/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Flash / Spørgsmål
10  Dr.Disco 500
Komme igang med flash...(?)
Fra : taliskoko
Vist : 654 gange
120 point
Dato : 16-11-05 13:13

Hvordan kommer jeg i gang med flash.?

Jeg vil gerne lave nogle billeder der ligesom glider over i hinanden. (Hvis I forstår!)

Er der et program der kan løse simple opgaver eller hvor og hvorledes kommer man i gang.?

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 16-11-05 19:30

Du skal have et program, der kan håndtere Flash, Macromedie/Flash/ Studie, eller andet.
Har et program til salg, men det er færdige Flash sider.
Har desværre lige slettet alle mine llinks, men prøv ? www.macromedia.com
Der kan du hente en prøveversion, der kan det der, med flash.
Ellers. prøv på Google

Amara Flash
TrendyFlash-Site-Builder

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 16-11-05 21:49

Ja , FLASH er lige det du har brug for med det ønskede resultat til følge.
Det kan dog også laves i PhotoShop(ImageReady), hvor det bare er lidt mere "besværligt" og nær så "dynamisk" som i FLASH.

At komme igang med FLASH er ikke det værste. Anskaf dig evt. en grundbog i FLASH hvor du lærer dig alt det grafiske først som FLASH kan, og dernæst en bog med FLASH's programmeringssprog "ActionScript". Her vil jeg helt klart anbefale Morten Barklunds "Grundlæggende programmering i ActionScrip" som foruden den er på dansk også kommer lige fra det helt basale til godt "ud i krogene".
Bogen har faktisk sin egen hjemmeside/forum:
http://www.actionscript.dk/

Jeg mener du skal gribe det an i ovenstående rækkefølge, selvom du selvfølgelig kan tilrettelægge dit eget tempo og tilgang til programmet....man kan nemlig godt blive lidt "forpustet" af dette, til tider, ret komplekse, men herlige program.

Held og lykke med en spændende fremtis som FLASH'er

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 16-11-05 21:52

fremtis=fremtid ...sorry

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 16-11-05 22:15

pallenoc,,,,,,
Begynder,,,,Ha, ikke ondt ment /HE
Siden er god, men har du ikke et program, der kan lave/redigere det, så er du på den.
ellers kan man jo bare EFTERLIGNE andre.
Kunne ligge mange koder ud til Flash og andet, men som sagt, har du ikke et program, der kan håndtere flash, og andet, så skal man bruge, et program, der kan redigere Flash, og andet.
Så som, Macromedia Flash, eller bedre, HELE studie MX 04
Giv en mail.....

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 17-11-05 06:40

JA, JA, sofus.dk...det er da klart man skal have programmet for at kunne lære at bruge, men det burde da være indlysende....og det er jeg da sikker på taliskoko er vel vidende om ingen bil, ingen køreture ;-D
Den henvisning du giver til MM egen hjemmeside, er da en udmærket måde, at få lov at komme "i kontakt" med FLASH på ved at downloade en trialversion i 30 dage....(jeg startede faktisk selv på denne måde med FLASH 5.)

Ellers er det ud på en eller anden form for undervisningsinstitution og få direkte undervisning i FLASH...det koster som regel bare kassen, hvis man ikke er underlagt nogle regler ifm. lediggang/arbejdsløshed og dagpengereglerme...men det er en helt anden historie.

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 17-11-05 10:22

Innovate don't imitate.
Det er bedre at kunne selv!
Flash MX trin for trin af Heine L Christensen - forlaget Globe.
Fat første side og arbejd dig igennem bogens øvelser, der lærer du det helt grundlæggende.
Det er en fordel, hvis du også har Dreamweaver (bogen her: Dreamweaver MX af Betsy Bruce - forlaget IDG)
De to har hver deres force animationer/navigation stage/frames etc.
Og så iøvrigt alle de gode links, her fra siderne.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 17-11-05 11:27

Smadder godt...

Kepp it coming...

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 18-11-05 02:22

Er du interreset i craks ?

Dreamweaver 8 Flash Professional 8 Fireworks 8 Contribute 3 FlashPaper 2 ColdFusion MX 7 Developer Edition FreeHand MX 11.0.2 Captivate Design, develop and maintain websites, applications, interactive media and mobile content with Macromedia"s new suite of award winning tools�Dreamweaver, Flash Professional, Fireworks, Contribute, and FlashPaper. With the latest releases of Dreamweaver, Flash Professional, Fireworks, Contribute and FlashPaper, Studio 8 offers web designers and developers a new level of expressiveness, efficiency and simplified workflow to create websites, interactive experiences and mobile content. Studio 8 offers the broadest range of creative tools for expressiveness and creation of vibrant interactive media, websites, or applications. Use advanced graphics, text, animation, video, and audio tools with precision control and quality. From simple animated graphics to sophisticated interactive experiences, Studio 8 provides a full suite of tools for limitless creativity. Studio 8 speeds the design, development, and maintenance process, with reliable round-tripping between Macromedia products, integration with third-party products, and key features like batch processing, batch encoding, and general performance enhancements to get projects done faster.
Download link: http://
Crack link: CD-Key's archive included

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-11-05 18:23

Du kan se et eksempel på det du søger her der er et rent billedgalleri jeg har lavet i flash - http://tobias.capricornus.dk

Du kan lave det på to måder:
1. At du laver det via timeline ved hjælp af motion Tween et antal frames og Alpha eller
2. At du laver det i actionscript f.eks ved at billederne hentes ind et af gangen, men med samme effekt.

