/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
GRØN COMPUTER = BLÅLYS ???
Fra : molokyle
Vist : 705 gange
277 point
Dato : 18-11-05 10:13

Hvor finder man specifikationerne til den nye 'grønne computer' man vil forurene u-landede med?

Før man kan læse specifikationerne skal man næppe klappe i hænderne !!!

En 500Mhz. med 1Gb. RAM ...ja godaw do, RAM til hvad ? Hukommelse, grafik OG hardisk?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-11-05 10:17

Øv de kan ikke spille Doom3 i Uganda så!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-11-05 14:51

Hold da ferie 50 Mhz mere en den jeg sidderved og 2½ gange RAM........hvor er de heldige.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-05 17:23

e.c -> ...men du har da en 'rigtig' harddisk ik'? ..og må ik' nøjes med en flash RAM ..oder?

Dét jeg mener er :

Tænkt eksempel : En landsby med 10.000 indbyggere får 100 grønne PC'ere a 100$. Dette svarer til 8 PC'ere a 1000$, perifært udstyr (printer, modem osv..) til ialt 1000$ og en 110/220V dieselgenerator til 1000$ evt. sat op på den lokale skole.

Hvor tror I man får mest 'udvikling' for pengene? Hos 100 'nobiliteter' i byen eller på skolen, hvor man må lære at dele?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-05 17:37

..som jeg læste et sted : Hvis bare een comp. er koblet på nettet er ALLE i nærhehen koblet på. Befolkningstætheden er jo stor!

Jeg øjner allerede hér problemer : Éen 56 Kbit forbindelse ..og 700 'grønne' at slæbe på det 'ufrivillige?' netværk.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-05 17:46

Ville en rimelig PC + printer/projektor + dieselgenerator til ialt 350$ opsat på et offentligt sted, mon ikke være en bedre, samt mere miljøvenlig og social retfærdig indsats fra I-landene til U-landedes fattigste del af befolkningen?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-11-05 17:51

Hvad skal de med PC'er? Bestille C.V. Jørgensen?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-05 17:54

I mine øjne svarer det lidt til: I stedet for at indføre telefoni, giver man alle en Walkie-Talkie

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-05 17:55

..så kan man sidde i hver sin hytte og tale sammen ...i stedet for at gå på besøg ...som man ellers plejer

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-11-05 17:56

Tjah! Hvor bor du? Vil du ha en grøn?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-05 17:59

tedd -> Læse de bøger de ikke har ..og blive klogere ..og gøre oprør ..for dælen da

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-11-05 18:00

Eller hvad vil man? 1 milliard negere på internettet der snakker om Khat! Det må være opfordning til spyware og at trykke nej når man burde trykke ja? Køb din Khat her eller bliv Woodoet!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-11-05 18:02

Man kan ikke google hvis man er analfabet?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-05 18:06

[hør] Min oprigtige mening om dette tiltag er også :

En rigtig 'smart' propaganda 'ting' og et Intergalaktisk stort 'Hold-Kæft Bolsje'

Lukke U-landede ind i verdensøkonomien og videnssamfundet ...min bare R.. !

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-11-05 18:06

Afrikanere er så langt tilbage i uddannelse at det ikke vil virke selv med en 500 mHz computer! Glem det!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-05 18:10

Iøvrigt smart med den dersens optrækker. Så kan 'Lille Sorte Sambo' sidde og dreje på håndtaget, medens Massa sover til middag

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-11-05 18:11

Men derimod kan de jo sælge bloddiamanter til os og dermed få herredømmet over et land! Vi har jo brug for skidtet! Ellers er det jo det glemte kontinent!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-11-05 18:12

Bortset fra Nigeria! Der er der jo olie! Så stakkels dem når Shell blir ubehagelige

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-11-05 19:02

I bliver let sure bare fordi nogle få udbytter alle pengene. I sku' skamme jer skulle i.
Næ vi skulle hellere tage ned og lære de mennesker at dyrke jorden med enkle midler.
Jeg så en gang en TV udsendelse hvor der blev undevist i et enkelt overislingssystem lavet af deres egne materialer.................nemlig.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-11-05 07:40

Hér er intensionerne http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=408593

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-11-05 15:36

Der må være mange hot spots i afrika? Mon de osse uddeler grønt internet? Så det nok ikke TDC der står bag!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-11-05 07:44

tedd -> Der er indbygget automatisk trådløs forbindelse mellem alle grønne computere i en hvis radius (Wi-Fi). Hvis en af disse computere er opkoblet til internettet, kan alle dele denne opkobling. Styresystemet er Linux og så vidt jeg husker er browseren Mozilla. Der er 128 Kb konventionel RAM og 1Gb. flash-RAM som harddisk.

..men jeg kunne stadig godt tænke mig at vide :

1.) Teknisk :

Kan den grønne også køre på netspænding?
Hvilket sprog er installeret? Kan dette og tastaturlayout let udskiftes?

2.) Socialt :

Bedre end lærere og bøger skrives der. Hvad skulle forhindre at det hele ender op med statsfinancieret spilleri og pornosurfing i stedet?
Er der noget der skulle forhindre at de fattige 'studenter' sælger 'skidtet' for at de og familien skal overleve?
Hvad med fattige børn i USA og Europa? Skal de også have en?

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 277 point
Dato : 20-11-05 19:47

Molokyle................du har misforstået det hele.
Det er for at kunne fabrikere og sælge disse computere, og ingen vil hælde penge i et projekt som gavner hjemmefronten::::::::::::::::::::det er der ingen prestige i.
Men nu kan "verden" selv se hvor flinke vor udviklede lande er.
Men ta' det roligt, for hvis de rejser sig og måske kan klare dagen og vejen selv,
"så ska' vi nok få dem ned med nakken igen."

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 21-11-05 17:04

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-11-05 17:10

Jeg ville hellere have haft lidt ros eller ris for min kommentar.