/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Nye højtalere til surround (philips)
Fra : Eyvind
Vist : 349 gange
100 point
Dato : 21-11-05 16:49

Jeg har købt en Philips surround/DVD home theater system. HTS3300
Den virker godt men lyder ad H....til med de HT som fulgte med.
Så nu vil jeg købe nogle nye HT men de eksisterende HT er på 12 ohm
Hvad kan jeg købe som ikke lyder af plastik..............til rimelige penge.
Jeg har prøvet at sætte mine gamle HT med træ omkring og de lyder godt men det er bare det om forstækeren kan tåle at der blive skruet helt op.
Den kan ses her: http://kortlink.dk/27kp

Ps. Jeg håber det er den rigtige kategori.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-11-05 16:57

Kigger lige lidt i vejledningen!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-11-05 17:03

Ok tak

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-11-05 17:27

Ja, der er jo ikke nævnt noget i vejledningen!

Lidt dårligt, da det er en uhyre vigtig ting, hvilken belastning du må udsætte apparatet for.

Iøvrigt skægt at apparatet opgives til en udganseffekt på 4 x 40 + 70 W til center og 70W til sub. Samtidig skriver man at apparatet forbruger 70 W ?!?!?!?!?

Et gæt kan være der sidder 6 lige store forstærkere i enheden. Ved 12 ohm yder de 40W og ydelse stiger til 70W ved de 6,5 ohm man anvender i center og sub. Ved konvertering til andre højttalere kunne man få øje på et problem med strømforsyningen (OG GARANTIEN), ifald der anvendes lidt "ondere" højttalere, men dyk i impendansen måske til under 4 ohm og samtidig kedelig faseforløb. Så er en strømsvag forstærker uden chance.

Du er nok nødt til lige at konfirmere den med importøren, eller ganske simpelt prøve dig frem. Forstærkerdelen vil hurtigt brokke sig, med hørbar forvrængning og o-kontrol over sub'ben hvis du overbelaster den.

Til daglig hyggebrug tror jeg det er rimelig uproblematisk. Kører du derimod effektfulde tju bang film kunne man bekymre sig lidt om holdbarheden. Til gengæld er de medleverede bokse sanosynligvis ikke for effektive, så ved valg af nogle rimelig effektive bokse, skulle du kunne opnå en lydtryksforbedring i forhold til de medleverede bokse.

Skal du være sikker på ikke at baldre noget, skal højttalerne være aktive. Men så er prisen for disse anderledes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-11-05 17:30

3773 -
Her er specifikationerne som passer med min bog.
ftp://80.197.191.119/HTS3300.htm

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 21-11-05 17:39

Netop Eyvind. Læg mærke til at effektforbruget er opgivet til 70W. Og totaludganseffekten er så høj som 300 W. Med lidt spildvarme mv burde enheden forbruge sådan noget som 500 W. Et eller andet sted er der så åbenbart sparet. Og som oftest er det strømforsyningen der må stå for skud. Er apparatet strømsvagt, og er den dimensioneret lidt ringe, kan man være bange for en nedsmeltning hvis den belastes for hårdt. Og som du kan se, lader man så smukt vær med at sige noget om, hvordan du må belaste dine højttaler udgange. Det er lidt svært at rådgive ud fra Phillips'es tekniske data, idet oplysningerne er "halve".

Men som nævnt. Ved almindelig "stuebrug" tror jeg ikke der er noget problem. Men får den lidt "øre" kunne jeg godt bekymre mig.

Nogen specielle højttalere du havde tænkt dig?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-11-05 17:52

Du kunne selvfølge også bygge selv. Så vælger du rimeligvis selv impendanser. Men at finde 12 ohm's enheder får du svært ved! Det bliver dog nok for dyrt!

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 21-11-05 18:40

Tak for svaret 3773.
Så må jeg enten købe et andet anlæg eller sætte pigtråd omkring volumenkontrollen.