/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Marine-ingeniør Carl Vilhelm Wolff
Fra : modersvilje
Vist : 2294 gange
200 point
Dato : 18-11-05 15:27

Carl Vilhelm Wolff født 2. juni 1880 (marine-ingeniør og kunstmaler)
Da jeg ikke kan finde ham som kunstmaler, er han jo nok ikke verdensberømt,
måske nåede han aldrig uden for hjemmets 4 vægge?

Det er nu mit håb at der findes en slags "Blå Bog" eller lignende,
for ingeniører hvor jeg kan lede efter ham.
Det er mit indtryk at det var en noget "finere" uddannelse omkring år 1900.

PS: Han er født i Kjøbenhavn, og jeg gætter på at det var der han havde sit virke, men jeg ved det faktisk ikke?
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 18-11-05 16:13

Der findes bøger om ingeniører, prøv evt at søge i bibliotek.dk og bestil den hjem til dig selv.

Lis

Accepteret svar
Fra : LisBJensen

Modtaget 210 point
Dato : 18-11-05 16:21

Hej igen

Prøv at kigge på dette indlæg og spørg merethe om hun ved noget om ham

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=6&i=31717&t=12303#reply_31717

Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-11-05 22:29

Det er så ikke ham her:
"
WULF, Carl Ferdinand   Christening
   Gender:   Male
   Birth Date:   16 Mar 1881
   Christening Date:   9 Feb 1882   Recorded in:   Hillerod, Frederiksborg, Denmark
         Collection:   Hillerod; Den Danske Folkekirke
   Father:   Carl Martin WULF
   Mother:   Pernille LARSEN
"
Måske en fætter? Ved du hvad hans forældre hed??

Svend, også ingeniør;
og du har ret: Det var meget mere anset (og sjældent) at være ingeniør for 100 år siden

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 19-11-05 00:47

Hej Svend
Jeg ved godt hvem hans forælder var det var en Moyel og en Wolff,
men det ville jeg ikke oplyse her fordi jeg var bange for at få hele mit stamtræ igen,
og det tager focus fra selve spørgsmålet.

Forældrene var:
Juliane Sophie Eleonora Wilhelmine Moyel
f. 3-2 1847 - d. ?
Gift med Carl Kromager Wolff
De fik 3 børn:
Augusta Wolff ?
Carl Vilhelm Wolff født 2-6 1880 (marine-ingeniør og kunstmaler)
Elinore Ingeborg Wolff født 22-8 1882
MVH
Modersvilje (Kirsten Nielsen f. Moyel)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-11-05 09:59

Det er altså mere hans virke du efterspørger...

Nu er jeg så gammel at jeg har studeret også på læreanstalterne ved Sølvtorvet og i Farimaksgade,
inden DTH, nu DTU, flyttede til Lundtofte.
Er han almindelig uddannet Civilingeniør, er han uddannet i den gamle bygning ved Sølvtorvet...
(Jeg husker det gamle auditorium med de slidte pulte; én med et indridset Citat: "Her sov Newton i 1847").

Da jeg studerede i 60erne, var undervisningen opdelt i de klassiske bygnings- kemi- elektro- og maskin-retninger;
skibsbygnings linien var en underafdeling af maskinretningen (MS ingeniør uddannelse).
(ser man på Lundtofte er denne 4 deling stadig tydelig med de 4 kvadrenter, men i dag er undervisningen
langt mere fleksibel med studie valg på tværs af de 4 retninger, eksempelvis "mecatronics" studiet).

Men forsvaret har haft egne ingeniør uddannelser, og det kan jo være Carl Vilhelm Wolff som marineingeniør
er uddanet ved Flåden eller i udlandet. Ellers Sølvgade...

Da jeg studerede var jeg medlem af Ingeniør Foreningen, med fester i den flotte gammle bygning på Vesterbrogade,
men da jeg flyttede til provinsen, ville jeg ikke være med til at financiere de arrangementer i Hovedstaden,
jeg ikke kunne deltage i (med kjole eller mørk tøj, ikke min stil som ung ingeniør), så jeg meldte mig ud.

Men i Ingenørforeningen findes oversigter ovver alle uddannede Civil Ingeniører.
(I dag slået sammen med andre ingenør uddannelsers foreninger til Ingeniør Sammenslutningen).
Så prøv at efterspore Ingeniør Foreningens medlemslister fra begyndelsen af 1900 tallet...

