/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
kattevenlige planter
Fra : pablokaaber
Vist : 1969 gange
20 point
Dato : 11-11-05 14:44

hej med jer

jeg er ny her i gruppen, men ingenlunde ny katteejer, har haft kat de sidste 18 år. Men nu har jeg en lille ny vidunderlig skabning, og han har desværre allerede set lægens kittel mere end en gang. han er en lille vildbasse og han elsker planter....det er her hvor det gik galt sidste gang....han spiste nogle liljer som han blev meget syg af...han røg til dyrelægen hvor han blev observeret i et døgn samtidig med at han havde væskemangel og derfor måtte have drop.....det ønsker jeg jo ikke sker igen, så derfor var jeg inde på nettet for at finde en side omkring kattevenlige planter, og jeg fandt da også en skrevet af en dame, men jeg er lidt bekymret for at jeg nu kan stole på siden. Den hedder kattevenlige planter....jeg vil altså ikke forgive min kat igen....så kan i ikke lige skrive om disse planter som hun beskriver nu også er giftfri. Hjemmesiden hedder

http://siamis.com/Helse/kattevenligeplanter.html

og så lige en anden ting.....jeg købte kattegræs i sidste uge, men det er allerede gået ud. Jeg vandede det, og vupti hang græsset med hovedet....hvad har jeg lige gjort galt.

mvh ulla

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-11-05 14:53

den side er jeg blevet henvist til - faktisk lige her i morges - så den kan du roligt stole på - det var fra dyrlægens side -

underlige katte med deres forkærlighed for planter de absolut ikke kan tåle - tror det skyldes deres instinkter forringes - mon ikke ?????????

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-11-05 14:58

Her er lidt om giftige planter:
http://www.netdyredoktor.dk/sw11036.asp

Her nogen der ér kendt giftige:
Hawaiiblomst (Hibiscus)
Rhododendron (Rhododendron)
Sømandstrøst (Aglaonema hybrid)
Alpeviol (Cyclamen)
Sigøjnerblad (Dieffenbachia)
Trompetlilje (Lillium Longiflorum)
Vedbend (Hedera Helix)
Kærlighedstræ (Fhilodendron)
Julestjerne (Euphorbia Pulcherrima)
Fredslilje (Spathiphyllum Wallissii)
Liljer er generelt meget giftige for katte, nærmeste dødelige.

Brug kattemalt istedet for kattegræs.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-11-05 15:08

http://www.killingelisten.dk/planter/index.php

Her skulle du i hvert fald kunne se dem der er giftige, både udendørs og indendørs planter.

mvh dova

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-11-05 15:19

du kunne jo også prøve at aflede kattens opmærksomhed, eller få den til at interessere sig for noget andet. et kradsetræ med en dråbe kamfer på toppen skulle være yderst virksom

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 11-11-05 17:19

Vedr. kattegræsset tror jeg, kvaliteten efterhånden er så dårlig, at græsset ikke kan overleve længe nok til, at det er vokset op. Jeg har prøvet at plante noget flere gange, og hver gang dør det. For bare et par år siden, gik det yderst sjældent ud, når jeg havde plantet det. Og jeg gør det på samme måde. Så jeg kan kun give taliskoko ret. Brug kattemalt i stedet for. Vores er i hvert fald vilde med det.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-11-05 17:29

den med kattegræsset kan faktisk klares - nup noget gangke almindeligt græs der her sat sig godt - og stil det et sted der er rimelig kølige betingelser så som i en gang lige ved en yderdør eller lign - det overlever rigtig godt ..... hvorfor i alv også købe dyrt græs med et navn som kattegræs - hele min plæne er da åbenbart kattegræs så

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 11-11-05 17:36

Faktisk ligner frøene på det kattegræs man køber, nøjagtigt alm. græsfrø. Hvis det ikke havde været for, at kattegræsset gik ud, ville jeg have svoret på, at det var det samme. Men kattegræs fra før i tiden var anderledes. Det var kattene meget mere vilde med, end alm. græs.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-11-05 17:40

hvis katte har behov for græs æder de det græs der er i haver osv - så blæsevejr med hvad det hedder

et ps - min ualmindelig stædige og kræsne siameser spiser normalt kun det nye græs - men hærger med fornøjelse det gamle hvis der ikke er noget

Kommentar
Fra : 25

Dato : 11-11-05 18:22

Mine katte får/æder stuebambus, de gider ikke æde kattegræs, måske har de været forvente fra opdrætteren

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 11-11-05 19:29

Frø fra de velkendte kornsorter hvede , havre osv spirer hurtigt og er populært hos katte. Køb fx et juleneg og så kærnerne.
Pas iøvrigt på med nyindkøbte stueplanter, de kan meget vel være sprøjtede.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-11-05 10:21

I stedet for kattegræs, kan du have purløg på rod stående. Også hos mig var kattene ikke interesseret i kattegræs, men der i mod purløg, var meget mere spændende.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-11-05 10:25

purløg ???? tror ikke lige det er sagen -men katte er underlige - trækker mig fra spørgsmålet her og nu og håber I alle får en god weekend

Kommentar
Fra : 25

Dato : 12-11-05 11:08

Mine vil i hvert fald ikke have purløg!!!