/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Summasummarum, kreditor ubetalte faktura~
Fra : danevald
Vist : 1688 gange
350 point
Dato : 22-11-05 19:45

Hej allesammen

Jeg sidder lige nu og kigger på kontoplanen i SummaSummarum. Hvordan kan det være at de beløb
der er sat ind på kreditor, ubetalte fakturaer kontoen er inkl. moms? Burde de ikke være ex moms?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 22-11-05 20:06

Kreditor skal jo have moms med når han får betalingen så han senere kan inbetale momsen ved salg af varerne ..

Mvh sverola

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 22-11-05 20:08

Nej, debitorer og kreditorer skal være inklusiv moms.

Når du får en faktura fra en kreditor bogføres den således:
Varekøb debiteres med varens pris exkl. moms
Momsen debiteres på konto for indgående moms
Det skyldige beløb krediteres på konto for varekreditoren

Når du betaler kreditoren bogføres det således:
Varekreditorens konto debiteres, således at den udlignes
Kassekreditten/banken krediteres med det hævede beløb

Kommentar
Fra : danevald

Dato : 22-11-05 20:12

Jeg er ikke sikker på i helt forstår mig. Det er samle-kontoen i SummaSummarum der regner med moms, og i min regnskabsbalance skal jeg jo ikke have nogle beløb inkl. moms

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 22-11-05 21:05

Der skal være købsmoms inklusiv i det beløb, som står anført som skyldigt til kreditorer.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 22-11-05 23:26

Kreditorer og debitorer i balancen er med moms (inklusive)
Varesalg og varekøb i resultatopgørelsen er uden moms (eksklusive).

Typisk varekøbspostering:

Varekøb 100,- (debit resultatopgørelse)
Moms 25,- (debit momskonto i balancen)

Kreditor 125,- (kredit balance).

Når du betaler kreditor:

Kreditor 125,- (debit balance). - nu er den udlignet.
Bank 125,- (kredit balance).

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 23-11-05 08:21

Momsen skal afregnes uanset om beløbet er betalt.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 23-11-05 09:07

Momsen skal afregnes når beløbet er betalt.

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 350 point
Dato : 23-11-05 11:24

Hej Danevald

Din kreditorkonto skal altid være inkl. moms. Dette skyldes at du skylder hele beløbet væk - hvis du fx sælger en vare til 100 kr. inkl. moms, er du ikke selv itvivl om at debitor skylder dig de 100 kr. inkl. moms og ikke 80 kr. ekskl. moms.

Det er vigtigt at du sondrer mellem driften (resultatopgørelsen) og balancen, når du tænker i moms. Momsen skal ikke indgå i driften, fx. fører du omsætning og omkostninger ekskl. moms. Men i balancen skal beløbene være inkl. moms.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 23-11-05 11:34

UPS, skal måske lige præcises at balanceposter med moms naturligvis er debitorer og kreditorer, ikke deposita mv.

Det beløb der skal stå under kreditorer, er det beløb der skal hæves i banken når kreditor skal betales.

AMP

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 23-11-05 13:09

-> Viviborgen
Det du skriver er fuldstændig forkert.

qfha har ret i, at momsen skal afregnes under alle omstændigheder på de fastsatte terminer.
Det er leveringsdato/fakturadato der er afgørende for hvilken periode momsen skal afregnes i, ikke betalingsdatoen.
Hvis man kun køber og sælger mod kontant betaling har det ingen betydning, men det er vist de færreste, der kører på den måde.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 23-11-05 13:12

Du kan læse mere om fradragstidspunktet for momsen her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=108131&vID=200795&i=19#i108131

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 23-11-05 13:40

qfha har ret - momsafregning og ens gæld til kreditorer har intet med hinanden at gøre - det er to forskellige mellemværender.

AMP

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 23-11-05 20:56

Hvor skal jeg nu starte.

Momsen hører til på den dato (i det kvartal/havlår/måned) hvor fakturaen er udstedt, uanset hvornår og faktisk også om, den bliver betalt.

