/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Fejlmelding: Drevet er ikke formateret
Fra : anders_bak
Vist : 1809 gange
200 point
Dato : 22-11-05 08:38

Min far har en pc med to harddiske (en til programmer og en til filer), for et par dage siden mistede han kontakten til fil disken.

Den kan findes under "denne computer", men når man forsøger at åbne den får man at vide at disken ikke er formateret, og under egenskaber viser den en størelse på 0 gb.

Har skruet disken ud og sat den i en ekstern boks og koblet på min egen pc. og her får jeg samme problem.

Han har selvfølig ikke været særlig dygtig til at tage backup, og alle hans digitale billeder ligger på disken, så det ville være ret fedt at få hentet data ud fra den igen.

Nogen forslag eller forklaringer ?????

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 22-11-05 08:43

Desværre ser det ud til at Harddisken er røget til de evige jagtmarker.

Specielt når du selv har prøvet på en anden pc...Så desværre dataerne er forsvundet, med mindre i vil bruge mange penge på reetablere data hos et firma...Og det er vist ret dyrt

VH
Moltov

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 22-11-05 09:22

Giver den et bogstav til drevet hvis den gør så prøv at gå ind i søg og skriv hvis du kan huske en af disse mapper ved navn med billeder på søg på denne mappe ?

zita

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 22-11-05 11:03

Det virker desværre heller ikke zita. Jeg har drevnavnet, men disken bliver kun registreret som havende 0 gb, så der er ikke noget at søge på. (har prøvet)

Når den komme med meddelelsen om at drevet ikke er formateret spørger den også om det skal formateres nu.

Har derfor overvejet om man kunne formatere det, så man fik adgang igen (holder jo nok bare ikke hvis det er en fysisk fejl), og så bruge et program til at gendanne data.

Er der nogen der tror på den ?, og kender et freeware program der evt. kan bruges ?

Jeg har tænkt på hvad en fysisk fejl kunne være, kan både høre disken spinne, og tik-tik lydene fra læsehovedet der bevæger sig ?????

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 22-11-05 11:33

Hvis den siger tik tik, så er mit gæt at læsehovedet er defekt,,,Og derfor er Harddisken ødelagt

Moltov

Kommentar
Fra : hondazoomer

Dato : 22-11-05 12:55

hvis disken siger tik .......tik .......tik .......tik så er det slut med den disk . har selv prøvet

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-11-05 13:10

Prøv en 'scandisk' : http://www.duxcw.com/faq/win/xp/scandisk.htm

Hvis du er heldig er det blot en beskadiget MBR : http://www.webopedia.com/TERM/M/MBR.html

Du kan 'redde' disken ved at køre en FDISK /MBR.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 22-11-05 13:43

Hej

hvilken hardisk er der tale om - fabrikat og størrelse ?

Seagate og IBM har gratis værktøjer til at finde fejl - her er link til Seagate:
http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html

Et muligt andet program er fra Norton og jeg tænker mest på Nortin partionMagic 8 - der kan læse hardiske på flere måder og alle formater - men desværre det er ikke gratis og jeg kan ikke se om der er en prøveinstallation;men prøv selv at kigge på:
http://www.symantecstore.com/dr/sat5/ec_Main.Entry17C?SID=49997&SP=10023&CID=0&PID=648715&PN=1&V1=648715&V2=&V3=&V4=&V5=31033752&trackingid=cat_title&CUR=840&DSP=&PGRP=0&ABCODE=&CACHE_ID=0

eller gå ind via: http://www.norton.com/

Håber, at det lykkes for dig, at redde nogle data!

Bjarne

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 22-11-05 14:36

Hej molokyle

Ang. MBR, er det så ikke kun relevant på bootdiske ? disken indeholder jo ingen programme eller styresystemer.

Ang lydene er det de normale lyde man også hører fra en sund disk når den starter op, så det er derfor jeg overvejer hvad der kunne være af fysisk defekter.

Det er desværre hverken en seagate eller en IBM, men en MAXTOR 40GB

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-11-05 14:52

Korrekt mht. MBR.

Har du prøvet at køre en chkdsk på drevet fra commandpromten [CMD]?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-11-05 14:55

Altså : chkdsk d: /R ..eller chkdsk d: /F ...hvis drevet er d: drevet?

??? </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 22-11-05 15:57

Når jeg gør det får jeg at vide at filpostsegmentet 24-27 ikke er læsligt

Hvad det så end betyder

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 22-11-05 16:21
Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 22-11-05 16:28

Hvis besvær med lange link - så:

http://www.maxtor.com/ vælg derefter Software Downloads og kig efter aktuelle programmer.

Bjarne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-11-05 16:56

Er der gang i den HD når den sættes til og der tændes på eksternkassen.
Eksterne USB HD skal stå som master.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 22-11-05 17:18

Jep, der er gang i den og den står som master. har lige hentet testprogrammet fra maxtor. det krævede bare at jeg satte disken i internt. (tak Bjarne H, havde været på deres hjemmeside, men havde overset programmet). her får jeg bare at vide at "disk is failing" , og det var jo ligesom godt klar over i forvejen.

Må nok bare konstatere at den er død og data er tabt

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 200 point
Dato : 22-11-05 19:17

Anders bak - skriv lige til eyvindc()gmail.dk
Jeg har måske to disketter du kan låne over nettet.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 22-11-05 20:18

Det er hermed gjort. Hvad er det for disketter ?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-11-05 20:27

Jeg går ud fra at du skifter () ud med @ det er af hensyn til mailrobotter.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 22-11-05 20:33

Ja den havde jeg luret, men har lige fået maile retur (kunne ikke leveres) prøver lige igen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-11-05 20:34

Jeg fjols - det sker hver gang gmail er ikke en dk adresse - sorry.

eyvindc()gmail.com () = @

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-11-05 22:17

Anders Bak - der kommer ingen mail.

Adressen er eyvindc()gmail.com

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-11-05 22:22

Lukker for i dag

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 23-11-05 07:29

Så burde den være der

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 28-11-05 12:09

Hmmm. Jeg må desværre konstatere at den er død.

Godkendelse af svar
Fra : anders_bak

Dato : 28-11-05 12:10

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-11-05 17:11

Øv det var trist..............

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 29-11-05 07:05

Ja det må man sige, men nu har han lært at tage backup på den hårde måde, tak for indsatsen