/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Opstilling af lagerstyring i regneark
Fra : kaarina
Vist : 1192 gange
100 point
Dato : 21-11-05 14:28

Hej allesammen.

Er der nogen som har en smart ide, hvordan man opstiller en intern lagerstyring i regneark, det skulle helst være nemt og overskueligt. Jeg tænker nærmest selve rækkefølgen for de forskellige emner, leverandør, varenavn etc.

Tak på forhånd.
kaarina

Kommentar
Fra : bl2207

Dato : 21-11-05 15:21

hej kaarina tænker du på at bygge et regnark op fra bunden af

Kommentar
Fra : bl2207

Dato : 21-11-05 15:21

hej kaarina tænker du på at bygge et regnark op fra bunden af

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 21-11-05 17:13

Hej Kaarina

Det er ikke et helt simpelt spørgsmål uden en større gennengang af virksomhedens forhold og formålet med regnearket.

Men sig mig, hvilket bogføringsprogram anvender du? De fleste har jo allerede indbyggede lagerstyringsfaciliteter og der er jo ingen grund til at opfinde det varme vand to gange. Der er heller ingen grund til at skulle indtaste de samme ting to forskellige steder (bogføring og regneark).

Mvh Leif

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 22-11-05 08:50

Hej LeifHansen,

Vi bruger summasummarum og jeg har tidligere haft dette emne her i panelet og desværre summasummarum kan ikke håndtere dette. Vi køber mange " råvarer " som vi ikke sælger videre, fordi disse råvarer bliver brugt for at fremstille vores færdig produkt og f.ex. kan vi have flere leverandører for et færdig produkt, håber du forstår hvad jeg mener.

hilsen
kaarina

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 22-11-05 08:56

Hej bl2207,

Jeg er allerede i gang med at bygge et regneark op, men blev lidt tvivl om rækkefølgen med hensyn til emner som: beholding, bestilt, disponible etc...
Jeg har aldrig beskæftiget mig med lagerstyring, derfor jeg tænkte måske nogen havde en god ide, hvordan jeg opbygger det mest hensigtsmæssigt.

hilsen
kaarina

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 22-11-05 08:57

Hej bl2207,

Jeg er allerede i gang med at bygge et regneark op, men blev lidt tvivl om rækkefølgen med hensyn til emner som: beholding, bestilt, disponible etc...
Jeg har aldrig beskæftiget mig med lagerstyring, derfor jeg tænkte måske nogen havde en god ide, hvordan jeg opbygger det mest hensigtsmæssigt.

hilsen
kaarina

Kommentar
Fra : bl2207

Dato : 22-11-05 09:09

Hej kaarina hvis du går ind på denne hjemmeside

http://regnskabsprogrammer.homepage.dk/oversigt.htm

så kan du jo se hvad markedet tilbyder af s/w løsninger jeg kan godt sige dig at hvis du går igang med selv at lave det i excel så skal du være meget erfaren excel bruger ellers spilder du din tid - jeg kan anbefale PCPLUS det har jeg selv brugt som bogføringssyem i mange år og de har også et modul om lagerstyring og så er de rimelig billige iforhold til Concorde o.l.
mvh
Børge

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 22-11-05 09:33

Hej igen bl2207,

Tak, jeg skal undersøge den link, og presentere dit forslag til min chef. Vi har som sagt summasummarum og den har også lagerstyring, men den kan ikke håndtere vores behov.

hilsen
kaarina

Accepteret svar
Fra : LeifHansen

Modtaget 100 point
Dato : 22-11-05 19:04

Ja se, nu begynder det at lysne.

Glem PC plus, det var et rigtigt godt program engang, men det er ikke skrevet til windows og i win 2000 og XP kan det give problemer.

Det du gør, "kort fortalt" du opretter i din finanskontoplan flere lagerkonti. En til råvarer, evt. en til varer under behandling og en til færdigvarer.

Du bogfører så dine vareindkøb som indkøb af råvarer.

Når varerne så bliver færdige "sælger" du dem til færdigvarerlageret til fremstillingsprisen. Det er forskellige principper, tal evt med revisor. Evt. fører du dem gennem varer under behandling på vejen, alt efter omfang, tid olg behov for styring.

Når du "sælger til dig selv" er der også forskellige måder at styre det på. Du kan feks lave en finanskonto nederst i omsætningen hvor du posterer både salg og køb og husk uden moms. Denne konto vil altid have 0 i saldo da dit køb og dit salg er det samme. Ved salget får du din råvare ud af lageret. Ved købet får du din færdigvare ind på lageret. Det kan også klare med manuelle posteringer men jeg tror faktureringsløsningen er den bedste.

Godkendelse af svar
Fra : kaarina

Dato : 23-11-05 08:52

Tak for svaret LeifHansen.

Det var lige det jeg var " ud efter " . Nu vil prøve dette og håber at den virker.

hilsen
kaarina

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 23-11-05 11:20

Kære LeifHansen,

Nu er jeg gået helt " blank " har prøvet din forslag hele formiddagen. Kunde du venligst lave en eksempel? Vi køber råvarer hos leverandør 1 og disse samme råvarer sender vi videre til leverandør 2 , som så sender en færdigprodukt til os som vi sælger videre. Vi kan også i nogle tilfælde have flere leverandører at producere en færdigprodukt. Jer bare helt " confused " , hvordan jeg kan holde styr på lagertallerne, hvad skal kreditere og hvad skal jeg debitere, undskyld men det er ikke åbenbart min dag idag.

hilsen
kaarina

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 23-11-05 21:14

Hej Karina

Først kunne jeg tænke mig at vide om I i det hele taget har brug for lagerstyringen. Lovgivningsmæssigt har I ikke. Det skal kun være for jeres egen skyld.

Næst kunne jeg tænke mig at vide om du er finsk? Dobbelt a og så hedder det et eksempel

Når ikke at lave et eksempel i dag, formentligt i morgen. Jeg laver et exel ark med "flyvere" der viser hvordan. Har du en mail jeg kan sende arket til?

Kommentar
Fra : kaarina

Dato : 24-11-05 08:44

Hej LeifHansen,

Vi skal bruge den lagerstyring for vores egen skyld.
Ja, og du har ret, jeg er finsk så du må undskylde alle mine stavefejl. Alt dette med bogholderi er nyt for mig, jeg har tidligere arbejdet i nogle luftfartsselskaber.

Du kan sende arket til karina@triobike.dk

På forhånd tak for hjælpen.

hilsen
kaarina