døbt 03 OCT 1745 Vester Starup, Ribe, Denmark

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 200 point
Dato : 22-11-05 22:08

jørgen jenses forældre Husband LAS CHRISTENSEN Marriage: 26 MAR 1742 Vester Starup, Ribe, Denmark Wife MARGARETA HANSDR:
Marriage: 26 MAR 1742 Vester Starup, Ribe, Denmark
:

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-05 22:48

Godt senta,
den 3 årige Lars Jørgensen i 1787, født i Skast, Vester Starup, Sønder Starup?
er altså den eneste "sikre" brudgom her:
"
JORGENSEN, Lars Age: 32 Marriage
Wife: Birgithe Maria Elisabeth JORGENSDR Age: 26
Marriage Date: 2 Nov 1816 Recorded in: Malt, Ribe, Denmark
"
Og hans far er "entydigt" JORGEN LARSEN døbt 03 OCT 1745 Vester Starup, Ribe, Denmark

Med forældre LAS(Lars) CHRISTENSEN og MARGARETA HANSDR:
Marriage: 26 MAR 1742 Vester Starup, Ribe, Denmark

Så er vi jo næsten færdige med Jørgens forældre...hvornår mon de er født?

Og du mener vel Jørgen Larsens forældre ikke jørgen jenses forældre,
Jørgen Jensen vender vi tilbage til...

Og hvad med Jørgens kone Maren Pedersdatters forældre? Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-11-05 23:01

Evt. denne??
Husband PEDER JENSENChildren 1. MAREN PEDERSENPedigree Birth: 14 MAY 1752 Christening: 21 MAY 1752 Vester Starup, Ribe, Denmark

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-11-05 23:06

Evt. denne??
CHRISTENSENPedigree 1. LARS CHRISTENSEN Birth: 02 MAY 1725 Christening: 04 MAY 1725 Vester Starup, Ribe, Denmark

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-11-05 23:13

ved ikke om ovenstående er de rigtige ??
du må selv sortere

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-11-05 23:17

Der skal stå j
Jørgen larsen forældre Husband LAS CHRISTENSEN Marriage: 26 MAR 1742 Vester Starup, Ribe, Denmark Wife MARGARETA HANSDR:
Marriage: 26 MAR 1742 Vester Starup, Ribe, Denmark

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-05 08:36

Jeg taler og sammenligner med Erling i aften, så må vi se om flere er "sikre". Varlas udtryk.

Spørgsmålet skulle snarere have heddet:
"Sikre aner til Lars Jørgensen, der blev gift i Malt 2 Nov 1818",
der er jo også mulighed for alternativer til Lars Jørgensen, født 1784, Skast, Starup...

>du må selv sortere
Det er denne arbejsdeling jeg ikke er så glad for, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-11-05 09:16

Lars Jørgensen,bliver gift med Birgitte Marie Elisabeth 1816 de får en søn 1821Jørgen LARSEN rigtige ,? det er den eneste Lars Jørgensen, fra malt

Husband Lars JøRGENSEn Birth: 1784 , Ribe, DenmarkMarriage: 02 NOV 1816 Malt, Ribe, Denmark
Wife JøRGENSDATTERPedigree
Childre1. Jørgen LARSENPedigree Birth: 26 APR 1821 Malt, Ribe, Denmark

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-05 21:03

Jeg har talt med Erling der også, uafhængig af os, er fundet fram til:
Lars Jørgensen, født 1784, Skast, Vester Starup, Sønder Starup?
gift med Birgithe Maria Elisabeth JORGENSDR

Jeg så en affotografering med hendes håndskrevne navn, det sidste meget utydeligt...
(med mine begrænsede evner til at tyde håndskrift kunne der lige så godt have stået Andersdatter).

De må nu være at betragte som "sikre" , også Lars forældre er identiske...
Så dette spørgsmål er ved at være besvaret...

Derimod har Erling ikke fundet Jørgen Jensen med familie, så der er basis for endnu et spørgsmål...

Tak til senta for de fine svar, der bringer Erling næsten 100 år længere tilbage, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-11-05 21:55

Hvor langt tilbage skal vi med Jørgen Jensen ??
og hvorfra i Ribe ??

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-11-05 17:06

Tak for svaret senta.