/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Græsareal til heste
Fra : Doros
Vist : 388 gange
100 point
Dato : 17-11-05 19:12

Hvis man anvender et græsareal til heste, og senere ønsker græsareal igen, kan man da efterfølgende etablerer græsareal med samme muld/jord - eller er muld/ jorden ødelagt?.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-11-05 19:33

Hvorfor skulle jorden/mulden være ødelagt? Tværtimod - den er godt gødet - men det er ikke sikkert den er helt jævn mere

mvh berpox

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-11-05 20:08

Det beror på arealets størrelse, på en mindre plet vil hesten ikke æde og trives.
Der vil lugte for meget af hestepærer.
Det samme gælder f.ø. får.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-11-05 20:29

Teil - nu var det jo ikke det spørgsmålet gik på - men om man efterfølgende kan etablere græsareal..... Det ligge vel implicit i spørgsmålet at græsarealet har været nedlagt i en periode..... eller har jeg helt misforstået spørgsmålet?

mvh berpox

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-11-05 21:23

Muligt også at jeg misforstår og svarer med egen erfaring som grund.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 17-11-05 22:39

du skal være opmærksom på, at en hest træder jorden meget hårdt sammen, og det kan være nødvendigt at behandle det f.eks med en gruber inden du kan anvende det til ret meget

Kommentar
Fra : Doros

Dato : 18-11-05 05:48

Hej trimare46

Du er inde på noget af det rigtige - hvad med muldjorden som bliver pløret til, vil denne blive ødelagt - skal muldjorden skiftes ud.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-11-05 10:09

Jamen - jordens KVALITET kan da ikke blive forringet af at blive tilført gødningsstoffer. Om jorden bliver kompakteret og trænger til en ordentlig grubning bagefter er jo en hel anden historie.

Nu er der jo også forskel på hvilken jordbund der her er tale om, om den er sandet, leret eller ..... alt afhængig af jordbundstypen, vil jodren være mere eller mindre kompakt, og også dræningsforhold gør sig gældene i denne sammenhæng (højt/lavt beliggende) - men gødning og afgræsning tager jorden ikke skade af!

/berpox

Godkendelse af svar
Fra : Doros

Dato : 22-11-05 17:15

Tak for svaret trimare46.