/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Problemer med LAN-party
Fra : WhiteRussian
Vist : 536 gange
100 point
Dato : 15-11-05 14:39

Mig og nogle af mine venner lavede for nogen tid siden et lille party. Men det var lidt små irreterende da kun 4 af os kunne komme på (ud af 8).

Vores netværk så sådan her ud:
/Computer 1
ADSL(TDC)==ROUTER==SWITCH==-Computer 2
osv.
Switchen har 8 porte og de fleste af computerne køre ADSL hjemme dagligt. Så computerne spiller 100.
Vi prøvede at slutte computerne til på kryds og tværs, for at tjekke at alle porte virkede og igen virkede det.

Det mærkelige var så, da vi næste morgen vågnede og tændte vores computere - var det ikke de samme der kunne komme på i-net, men nogle af de andre computere.

Så vidt jeg husker kunne vi vist godt se hinanden på lokalt-netværk, men jeg er ikke helt sikker.....

Mit spg. er så, hvad skal vi gøre for at alle får i-net???

Venlig hilsen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-11-05 15:06

Bruger I fast IP eller DHCP på LAN siden?
Hvor stor åbning har du i adresseuddelingen, hvis du bruger DHCP?

Kommentar
Fra : karsten77

Dato : 15-11-05 19:18

De lyder som om i har fået tildelt IP fra Internetudbyderen.. Og i har sikkert kun 4 Ipér at gøre godt med.. Det du skal bruge er en Router, eller osse få flere Ipér fra Internet udbyderen..

Karsten

Kommentar
Fra : WhiteRussian

Dato : 15-11-05 20:11

Hmm... Vi har bare brugt automatisk ip-tildeling (eller det der).

Karsten77, vi har jo en router i forvejen??

Kommentar
Fra : karsten77

Dato : 15-11-05 20:42

Uhhh sorry White jeg sov hvis ..... Hmm så lyder det meget underligt...

Karsten

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-11-05 20:45

I følge din anvisning, så skulle routeren tildele lokale IP-adresser til alle der er koblet til routeren eller switchen, der også virker som fordeler på routeren.
Routeren skal køre DHCP og alle maskiner skal stilles til at modtage IP-adresse (altså ikke nogen opsætning med gatway, supnetmask eller ip)
Så skulle det hele virke lokalt.
Hvis routerens WAN port er sat til DHCP, så skal der kun bruges én IP fra nettet, da det er routeren der styre trafikken ud på nettet over den ene adresse. (Det er kun hvis du køre switch direkte på nettet, at du skal have ip til hver maskine.)
Kontroller lige den lokale IP fordeling, hvordan den er sat. Åben den evt. med en margen fra 2 til 200, så skulle der gerne være nok adresser at dele ud af. Det kan være den der spærre, hvis den fx. står på 100 til 103 så deler den kun de fire IP-adresser ud, og resten må vente på en ledig port.
Så ind i routerens menu og se hvad det er den er stillet til!

Kommentar
Fra : WhiteRussian

Dato : 15-11-05 21:45

Hmm... Hvordan går man ind i routerens indstilling... Skal lige sige at routeren og i-net er leveret af min fars arbejde. Men der står noget ip adresse på den...

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 15-11-05 22:07

Du skal fra din browser, kalde på routeren via dens gatway-adresse. Den adresse kan variere, alt efter hvilket mærke det er.
Her skal du så indtaste adgangskode og password. Så kommer du ind i menuen.
Her kan du så stille på en masse parametre og filtre. - Det som jeg henviser til, er hvor stor en bredde, routeren deler ip-adresser ud over. Hvis den kun er indstillet til at dele fire lokal-adresser ud, så er det her den sætter begrænsningen.
Så find lige ud af hvilken gatway adresse den bruger.
Ex.: Min router bruger 192.168.1.1 som gatway. Men som sagt er det afhængig af mærket.

Kommentar
Fra : WhiteRussian

Dato : 15-11-05 23:08

Okay.
Tror jeg ved hvad jeg skal gøre tak til jer alle for hjælpen :D

Godkendelse af svar
Fra : WhiteRussian

Dato : 15-11-05 23:09

Tak for svaret severino.