/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
kastereret hund
Fra : jannicolai
Vist : 6190 gange
100 point
Dato : 12-11-05 22:39

hvad ændres der vil en hund efter den er blevet kasteret

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-11-05 22:56

Mange ting--men hvorfor i alverden kasterere en hund??

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 12-11-05 22:57

Den kan blive meget sløv/doven og dermed bliver den let for tyk.
En anden ting der ændres er dens "duft" over for andre hunde, min tæve der kun kan med hanhunde, bliver meget agrasiv når vi møder er kastreret hanhund, fordi den hverken dufter af han- eller hunhund.
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-11-05 22:57

Den kan få problemer med at holde vægten nede og kan blive sløv og doven o.s.v - o.s.v.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-11-05 23:02

Og så er det iøvrigt ikke en hund længere, men en "fyr"

Kommentar
Fra : jannicolai

Dato : 12-11-05 23:04

hvor for er der så nogle der gør det

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-11-05 23:13

Se det var et godt spørgsmål---og jeg har aldrig kunnet forstå det.
Efter min mening er det at skamfere en hanhund.

Kommentar
Fra : jannicolai

Dato : 12-11-05 23:16

jeg har hørt at de bliver roligere

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-11-05 23:21

Da een af mine hanhvalpe-schæfer-blev afhentet, fik gutten efter at have betalt, jo udleveret hunden og jeg fulgte med ned til hans bil, hvor han fortalte, at han skulle direkte ned til dyrlægen for at få den kastereret.
Jeg kylede pengene i hovedet af ham og tog min hvalp med ind igen.
En 2 måneders hvalp---det var sgu' for grovt.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-11-05 23:23

Hvad så med fra starten at købe en roligere race???
Uden at jeg ved hvad slags hund vi taler om??

Kommentar
Fra : jannicolai

Dato : 12-11-05 23:28

vi snakker om en cain terrie

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-11-05 23:29

Om de bliver roligere er vel et spørgsmål om opfattelse--jeg kalder det doven/lad/sløv.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-11-05 23:33

Hvad er problemet med den?? sådan en lille gut er dejlig kvik og livlig--og det skal den da være.

Kommentar
Fra : jannicolai

Dato : 12-11-05 23:47

der er så men ikke de store problemer, men her efter det er begyndt at blive mørkt om aftenen og vi lukker den ud i haven. farer den bare rundt og gør.Hvis vi kalder på den hører den slet ikke efter.måske er den mørkeræd?

Kommentar
Fra : monadam

Dato : 12-11-05 23:58

hej
Du kan prøve at få en p-sprøjte hos dyrlægen først, den fortæller noget om hvor sløv/rolig hunden blive af en evt. kasteration. Og det med den bliver tyk, er et spørgsmål om hvordan den foderes, den får jo nok ikke ligefrem penge så den selv kan handle ind, vel Så held og lykke, jeg har selv en kasteret Terveuren, den blev først kasteret da den var næsten 2 år, dejlig dejlig hund, og ikke sløv

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-11-05 00:27

Et meget overset problem i forbindelse med at kastrere en hund er at nogen hunde kan blive agressive efter kastration.
Den der med at de bare bliver fede og dovne, er ikke noget generelt.

Man mener at grunden til at nogen kastrater bliver agressive, er fordi de føler sig truet af fertile hanhunde, fordi de selv har mistet deres "mandlige stolthed", og derfor føler sig undelegne og klarer det ved at udvikle agressivitet.

I øvrigt er der overhovedet ikke noget der på nogen måde taler for at kastrere en hanhund, medmindre det skal være absolut sidste forsøg på at løse et eller andet meget uheldigt adfærdsproblem hos hunden (Som paradoksalt nok, næsten altid kommer af menneskers uheldige adfærd over for hunden

Og at hunden farer rundt og gør om aftenen når det er mørkt, hvilket i øvrigt er meget kendetegnende for visse "urolige" terriere og andre mindre hunde, tror jeg ikke vil blive afhjulpet af at kastrere hunden.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-11-05 00:48

jannicolai

Gå dog en tur med hunden i stedet for at lukke den ud i en have.

Hvis hunden har været alene hele dagen "det ved jeg jo så ikke om den har" og så bliver lukket ud i en have, så bliver den da sur.