Svend, der ikke kan hjælpe med Carl Vilhelm Wolff' s kunstneriske udfoldelser.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-11-05 10:55

" Du skriver "
Jeg ved godt hvem hans forælder var det var en Moyel og en kunstmalerWolff men det ville jeg ikke oplyse her fordi jeg var bange for at få hele mit stamtræ igen,
og det tager fokus fra selve spørgsmålet

Du har jo data på Carl Vilhelm Wolff født 2. juni 1880 (marine-ingeniør og kunstmaler)så det er vel oplysninger om hans karriere som marine-ingeniør og kunstmaler du søger ??

marine-ingeniør har du fået oplysninger om hvor du kan søge .

kunstmaler ..hvis han har udstillet sine billeder , er registreret som kunst maler kan du finde oplysninger om kunstmaler Wolff på arkivet , det er jo ikke sikkert han har malet under sit rigtige navn,
han har måske brugt et alias osv.
derudover hvad billeder har han malet ??
billeder af marineskibe osv.
havnen eller ???

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 19-11-05 11:09

Tak Svend og andre
Ja det er hans virke jeg søger,
og måske kan jeg komme den vej rundt til at finde hans efterkommer.
Da vi er kommet langt med vores stamtræ, er vi begyndt at samle på historie om de personer der kan findes en historie om.
Det ville være "sjovt" hvis vi kunne finde noget han havde bygget.
VI har fundet 4 nulevende familier af vores slægt med andre efternavne.
(Vi mangler 3 - Wolff, frost og Svarre?)
Vi er i familie med Grevinde Danner og Hans Egede.
Vi er i familie med han der sagde "Den gik ikke Grandberg"
Hvis det har interesse: www.moyell.com
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 19-11-05 11:21

Hej Senta
Jeg har søgt ham længe som kunstmaler, og skrevet til samtlige relevante museer for malerkunst, og til Brunn Rasmussen, de kender ham ikke!!!!!!
så jeg tror at det med kunstmaler er snob,
og har derfor kastet mig over hans erverv, det er heller ikke nemt,
derfor prøver jeg nu Kandu
MVH
Modersvilje
PS:http://www.moyell.com/Family%20Notes.htm (resten er uinterasant her)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-11-05 11:34

Måske hans datter der har arvet hans kunstneriske evner? Svend
"
En retrospektiv udstilling med værker af Ann Wolff
I Glasmuseet Ebeltoft kan du opleve udstillingen, Betragtninger, den største samlede udstilling nogensinde af Ann Wolff nye og gamle værker.
http://it-nyheder.dk/search.php?q=maler
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-11-05 11:36

"så jeg tror at det med kunstmaler er snob"
Hvis han ikke er registreret som kunstmaler bliver det svært, men find hvor han har levet og hvad han har arbejdet med som ingeniør, mener det findes et museum for marinen og dens skibe, men du skal på arkivet.
Hvad med kraks blå bog, har du tjekket om han evt. er med der. osv
Det sker sommetider
man skal over åen efter vand for at finde løsningen .

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-11-05 11:38
Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-11-05 11:41
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-11-05 11:55

Weilbachs Kunstnerleksion VW

Wolf__Vilhelm_Carl_Heinrich

Wolf_f_

Wolff__Aage_Jacob_Emil

Wolff__Christopher_Heinrich

Wolff__Hans_Christian_Henning

Wolff__Heinrich

Wolff__Johan_Henrik

Wolff__Johann

Wolff__Wulff__Wolf__Wulf___Nicolaus

Wolffbrandt__Ib_Uffe

http://home19.inet.tele.dk/rosekamp/VW.htm

Den første var tæt på, men Carl Vilhelm Wolff er ikke officielt registreret kunstmaler, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-11-05 12:02

"Den første var tæt på, men Carl Vilhelm Wolff er ikke officielt registreret kunstmaler, Svend"
nej og han har ikke de rigtige forældre samtidig er han født før 1880

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-11-05 12:24

Den første var: Vilhelm_Carl_Heinrich Wolf; med forkerte forældre og født før 1880: Ja.
(tæt på, navne mæssigt).
Da ham vi eftersøger: Carl Vilhelm Wolff, ikke er nævnt i Weilbachs Kunstnerleksion konkluderer jeg,
at han ikke er officielt registreret kunstner...
God Weekend, Svend

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 21-11-05 15:55

Tak for svaret LisBJensen.
Jeg giver dig kun en stjerne fordi jeg ikke fik svar på mit spørgsmål overhovedet,
(Merete kunne heller ikke finde ham)
Men jeg opdagede at Dis-Danmark kan bruges til mere end jeg troede.
Jeg taster også for DDA og har problemer med Win-kip, der kan Dis-Danmark også hjælpe
MVH
Modersvilje