/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Sætte NAT op på Netgear?
Fra : iluap
Vist : 710 gange
200 point
Dato : 22-11-05 07:01

Hvordan sætter jeg NAT op på en Netgear? - har ingen forstand på det overhovedet.

3 pc'er med XP Home hvis det er af betydning.

Med venlig hilsen Hans

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 22-11-05 14:32

NAT skal du jo kun sætte op hvis du har nogle porte du skal forwarde, typisk når du opsætter server... Men du går ind på din routers configurationsadresse (typisk 192.168.1.1 eller 192.168.2.1 eller deromkring med mindre du selv har ændret den). Derefter går du ind i menuen Port Forwarding/Port triggering. Her trykker du på "add custom service" og udfylder værdierne og trykker apply.

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 23-11-05 11:16

"NAT skal du jo kun sætte op hvis du har nogle porte du skal forwarde, typisk når du opsætter server"

Hej ostemand - når jeg spørger er det affødt af denne tråd (den sidste del af den):

http://kortlink.dk/27qx

Jeg har ikke forstand på NAT - og TDC snakker ikke noget om opsætningen i det til Netgear medfølgende materiale.

Jeg har ikke planer om at opsætte nogen server - vil du så mene at det er 112% unødvendigt at bruge NAT?

Med venlig hilsen Hans

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 23-11-05 15:29

Citat
vil du så mene at det er 112% unødvendigt at bruge NAT?

I store træk, JA! Du har ikke som almindelig forbruger brug for NAT, som jeg skrev typisk bruges ved serveropsætning... Men skriv eventuelt dit problem, og hvad du har gjort ved det... Jeg kunne ikke rigtig se det ud fra linket! (Det var lidt uoverskueligt)...

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 23-11-05 23:47

Mit eneste "problem" er at "Nielsen" i den pågældende tråd anbefaler mig at bruge NAT.

Mit oprindelige spørgsmål i dén tråd gik på om det var risikabelt at opdatere en frisk XP SP2-installation online hos Microsoft, hvor jeg fik at vide, at så længe jeg sad bag en NAT-router var der ingen risiko - men at den først skulle sættes op med NAT

Accepteret svar
Fra : ostemanden

Modtaget 200 point
Dato : 24-11-05 12:31

Der vil altid være en risiko forbundet med at være på nettet uden SP1 eller SP2... Men risikoen er forholdvis lille, hvis du går DIREKTE ind og opdaterer med det samme... Jeg kan sige at jeg har gjort det en del gange, uden at have fået noget snavs eller besøg fra hackere...

NAT har ikke det store med dette at gøre... Og desuden, hvis du ikke har pillet ved det på Netgears router, så sidder du allerede bag en NAT firewall... Den er som default slået til... Du skal se NAT som en si der sidder foran din computer, hvor hvert hul i sien repræsenterer en port... Som standard er sien lukket, hvilket vil sige at alle forespørgsler på de forskellige porte som kommer udefra, går direkte ned til routeren... Du kan så vælge at åbne og lukke forskellige porte, f.eks. hvis du skal sætte en web server eller ftp server op...

Håber du blev lidt klogere!

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 25-11-05 00:00

"Der vil altid være en risiko forbundet med at være på nettet uden SP1 eller SP2"

SP2 lægger jeg på offline inden jeg opdaterer hos Microsoft.

"Og desuden, hvis du ikke har pillet ved det på Netgears router, så sidder du allerede bag en NAT firewall... "

Jeg har ikke pillet ved det, så dét er jo bare godt

"Håber du blev lidt klogere!"

Dét blev jeg - takket være dig

Nu mangler jeg bare at få lukket spørgsmålet!?

Godkendelse af svar
Fra : iluap

Dato : 25-11-05 00:03

Tak for svaret, ostemand