Jeg kan oploade en zipfil med fla'erne som du kan hente med de to eksempler hvis du er interesseret, og så kan du studere dem i Macromedia Flash. Det bliver også nemmere for dig at stille spørgsmål i forhold til det du ser.

Programmet er rimeligt avanceret og kræver at du læser om de mest elmentære ting - her tænker jeg specielt på Motion Tween, Alpha, convert to Symbol, import to library. Alle disse elementer indgår i et diasshow via timeline og frames, som nok er den nemmeste måde at lave det på for os nybegyndere - der er nævnt i andre indlæg nogle glimrende bøger, men jeg vil ikke undlade at nævne http://www.libris.dk/ kig under tilbud - hvor du kan købe en grundlæggende bog i flash MX for 100 kr.

Det var så et kort input fra mig, men måske har du allerede fået det løst.

//bentjuul

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 21-11-05 19:10

bentjull> Nej, det er ikke løst. Jeg synes måske nok virker uoverskueligt. Jeg havde troet det var nemmere at gå til, set i lyset af de få ting jeg ønsker lavet.

Men det et MX jeg skal igang med... Så meget kan jeg dog se.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-11-05 19:40

Det er nu ikke så slemt, men hvis du ikke har en bog, hæfte eller andet at støtte dig til, ja så kan det virke uoverskueligt, men lad os nu prøve om du ikke kan komme godt i gang - jeg laver lige et lille diasshow på en måde som skulle være til at finde ud af, men vil først se om jeg kan lave en guide - der kan få dig startet, så du kan følge det diasshow som jeg laver.
Men du må lige have lidt tålmodighed - for guiden jeg laver bliver med skærmdumps med tilhørende tekst og jeg kan først have guiden klar om nogle timer da jeg skal lave 15-20 skærmdumps og en lille flashfilm af det.

Jeg vender tilbage.

//bentjuul

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 21-11-05 21:20

Det er helt korrekt hvad Bent Juul påpeger. Få dig nogle små "AHA"-oplevelser ved at lave noget elementært og grundlæggende ud fra en grundbog i FLASH. Når du så begynder at få disse grundregler ind under huden, vil jeg foreslå at du, som i min første kommentar, tager fat på det lidt mere "langhårede" og evt. ActionScript (AS). Det baner vejen til at lave bl.a. det du gerne vil have. Når først du kan lave billeder der glider ind over hinanden ved brug af frames og MovieClip, vil der "åbenbare" sig en helt ny verden i FLASH, når du inddrager AS i dine FLASH-film (swf)
Jeg er selv relativ nybegynder i FLASH, men kan dog sagtens se det effektive i at lære AS!!!

Så bare klø på

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 22-11-05 10:05
Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-11-05 19:10

Undskyld ventetiden, men det tog noget længere tid end jeg havde regnet med.
Men nu er der her en guide til et diasshow lavet helt uden actionscript, men på en måde så du skulle blive mere fortrolig med nogle af de elementer som flash indeholder.
Der er ikke læst korrektur, men den er vel brugbar alligevel http://bentjuul.bsjh.dk/flash-guide/ Den skal ses i 1024 x 768 håber den er brugbar.
God fornøjelse og spørg hvis du er i tvivl.

//bentjuul

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-11-05 23:46

bentjuul

Det har ikke noget med spørgsmålet at gøre, men bentjuul se lige her

http://www.kandu.dk/dk/spg/78453

taliskoko, jeg håber, du tilgiver min utidige indblanding

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 23-11-05 00:24

ans> Helt i orden... men du kunne også starte din egen tråde kun til bentjuul...

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 120 point
Dato : 23-11-05 00:33

taliskoko, har du kigget i guiden ??? Jeg er lidt spændt om den er forståelig - det håber jeg med den tid den har taget at lave

//bentjuul

ans >jeg har intet med det link at gøre - det er technet der har lavet pmdos - så de point tilhører ikke mig.

bentjuul

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 23-11-05 00:45

bentjuul> nej, jeg har lige sat mig..Men hold da op en guide. Tak for det. Klokken er mange nu, så jeg skal lige samle hovedet du ved, og kigge mere seriøst i morgen med friske øjne.

Men det ser sør´me godt ud... Tak.

Godkendelse af svar
Fra : taliskoko

Dato : 11-01-06 16:46

Tak for svaret bentjuul. Jeg ved ikke om du har BL'et mig, men for din store hjælp får du påængene.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-01-06 16:52

Selv tak taliskoko - jeg er glad for du kunne bruge det. Næh hvorfor skulle jeg BL dig ? Jeg har pt. ingen på den liste

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-02-06 14:45

Er du kommet igang med flash taliskoko ????

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 10-02-06 17:21

Jeg tror ikke kandu har helt styr på deres BL
Det opstår også på de andre sider
mhv
kathy