Hvis man anskaffer sig en hund bør man også tage sig af den.

Så en "aftengåtur" sammen med hunden vil hjælpe.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 100 point
Dato : 13-11-05 08:42

Godmorgen jannicolai!

Det lille problem du har, løser du i hvert fald ikke med at kasterere hunden, hvilket enhver god dyrlæge også vil råde dig fra.
En hund har det som mennesker, når den lige kommer ud fra en lys stue, varer det et par minutter inden den har fået sit fulde natsyn. I den tid der går ser den måske "spøgelser" i form af lyde/lugte og kalder derfor på hjælp.
Prøv at gå en kort tur med hunden og slip den derefter løs i haven, uden at den har været inde i lyset, vent et øjeblik, gå så selv ind og lad hunden klare sig selv.
Om det løser problemet ved jeg ikke, da jeg ikke med sikkerhed kender årsagen, men det er da et forsøg værd.
Du vil i løbet af dagen sikkert få masser af gode råd
Mit råd skal være, at hvis du synes problemet er stort og du ikke selv kan løse det, så tag kontakt til den nærmeste afdeling af DCH (Danmarks civile Hundeførerforening)--find dem på nettet eller i telefonbogen, de kan med garanti hjælpe dig.
Mvh og god søndag
Dabj

Kommentar
Fra : pectin

Dato : 13-11-05 09:05

Meget gode og konkrete svar fra dabj og dova så jeg ser ingen grund til at kommenterer ydeligere.

Pectin.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 13-11-05 09:53

Jeg har selv engang haft en hanhund som vi var tvunget til at kastrerer, vi havde valget mellem at lade den aflive eller kasterer!!!!
Han hylede og spiste ingenting i mindst en uge efter at han havde lugtet en tæve i løbetid, og da vi boede i et område med mange tæver, hylede han efterhånden konstant og naboerne klagede i et væk, og vi var selv ved at bilve vanvittige af hans hyleri.
Som et sidste forsøg satte vi ham ud på en gård hvor de var vandt "larmen" fra andre dyr, da der var gået ca 14 dage fik vi ham retur pga. hans hyleri.

Han blev nu godtnok en dejlig hund, men jeg har valgt kun at have tæver efter denne oplevelse.
PS: Han var en korthåret hønsehund.
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : Anjaaa

Dato : 13-11-05 10:19

Hunde bliver trætte og dovne, ligesom katte.

De gider ikke rigtigt noget - Ville være synd at kastrerer den.

Godkendelse af svar
Fra : jannicolai

Dato : 13-11-05 10:40

Tak for svaret dabj.også tak til jer andre,jeg kan forstå at kastrere hunden.Ihvertfald ikke løser problemet

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 13-11-05 10:44

Min hanhund blev nu hverken træt eller doven af at blive kastreret.
Og hvorfor nogle mennesker vælger at kastrere deres hanhund? I mit tilfælde var det på grund af aggression overfor andre hanhunde. Min hund var rar og omgængelig overfor alle hunde, han mødte, da han var hvalp. Desværre fik han tæsk af nogle voksne hanhunde flere gange, hvor jeg ikke nåede at gribe ind før det var for sent. Nogle gange kom en hanhund bare løbende bagfra og "bankede" ham. Jeg har senere fået at vide, at det bl.a. kan skyldes min hunds udseende. Det er en amerikansk bulldog, og de er avlet til at se "farlige" ud med bred brystkasse og vægten på forbenene osv. Så min hund har lagt op til skrammer uden at vide det, i sit første leveår.
Da han så blev 1 år, var freden pludselig slut fra den ene dag til den anden. Pludselig en dag stod der en vred han-gravhund på skovstien og knurrede, og så sprang min hund lige i hovedet på den. Forfærdeligt! Der var et par andre uheldige oplevelser med hanhunde, og til slut anbefalede vores hundeadfærdsterapeuter, hvor jeg trænede min hund, at få ham kastreret. Og det har jeg aldrig fortrudt!
Hvor han før ikke kunne snuppe andre hanhunde, kan han nu godt lide ca. halvdelen af dem, men jeg må selvfølgelig passe på og tage mine forholdsregler, da det er mit ansvar, at han ikke gør skade på nogen andre hunde.
Min hund blev på ingen måde lad og doven eller tyk af at blive kastreret. Og jeg skulle hilse og sige, at han stadigvæk er dameglad. Han kan sagtens "få den op og stå", når han møder en tæve i løbetid....!

