/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
hvad er det?
Fra : oberwelt
Vist : 1992 gange
200 point
Dato : 18-11-05 18:03

er der nogen der kender denne sygdom og hvad den gør og om den kan helbredes - alt I ved imødeses med tak.

Sygdommen er en hudsygdom og hedder Hidrosadenitis.

Jeg har selv søgt på google, men de fleste sider er på sprog jeg ikke kender.

Er der nogen der kender nogen der har denne sygdom?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-05 18:07

I min "medicinske fagudtryks"'s bog, står der at det er

Betændelse i svedkirtelen og nærmeste væv

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-11-05 18:08

Det er en infektionssygdom i huden

http://forlag.fadl.dk/sample/derma/images/2120.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-11-05 18:09

Forresten, det behandles med laser.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 18-11-05 18:10

Rygere risikerer at blive ramt af den stærkt generende hudlidelse ?hidrosadenitis?, som giver betændelsesfyldte bylder og blærer i armhuler, lysken, håndflade og fodsåler. Hele fire procent af den voksne befolkning ? svarende til 100.000 danskere ? rammes af hudsygdommen. Heraf er 88 procent rygere. Sygdommen nedsætter livskvaliteten betragteligt samtidig med, at behandlingsmulighederne er meget ringe. Selvom bylderne ligner infektioner, så hjælper antibiotika ikke, og patienterne må ofte døje med symptomerne i årevis, forklarer Gregor Jemec, der er overlæge og formand for Dansk Dermatologisk Selskab.

mvh dova

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 18-11-05 18:14

Ser ikke ud til der er de store behandlings muligheder.
Dog vil det nok hjælpe at holde op med at ryge, samt holde huden go ren.
Man kan på respet fra lægen få en creame der hedder: Redab
Den skulle kunne hjælpe hvis man har pludselig/unaturli uren hud.
Måske kan den gives i en periode samtigdig med antibiotika. (penselin)
Men så igen...jeg gætter blot....... men kan se at der ikke er mange behandlings muligheder, detsvære

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 18-11-05 18:17

trine08 - han ryger ikke og har aldrig gjort det

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 18-11-05 18:24

Tja... så hjælper det jo ikke meget at holde op.
Drikker han evt ?
Man kan også få en creame der er stærkere end Redabden, måske den ville hjælpe.
Holder han ellers sin hud ren ? Eller er han lidt et sløse hoved hvad det angår ?
Da der ikke findes noget konkret lægeligt middel som kan hjælpe, så er han jo detsvære nødt til selv at holde det nede så godt som muligt.
Salt vand er godt for hud problemer eks. Sund kost, motion og måske ansigts masker fra matas.....
Er detsvære mit eneste bud.

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 18-11-05 19:22

nej han drikker heller ikke - og vi lever særdeles sundt efter ernæringsrigtige principper med grønt osv. fylder os ikke med tilsætningsstoffer har ikke tæpper, gardiner mv. gør rent flere gange om ugen vasker sengetøj hver 2. dag og desinficerer bad hver dag efter brug mv.

Jeg syntes vi tager alle forholdsregler.

Men pencillin hjælper jeg syntes bare at en 6 ugers kur hver gang er voldsomt.

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 18-11-05 21:40

selv om det måske ikke helbreder, så prøv alligevel apotekets flydende sæbe lactacyd uden parfume, den har hudens naturlige PH-værdi. jeg svampeinfektioner mange gange årligt, og fik det råd af min læge at bruge lactacyd. siden har jeg ikke haft svampeinfektioner og nu er der over 15 år siden. og en side gevinst, svedlugt under armene har jeg heller ikke mere. jeg tror at mange sæber ødelægger hudens naturlige forsvar.

Godkendelse af svar
Fra : oberwelt

Dato : 19-11-05 14:22

Tak for svaret dova.

Jeg havde håbet at nogle kendte noget personligt til det, for din besvarelse er lige nøjagtigt det eneste vi selv har kunnet opsnappe, men tak for det. Det med laser var iøvrigt nyt for os.

Ober