/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Eksamen.
Fra : CrallinZki
Vist : 403 gange
60 point
Dato : 13-11-05 19:56

Hejsa..

Nu er det sådan at jeg er begyndt at gå og tænke på eksamen, som jeg skal op i om et lille halvt år. Går i folkeskole.

Og så tænkte jeg på hvad for nogle ting der ville være godt at vide. Både indenfor dansk, engelsk, tysk men nu mest fysik/kemi, biologi og matematik. :D
Kan i komme med nogle af de ting der ville være godt at vide? F. eks ang. termodynamikken, relativitets teorien, Schrödingers ligning osv. Det skal lige siges at jeg ved en del mere en alle andre. Men bare så jeg er helt sikker på at få nogle gode karaktere :D

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-11-05 20:01

hvis du har fulgt med i undervisningen og kan det der står i bøgerne, forlanges der såmændikke mere af dig. men det skader aldrig at tilegne sig mere viden. det er jo det der skal bringe dig videre i livet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-05 20:07

Vi har lige været til konsultation med vores søn i 9. klasse, han fik fortalt at i spec.fysik/kemi, ville det være en rigtig

god ide, at finde materiale der var udenfor pensum, især nu hvor hans årgang som den eneste nogen sinde skal op

i skriftlig fysik/kemi

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-11-05 21:34

Her er lidt stof der absolut er værd at læse, såfremt at man på forhånd som du kender lidt til stoffet.
http://www.rostra.dk/louis/kvant_13.html
http://www.rostra.dk/louis/andreart/Einstein.html
http://users.cybercity.dk/~kam1966/squid.htm
http://www.rostra.dk/louis/kvant_21.html
Hvis du kører ned på denne side http://www.rostra.dk/louis/ kommer der flere gode artikler af Louis Nielsen.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Gfivorl

Dato : 27-03-06 21:16

Det vil selvfølgelig være en god idé at læse hele pensumet. Hvis du til prøven viser, at du er godt hjemme i dette, kan du sikkert godt regne med en god karakter(ca. 10). Har du derimod planer om en højere karakter, må du vide noget om ting, der ikke står i pensumet. Hvis du f.eks. kommer op i et spørgsmål om atomer, radioaktivitet, eller bare kernefysik genrelt, vil det være en gof idé, hvis du kunne henvise til f.eks. kvantemekanikken, samt give en grundig gennemgang af f.eks. forskellige partikler, samt deres forskellige egenskaber.
Udover at du selvfølgelig skal kunne dit pensum, vil jeg anbefale, at du ikke prøver at favne for bredt med din overskudsviden. Koncentrer dig om et område, som kan bruges ved alle spørgsmål, og sørg så ved prøven for at lede snakken derhen. Husk at det til prøven er til din fordel, hvis du styrer samtalens retning, da du så kan snakke meget om det du er god til og undgå det, du er mindre god til.