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 13-11-05 19:46

Jeg har tidligere fået en hanhund kastreret efter anbefaling fra dyrlæge og en erfaren hundetræner.
Dyrlægens begrundelse var, at der ikke var nogen grund til at hunden skulle døje med at være så sexprogammeret, når den alligevel aldrig ville få lov til at parre sig. Desuden ville den ikke få problemer med prostata, som ældre hanhunde har en tendens til.
Trænerens begrundelse var, at hanhunden ville blive mindre dominerende og nemmere at træne.

Jeg fik måske en mere føjelig hund, som var mere fikseret på mad end på sex. Den blev mere madglad og havde en tendens til overvægt, hvis jeg ikke passede på. Dens pels ændrede sig også lidt, ligesom den blev mere ligeglad med andre hunde.
Jeg synes dog ikke at den ligefrem blev lad og doven.

I dag er det ikke noget jeg ville gøre uden videre. Jeg ville nok tænke mig om tre gange inden jeg gjorde det.
Virkningen af en kastrering kommer vel an på hvor gammel hunden, er når indgrebet foretages. Nogle vaner kan være så indgroet, at jeg ikke tror en kastrering vil gøre en forskel.
Jeg har nu en HANhund som ikke er kastreret, og har lært at leve med alt hvad det nu indebærer.
Om så kastreringen har nogen indflydelse på hundens livskvalitet, kan man vel kun gisne om.

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 13-11-05 21:16

Selv tak og held og lykke med den lille "frækkert"
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 14-11-05 19:49

Hejsa. Jeg vil bare sige, at jeg også har haft en cairn terrier engang - og vi var også nødt til at kastrere ham for at få ham mere rolig, det ville hjælpe sagde dyrlægen. Han havde den uvane, at han simpelthen lettede ben op ad ALTING - nystrøget tøj, potteplanter, folk jeg stod og snakkede med o.s.v. - og så gøede han helt vildt meget. Det hjalp på det der med at lette ben, men ikke på gøeriet. Jeg har siden hørt, at Cairn Terrier gør meget Jeg tror der er meget delte meninger om kastration - mange dyrlæger siger, at hvis ikke man skal bruge hunden til avl, så kan man lige så godt kastrere den. Jeg har trænet meget med min hund, og flere af de hunde vi trænede sammen med var kastrerede, og de var bestemt hverken sløve, fede eller ligeglade med andre hunde. De var bare lidt mere førerfikserede end min egen hun som ikke er kastreret. Men jeg vil dog sige, at jeg ind imellem overvejer at gøre det - netop for at få en hund, der ikke stikker af hver gang der er en løbsk tæve Hvad du vælger skal du selvfølgelig helt selv bestemmt, men jeg er 100% sikker på, at det i hvert fald ikke hjælper på dens gøen .... det kræver vist mere end en kastration Kærlig hilsen og held og lykke med ham.

Kommentar
Fra : jannicolai

Dato : 14-11-05 20:12

ok tak for de nye indlæg, han er også kun en hvalp.Så vi skal nok få skik på ham.Elers har vi kun haft hun hunde før, de har virket lidt roligere.Min kone går hjemme ved ham hver dag så det er ikke sådan at han bliver forsømt, hun er dagplejemor .Og børnene er han glad for

Kommentar
Fra : Hybris75

Dato : 22-09-07 09:12

Mig og min søde mand er blevet enige om at på Fredag så ska vores lab kastereres.
Grunden er at han er meget vild, alt for vild. Jeg ved at han vil falde til ro, men det eneste jeg er bange for at han bliver underlig for han har det sødeste sind, vil kun godt og elsker alle mennesker der gider at klappe ham.
Men han går over gevind, derfor ska "mandlerne smuttes"
Ja og en anden grund er at vores amstaff har fået hvalpe med ham, og hun er i løbetid igen, det ville være synd hvis hun fik hvalpe allerede igen.
Desuden næste gang hun ska ha hvalpe om et par år, så ska det være med en anden amstaff.