/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Registrering af købsbilag
Fra : Jimmy17
Vist : 1478 gange
50 point
Dato : 14-11-05 20:11

Hvordan registreres følgende bilag?

Varekøb kr 356,43
Fragt kr. 48,-
Moms kr. 101,11

Betalt kontant

Største problem for mig er fragt...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-11-05 20:16

Du skal have en Fragtkonto, ellers kan du ikke bogføre fragten særskilt.

Altså: Krediter Kassen med totalen og debiter de andre beløb på deres respektive konti.

Accepteret svar
Fra : LeifHansen

Modtaget 60 point
Dato : 14-11-05 20:57

fragten følger varen, det vil sige ved salg skal den modposters salget og ved køb skal den posteres som køb. I begge tilfælde en debit post.

Det er næmmest, især ved salg, at postere på en særskilt konto, især da momsen er indgående/købsmoms, men princippielt kan du postere/bogføre direkte på varesalg (med ændret momskode) og som i dit tilfælde direkte på varekøb.

Jeg vil dog anbefale at du opretter en fragtkonto til dine varekøb som nummermæssigt ligger "nede i bunden" af din (dine) varekøbskonto (konti).

Så bogfører du 356,43 plus moms på varekøb (d) 48 plus moms på fragt (d) og totalen i kasse/bank/etc (k)

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 14-11-05 20:58

Hvis du har et finansprogram med automatisk momsafløftning, kan du bogføre det samlede beløb (505,54) på hhv. varekøb og kasse, så flytter programmet selv momsen.

Ud af beløbene ses det, at der er samme moms på fragt og selve varen, så medmindre det er vigtigt for dig og dit færdige regnskab (spørg evt. din revisor) at opdele i fragt og varekøb, behøver du ikke gøre det.

Hvis du kun undtagelsesvis betaler fragt og med forholdsvis små beløb, vil jeg tro, det ikke betyder noget for det endelige regnskab.

Ellers er det fragt 60,- og varekøb 445,54 - modposter kasse. Stadig udfra antagelsen om at du har finansprogram med automatisk moms (det har de fleste).

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-11-05 21:13

Jimmy -> Er det en skoleopgave eller har du en virksomhed? Er det en skoleopgave er det mit svar du skal bruge, det viser jo den fulde bogføring. Mit svar er også brugbart hvis du selv har virksomhed, men det afhænger jo af om du ønsker fragten bogført særskilt, men det synes jeg dit spørgsmål tyder på.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 14-11-05 21:15

Det er dybest set et spørgsmål om hvilket princip du anvender i dit lager. Sætter du din vare til en indkøbspris på 356,43 og omkostninger på 48 kr eller til en indkøbspris på 404,43? Hvordan opgør du din lagerværdi? Og den forbindelse er det vigtigt at overveje hvordan du beregner dit dækningsbidrag i forbindelse med fastsættelse af salgsprisen. Disse svar giver så hvordan du skal bogføre beløbene.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-11-05 21:20

Nej Maria - Det har INTET med bogføringen at gøre. Det er kun et spørgsmål om Jimmy vil have fragten bogført særskilt eller sammen med Varekøb. P.S.: Jeg er Merkonom i Regnskab.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 14-11-05 21:34

Det har alt med bogføring at gøre, men før man tager stilling til spørgsmålet, så må man vide hvad man vil måle. Et regnskab er et styringsværktøj, ikke en gætteleg. Vil du måle din fakstisk indkøbsomkostning på dine varer, så bør fragten indgå i omkostningerne, men der er som sagt flere måder at gøre det på. Det vigtige er at gøre sig klart hvad man gør og hvorfor - og så være konsekvent.

Mvh Maria

PS jeg er rigtig økonom

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-11-05 21:38

Meningen med et regnskab er IKKE at beregne en salgspris, men at give et retvisende billede af foretagne økonomiske transaktioner. Dækningsbidraget vil alligevel fremstå af regnskabet når blot fragtkontoen placeres i gruppen Omkostninger.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 14-11-05 22:10

Jeg har nystartet virksomhed.
Hvis jeg laver en konto kaldet "fragt omk."
Vil den blive godkendt af revisor? evt skat.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-11-05 22:14

Ja da. Det er helt normalt at have en sådan Fragtkonto. Som Leif skriver:

Jeg vil dog anbefale at du opretter en fragtkonto til dine varekøb som nummermæssigt ligger "nede i bunden" af din (dine) varekøbskonto (konti).

Der ligger den rigtigt.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 14-11-05 22:15

Og den kan bruges både ved køb/salg?
Ved der ikke er moms på frimærker, men hvad med fragt?

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 14-11-05 22:17

Enig med Maria, dog med det forbehold at i en mindre virksomhed bliver det meget teori. Så i praksis nemmere at bogføre købet direkte på vareforbrug og så modpostere optalte lagerbeholdning ultimo året.

Ikke enig med Arne, fragten følger varen og er således et vareforbrug, evt med egen konto. Fragten hører bestemt ikke ind under omkostninger (her må Arne mene faste omkostninger også kaldt kapacitetsomkostninger) medmindre der er transport af inventer og lign. Transporten skal absolut påvirke dækningsbidraget.

PS registeret revisor i ca 15 år og regnskabschef i ca 17 år, nu vi er på det spor, er forresten også merkonom i regnskab og revision og skat og fiansciering og......

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-11-05 22:19

Fragt er momspligtig. Det kan du også se ud fra den faktura du har fået. Læg Varebeløb og Fragt sammen og tag 25% så får du Momsbeløbet. Altså er fragten momspligtig.

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 14-11-05 22:20

indenlandsk fragt altid med moms
nej to konti en til køb og en til salg
lægges som jeg skrev "i bunden" af hver af de to grupper

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-11-05 22:21

Leif -> Ja selvfølgeligt. Jeg skrev jo også at blev kontoen placeret rigtigt ville det påvirke DB. Det med Omkostninger var en smutter Jeg mente selvf. Faste Omk.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 14-11-05 22:26

Hvis nogen er interesseret og har lidt tid i overskud til at hjælpe med eventuelt andre spørgsmål jeg måtte have, må man meget gerne skrive til mig på: jimmyclausen@mail.dk

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 14-11-05 22:26

Tak for svaret LeifHansen.

Tak til øvrige besvarelser