Davevald, du har ret. Samlekontoen i finans skal være uden moms. Når du bogfører trækker du automatisk momsen på varekøb og omkostninger. Man siger også at du skylder både udgiften og momsen til din leverandør (som jo skal betale momsen videre). HAr du moms på samlekontoen får du samme beløb i både debit og kredit (både fra køb og fra samlekontoen).

Så fjern straks den fejloprette momskode på kreditorsamlekontoen, men check lige først om der allerede er fejlbogføringer. Før disse tilbage og ret momsen og bogfør igen.

Check bagefter at summen af dine krediotorer er den samme som summen på finanskontoen.

Den eneste konto i balancen der (normalt) er med moms er anskaffelse af "store aktiver" alle andre er (normalt) uden.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 24-11-05 09:16

LeifHansen - Det er jo direkte forkert det du skriver. Kreditorer under passiver i balancen SKAL være inkl. moms!!!!

AMP, Revisor

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 24-11-05 18:12

ampere - du har ret, som jeg også før har sagt kreditorkontoen er inkl. moms. Jeg er revisor ...

Jeg gad nok se den leverandør, der ville være tilfreds med at få betalt beløbet uden moms - uha uha :)

Til gengæld har man selvfølgelig momsbeløbet tilgode hos toldvæsenet, det er klart, indtil momsen afregnes for perioden, det er også klart.

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 24-11-05 18:31

Jeg tydeliggør lige hvad jeg mener.

Samle kontoen skal være uden "momsegenskab" idet beløbet netop skal være med moms. Altså skal der i kontoplanen ikke vises nogen momskode på kontoen. Og det er vist det, Dannevald spørger om?

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 24-11-05 18:59

Det kan godt være, det er det, han mener, men det er ikke det, han skriver ...

Citat:
Hvordan kan det være at de beløb der er sat ind på kreditor, ubetalte fakturaer kontoen er inkl. moms? Burde de ikke være ex moms?

Konklusion om regler for "Konto for kreditorer", hvad enten det er samlekonto eller enkelt kreditor:

Beløbet, der står på kontoen skal være inkl. moms, og der skal ingen momskode være i kontoplanen.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 25-11-05 11:41

Leif Hansen -> Det kan ikke udelukkes at der skal vises en momskode i kontoplanen. Når jeg bogfører i Navision bliver der automatisk beregnet moms af modkontoen når jeg registrer en faktura fra en kreditor. Det er det mest almindelige, tilgengæld skal der ikke være momskode på kontoen for vareforbrug fx. hvis denne anvendes som modpost til kreditoren.

AMP

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 25-11-05 17:12

Ampere -> Så får da da et problem. Hvis du køber en vare har du en indgående afgift (købsmoms) som er tilgode hos Told. Når den er tilgode skal den stå i debit, samme side som dit varekøb står i.

Hvis du istedet beregner momsen af kreditorposteringen står momsen i kredit - hov.

Du kommer også til at skylde mindre i din bogføring end du skal betale - hov.

Du får også et større varekøb end faktisk, fordi beløbet er inkl. moms - hov.

Godkendelse af svar
Fra : danevald

Dato : 25-11-05 22:42

Hehe, jeg var slet ikke klar over at jeg kunne skabe så megen diskussion ud fra mit forholdsvis simple spørgsmål.

Men jeg accepter Ampere's svar omkring sondring mellem resultatopgørelsen og balancen. Tak for de mange svar...

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-11-05 11:31

LeifHansen- Når der er tilknyttet en momskode til kreditorsamleposten, betyder det at der beregnes moms af modposten som tidligere forklaret. Der er INGEN fejl i den opsætning, idet kreditorbeløbet går ind på kreditorsaldoen med bruttobeløbet og fx vareforbrug går inde med nettobeløbet - du vil vvel ikke til at påstå at Navision m.fl. alle har en forkert opsætning

AMP