/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Hvordan køber jeg noget til mit firma ?
Fra : DBSS
Vist : 715 gange
50 point
Dato : 14-11-05 08:57

Hvordan køber jeg noget til mit firma UDEN at trække momens fra... ?

det jeg lige nu har gjort er at jeg hver gang har købt noget trukket det fra i mit firma.... men ja hvis jeg nu skal købe noget til firmaet som jeg IKKE ønsker at trække momsen fra hvordan skal jeg så gøre det ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 09:01

undlader bare at trække moms fra - så bliver de sååååå glade i told og skat

Kommentar
Fra : DBSS

Dato : 14-11-05 09:04

miritdk > hvad mener du med det ?..... det kan da ikke la sig gøre at trække moms fra alt man køber til firmaet kan det ?.... :s

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 09:07

nej det kan det ikke - synes bare dit spørgsmål prikkede lidt - sorry - henvend dig dog til told og skat de har mange måder at hjælpe dig med at finde hoved og hale på det hele -

Hvorfor i alverden vil du dog ikke trække moms fra - egentlig ?????

Kommentar
Fra : DBSS

Dato : 14-11-05 09:08

Hmmmm mere bare et spg... da jeg har tænkt på at købe et work redskab som en mp3 af spiller eller andet til ta høre musik på i mens jeg worker i toget osv.... til mit firma.... og ved ikke om det ville være ok at købe det og så trække det fra nermlig :) er lidt i tivil.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 09:14

du kan sagtens trække det fra når det er til firmaet - men fjern det ikke derfra

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 14-11-05 09:18

Det kommer jo helt an på, hvilket firma det er du har. Er en mp3 relevant for virksomheden kan du trække momsen fra og ligeledes investering, altså som fradrag inden skatten beregnes, men er en mp3 ikke relevant og kan du ikke argumentere for at det er til firmabrug, så kan du ikke trække den fra og så køber du den bare privat, altså for dine egne penge ikke virksomhedens.

Kommentar
Fra : DBSS

Dato : 14-11-05 09:18

miritdk > Okay :) fjenre det nu heller ikke der fra :D men det er bare vildt stonet at køre i tog og worke uden godt musik :)

Kommentar
Fra : DBSS

Dato : 14-11-05 09:20

viviborgen > hmmm.... jamen har jo en IT Virksomhed... og worker over alt :s og når jeg rejsere ville det være meget rat med noget musik i toget osv... :s.... det kan da ikke passe jeg så skal trække skat osv.. af pengen og så købe det bagefter når det kun er til firamet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 09:22

det lyder som om der er noget du har misforstået

Kommentar
Fra : DBSS

Dato : 14-11-05 09:25

hvem af os miritdk ? sikkert mig ikke ? :)

Accepteret svar
Fra : viviborgen

Modtaget 60 point
Dato : 14-11-05 09:26

Hvis en mp3 er nødvendig for dit arbejde kan den trækkes fra ellers kan den ikke. Min bedømmelse er, at det kan den ikke.

Tænk, hvis alle selvstændige kunne trække alt fra, så tror jeg da nok, at vi andre fik en høj skatteprocent.

...og at du har et personligt behov for musik er jo dit behov ikke firmaets behov...

Kommentar
Fra : DBSS

Dato : 14-11-05 09:29

Viviborgen > Arrr :) okay på den måde.... dvs. på den anden måde ALT der bliver købt til firmaet skal trækkes moms fra ?.... :) bare lige sådan jeg forstår det helt rigtig :)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-11-05 09:30

" hvis jeg nu skal købe noget til firmaet som jeg IKKE ønsker at trække momsen fra hvordan skal jeg så gøre det ?"

mit svar i første omgang .... med det tillæg - at du bare købet til dig privat - så er den potte ude.

Kommentar
Fra : DBSS

Dato : 14-11-05 09:35

miritdk > okay :) hæhæ.... tjaa så må jeg jo gøre det *GG* :D hæhæ der er jo ikke andet for ;)..... tak for svaren begge 2 :) kan man ikke dele pointen her inde til jer begge ?

Godkendelse af svar
Fra : DBSS

Dato : 14-11-05 09:37

Tak for svaret viviborgen. var faktisk det jeg hade brug for.... og miritdk det var også godt svaret af dig :) men det viviborgen svaret var mest relevant :) men tak for svaren begge to ;) forsat god dag.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 14-11-05 09:38

Det du køber til firmaer KAN du trække momsen fra. Du SKAL ikke, men det ville da være åndssvagt ikke at gøre det, hvis det er lovligt.

Det kunne måske være en god ide at skille firmaets og din privat økonomi ad bare med to konti i banken ...så ville du ikke være i tvivl om, hvis penge det er du bruger til hvad....og det vil give dig et bedre overblik og din private økonomi og også over virksomhedens økonomi....mange er gåer fallit fordi de ikke har overblikket over privat og virksomhedsøkonomi

Kommentar
Fra : DBSS

Dato : 14-11-05 09:44

har 2 forskellige netbank logins til privat og et til firmaet :) var ogs ådet i starten jeg ville have :) ville have et overblink over mit firmas penge og mine private penge :)