/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Neonfisk
Fra : LH..
Vist : 7073 gange
30 point
Dato : 14-11-05 16:00

Har lige købt 10 neonfisk i dag og sat dem sammen med 5 guppyer. De er langsomt blevet vænnet til vandet men nu er neonfiskene kun på bunden efter de er kommet ud af posen. Det er som om de har mistet lidt af den røde farve på halen er det normalt eller har de det ikke godt

Kommentar
Fra : txn

Dato : 14-11-05 16:07

Tag det helt roligt. Dine neonfisk skal nok begynde at bevæge sig mere frit når de har vænnet sig til de nye forhold.
Husk at skifte 10-15% af vandet en gang om ugen - så får dine fisk det rigtig godt.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 14-11-05 18:23
Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-11-05 18:50

Nej det er ikke normalt og nej de har det ikke godt.
Neon kræver blødere og varmere vand end f.eks. guppyer.
Temperaturen skal være mindst 25 gr.
De kan sagtens trives sammen da guppyer ikke er særlig følsomme over for vandet.
Prøv at hæve temperaturen til omkring 27 gr. og se om ikke de så får det bedre.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : txn

Dato : 14-11-05 19:24

Tag en vandprøve med ned i forretningen,der kan de måle dit nitritindhold i vandet.Og husk så det med vandskift jævnligt.
Neonfisk er som hovedregel tilvænnet alm. akvarievand når du køber dem.

Kommentar
Fra : LH..

Dato : 14-11-05 19:49

1000 tak jeg tror allerede de har det lidt bedre. Har sat varmen op, det kan være det var det der skulle til

Accepteret svar
Fra : Cirkelinedk

Modtaget 30 point
Dato : 14-11-05 22:23

Jeg har 25 rød neon og de har gået på 18 grader, og de har altså aldrig fejlet noget, de spiser og hygger sig. De svømmer stime hvis de bliver bange men ellers er de i hele akvariet på 352 l. Men bare roligt de skal nok blive mere "livlige".

Mvh Cirkelinedk

Kommentar
Fra : txn

Dato : 14-11-05 22:41

Hej cirkelinedk
Hvis gradvis,over et par uger,hæver temperaturen til ca. 26 grader,og samtidig foretager et 25% vandskift over 2 gange, vil dine neon sansynligvis begynde at yngle. De lægger gerne æg på undersiden af et stort blad. Det er vældig fornøjeligt, men husk neonfisk er nogle slemme ægtyve.

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 15-11-05 07:48

Hej Txn.
Ja, det ved jeg det med at få dem til at yngle. Nu er det sådan at jeg har en masse forskellige maller i såsom, Ancistrus temmincki,Hypostomus species
, kobberpanser maller, krave panser maller,L-201, L-014,Corydoras sterbai,Apteronotus albifrons, samt platyer og rød neon i det ene akvarie. Så man skal lige passe på at hvis man sætter varmen op til fordel for nogle fisk er det måske ikke godt for ande fisk. NU er det hovedsageligt at det er mallerne jeg vil yngle med, men det er rigtigtnok det du skriver..Vi har ialt 14 akvarier, med alt fra Guppyer, Maller,Neon, kuhli ål og andre ting.

Mvh Cirkelinedk

Godkendelse af svar
Fra : LH..

Dato : 15-11-05 11:17

Tak for svaret Cirkelinedk.

Kommentar
Fra : jonasglud

Dato : 07-04-08 13:50

.hej q: ,
-jeg har lige købt en 40 l akvarie med alt udstyr mangler bare fiskene ,
men jeg ved bare ikke helt hvad jeg skal gå , jeg vil gerne have lidt 'blandet fisk'
hvad syntes du ?

-m.v.h jonas

Kommentar
Fra : jonasglud

Dato : 07-04-08 14:01

.have*

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 07-04-08 16:34

Har du slet ingen ide til hvad du kunne tænke dig at ha i akvariet?

Hvis jeg havde 40 liters ville jeg nok ha nogle sværdragere( eller platyer eller mollyer eller lidt af hvert) og nogle maller