/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
køleskab fryser ??
Fra : return
Vist : 17137 gange
100 point
Dato : 13-11-05 17:54

hej har et køle skab som er begyndt at fryse selvom jeg har sat temp ned men det bliver ved med at fryse hvad kan være galt er det kaput ??

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-11-05 17:58

Prøv lige at afrime det først. Det kan jo være at det bare er kontakten der er frosset fast eller på anden måde har sat sig fast.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 13-11-05 17:59

Jeg har faktisk lige kasseret sådan et køleskab der kom is inde i selve køleskabet o.s.v. det blev for dyrt o.s.v.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-11-05 18:09

det skulle vel aldrig være et whirlpool ???????? i så fald ved jeg der er mange der har haft et af de køleskabe der netop var fejl på - bare ærgeligt.....

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-11-05 18:14

det kan være temostaten der ikke virker mere

Kommentar
Fra : 25

Dato : 13-11-05 18:16

ja, det er ærgeligt med sådan et køleskab, det var ikke kontakten der hang eller noget - desværre, men vi skulle aldrig have haft det køleskab, nu er det erstattet, og alt er ok.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-11-05 18:25

Læge øret tæt til dreje knappen og drej den fra min til max og hør om der er noget der klikker når du drejer frem og tilbage.. Hvis ikke er din termostat deffekt.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : return

Dato : 13-11-05 18:42

den klikker skam termostaten når man drejer frem og tilbage , og dimsen der køler køleskabet altså den der sidder bagpå den er mega hot så måske det er ved at stå helt af ?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 13-11-05 19:33

Det er din termostat som er gået istykker.

Alt efter alder m.m. kan det formentlig ikke betale sig at lave.
Er det en ikke digital fryser koster det under 200,- kr at lave den, er det en nyere digital model koster det omkring 600,- kr excl. arbejdstimer. Så her er det værd at overveje om man vil give xx kr for et nyt

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-11-05 19:41

Dimsen bagpå er er kompressoren og den bliver varm når den har kørt et stykke tid.
Kan du høre om kompressoren stadig kører når din thermostat siger klik.
Hvis du kan slukke for kompressoren med dit "klik" (dreje thrermostaten mod uret og mod nul)
Så kan det være thermostatføleren som ikke længere sidder rigtigt på kølefladen (den er ikke synlig men sidder forneden på bagsiden af kølefladen. Hvis det altså er et skab med fritmonteret køleflade.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-11-05 20:42

Som thulin og emesen er inde på så er det termostaten der er defekt, den slår simpelthen ikke kompressoren fra, når temperaturen er opnået i skabet. Gå ned til en elektrikker eller enhvidevare forretning og køb en ny. Det allerbedste du kan gøre er at tage den gamle med. I 98% af tilfældene er det en servicetermostat no 3 du skal bruge. Ledningerne skal bare sidde på de samme numre som på den du piller af, så virker det igen. Når den nye er monteret stiller du knappen i midtenaf skalaen så er de ca. ok. Pris ca. 200 hvis der er en standard som thulin så rigtig oplyser.

Fijala
kølemontør.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-11-05 20:45

Køb evt et lille termometer til ca 20-30 kr og hæng ind i skabet og juster termostaten efter det til ca. 3-5 gr.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 13-11-05 21:39

Du skal bare lade være med at lukke lågen helt, så løser problemet sig selv.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-11-05 21:44

Og gør endelig ikke som Flash siger så vil fordamperfladen rime totalt til da køleskabet ikke vil kunne opnå sin temperatur og kompressoren aldrig slå fra. Al fugten fra omgivelserne vil nemlig binde sig til fordamperfladen og det er det der rimer.

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 14-11-05 00:15

Hej return

Du har mange forskellige svarmuligheder at vælge i mellem...? - nu får du så også mit "input"...

1. Hvis du oplyser Type/model på dit skab vil det være lettere at hjælpe dig med en diagnose...

2. Du siger at du har skruet ned for termostaten.. - Hvad hvis du slukker helt for termostaten ?
( drej den HELT tilbage på "0" nul ) - Slukker kompressoren da ? ( Motoren bag på skabet )

3. Kommer der "rimfrost" inde på fordamperpladen i skabet ? - Hvis der gør, er det så jævnt fordelt over det hele ?

4. Følg det allerede givne eksempel med at afrime skabet, og se herefter om fejlen stadigvæk optræder...

De typiske fejl på et skab der reagerer på den beskrevne måde vil være:

1. Fejl/defekt termostat

2. Utæthed på kølesystemet - med tab af kølevæske til følge... - Dette vil typisk bevirke at systemet ikke har væske nok til hele fordamperpladen - og dermed ikke kan nå/påvirke det sted hvor termostatføleren er monteret...
Derved vil skabet aldrig slå fra på kompressoren, og følgelig blive alt for kold i temperatur...
( Termostatføleren/termostat " Får aldrig at vide " at " Nu er det koldt nok.. - du kan godt slukke " )

Håber dette er en forståelig / brugbar forklaring, som kan bidrage dig i din fejlfinding...

Mvh. Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-11-05 16:51

Som Ole siger, så er det også en mulighed, men jeg tror ikke rigtigt på det for hvis der mangler kølemiddel vil køleskabet ikke komme på - grader i skabet. Det er korrekt at fordamperfladen vil rime til da kompressoren kører konstant, men det vil ikke gå ret lang tid før skabet helt mister evret, da kølemidlet vil blive ved med at fosse ud.
Og selvfølgelig afbryder kompressoren hvis den drejes på 0, da det er en indbygget afbryder der er i, medmindre kontaktsættet er brændt fast. Det er nu højst usandsynligt. Jeg har aldrig oplevet det.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-11-05 16:56

De fleste termostater til et køleskab er af fordampertypen dvs. at de ligger og bryder ved en ca. -23 til -29 gr, målt på fordamperen. Så har man været så snedig at netop opbygge fordamperens størrelse så det passer til skabsstørrelsen og derved passer temperaturen i skabet .
Enkelte modeller har en rumtermostat der føler på rumtemperaturen og det er den mest præcise model. Det er en sådan type der sidder på mange af de nye elektroniske modeller man køber idag-.