/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Nymfeparakitpar og andre fugle - hvilke?
Fra : Mike87
Vist : 1690 gange
50 point
Dato : 14-11-05 20:02

Hej med Jer ;)

Jeg har mig et par Lutino Nymfeparakitter, en han og en hun, de har endnu ikke ynglet, da jeg næsten lige har fundet mig en han til min hun. De bor i en stuevoliere, og mit spørgsmål er så: Hvilke fugle anbefaler i at jeg holder sammen med parakitterne? det må gerne være nogle mindre fugle og gerne meget ynglevillige?

Mvh

Mike Petersen :)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-11-05 20:12

Ikke nogen såfremt du har planer om at parakitterne skal yngle

Og det skal være en temmelig stor voliere for at der bør være mere end et nymfeparakitpar deri.

Men ellers undulater, eller andre parakitter på nogenlunde samme størrelse.

det er ikke godt at begynde at blande for uens racer sammen, da de har forskelligt temperament og adfærd.

Så ikke noget med finker, kanarier el. lign. sammen med undulater eller parakitter.

mvh dova

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 14-11-05 20:17

Dvs. hvis jeg anskaffer mig et undulatpar f.eks så bliver chancen for at få mine parakitter til at yngle mindre?

Det er godt stort, så et undulatpar kan vel godt komme deri? eller er nymferne meget dominante?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-11-05 20:20

Det er forskelligt hvor dominerende fugle er over for andre.

Nogen gange går det fint, andre gange findes der fugle der er agressive over for andre.

Men ja, parakitternes ynglevillighed kan sagtens forstyrres af at der er andre fugle i buret, og især hvis det ikke er stort nok.

Hvor stort er det bur du har?

mvh dova

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 14-11-05 20:42

det er et 6-kantet et, 88 x 88 x 190 cm...! så kan det anbefales med undulater?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-11-05 22:33

Nej, jeg ville ikke selv putte flere fugle i det bur.

Jeg går ud fra de 190 cm er højden....lidt uhensigtsmæssige mål til så store fugle som nymfeparakitter. Fugle flyver jo ikke op og ned i sådan et smalt bur, og der kan ikke være meget plads til dem at flyve frem og tilbage på, når det måler 88X88.

Men det er så hvad man synes, jeg er en af dem der er meget hysterisk med at dyrene har nok plads.

Jeg har et bur der er 135 lang, 105 høj og 70 bred, hvor jeg har nogen små Zebrafinker ( 10 stk).

Det er stort nok til dem, men jeg ville ikke sætte 2 nymfeparakitter deri, medmindre de også havde mulighed for at flyve frit nogen timer hver dag.

mvh dova

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 14-11-05 23:17

Det er rigtigt.. jeg har ikke tid til at de kan flyve mere end en gang om dagen, og jeg er heldig min hun er helt tam, så den kan jeg bare sætte i buret når den er færdig med at flyve, og hannen der ikke er tam opsøger jo hunnen og flyver selv ind i buret bag efter..!

Men tak for ideerne!

Accepteret svar
Fra : maj_britt

Modtaget 50 point
Dato : 15-11-05 07:59

Du kan sætte "krumnæb" sammen, og du kan sætte "spidsnæb" sammen i princippet, men ikke blande de to arter.

Pas dog på dværgpapegøjer, de kan finde på at bide andre arter i fødderne.

Som Dova skriver, de vil ikke yngle, hvis de er for mange i buret, især ikke, når det er så lille.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 15-11-05 08:48

Min svoger har flere hundrede fugl i voiliere som ikke er meget større end dit. Han har vakler i bunden. Det fungere og hans parakitter yngler altså. Det gør vaklerne også.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 15-11-05 09:04

viviborgen>> Jeg får helt åndenød på fuglenes vegne, ved tanke på - citat: "flere hundre fugle i voliere som ikke er meget større end dit" (88x88).
Mike87 - Jeg ville nøjes med et par vagtler i bunden og ellers lade Nymfeparakitterne få lov til at yngle i fred i deres "lille" voliere. Undulater er meget larmende og urolige, så dem vil jeg fraråde sammen med Nymferne, hvis du primært vil have held til at yngle med dem.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 15-11-05 09:47

Nu har han altså også flere hundrede bure, så rolig nu.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 15-11-05 10:02

.... et lettelsens SUK!

Godkendelse af svar
Fra : Mike87

Dato : 16-11-05 21:08

Tak for svaret maj_britt.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-11-05 21:15

Det var så lidt