/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
selvstændig dårliger stillet med barsel ~
Fra : Odense
Vist : 2840 gange
100 point
Dato : 20-11-05 21:47

Hejsa
Jeg står i ASA og har været selvstændig i ca. 12-13år. lille firma, men går godt... Jeg blev lykkelige gift for 2½ år siden, med en fra udlandet. Og hun er blevet det man kalder i Told og Skat "med hjælpen hustru" i mit firma nu. Hun arbejder på fuld tid 0g betaler normal skat osv. (hun står ikke i nogen faglige organisation overhovet)... da Jeg lige har snakket med nogen gode bekendte (som har fast arbejde i DSB, ikke selvstændig som os) som lige har fået barn, som får barsel med løn osv. og så tænkte jeg jo, hva' så! når vi vil have børn!?,,, Hvad er bedst og smart, så vi får mest ud af det, og hvad kan man forvente, eller er vi som selvstændig dårliger stillet med barsel end lønmodtager, skal vi selv punge ud for det hele ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-11-05 21:52

Alle former for nydelse kræver som regel først ydelse.
Det er jo A-kassen som betaler for barsel -
så sådan en må du være medlem af først.
Jeg kan ikke huske hvor længe du skal være medlem af en a-kasse før du kan få "barsel"

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 20-11-05 21:56

Skynd dig at lukke det foregående spørgsmål, så har du lidt mere at "gøre godt" med senere.

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 20-11-05 21:56

Eyvind du fik hvis ikke læst VI ER SELVSTÆNDIG....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-11-05 21:56

Du kan stadig nå at slette denne dublet:
http://www.kandu.dk/dk/spg/78338

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-11-05 21:58

Jo - og der er da også en "kasse" som i kan være medlem af.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-11-05 22:05

Din kone skal være medlem af en a-kasse for at kunne modtage dagpenge, dette gælder også ved barsel.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-11-05 22:22

Hovedreglen er, at man skal være medlem af en A-kasse for at kunne få dagpenge under sygdom eller barsel.

Og derudover gælder følgende regler:

Hvilke krav skal du opfylde for at få sygedagpenge?
Hvis du skal have sygedagpenge fra din arbejdsgiver, skal du have:
været ansat hos arbejdsgiveren i mindst otte uger
haft mindst 74 timers arbejde

Hvis du skal have sygedagpenge fra kommunen, skal du:
have haft mindst 13 ugers uafbrudt arbejde og have haft mindst 120 timers arbejde eller
ville have haft ret til arbejdsløshedsunderstøttelse, hvis du ikke var syg eller
have afsluttet en erhvervsuddannelse på mindst 18 måneder inden for den sidste måned eller
være elev i praktik med løn som led i en anerkendt uddannelse

Hvis du ikke opfylder betingelserne for at få sygedagpenge fra din arbejdsgiver, kan du få sygedagpenge fra kommunen fra 1. sygedag, hvis du enten har haft 13 ugers uafbrudt arbejde og mindst 120 timers arbejde eller er understøttelsesberettiget medlem af en A-kasse

Hvis du er selvstændig/medhjælpende ægtefælle, er beskæftigelseskravet, at du i mindst seks af de forudgående 12 måneder har drevet selvstændig virksomhed i væsentligt omfang - heraf mindst en måned umiddelbar før du blev syg.

--------------------------

mvh dova

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 20-11-05 23:53

Det hele ligger vel i ordet "selvstændig"