/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
dropped D - hvordan ?
Fra : crayzee
Vist : 489 gange
50 point
Dato : 11-11-05 13:11

hey jeg skal høre om der er en der kan fortælle mig, hvordan jeg stemmer min guitar til dropped D ? jeg har stemmemaskine, men jeg ved ikk, hvordan jeg skal gøre ? nogen der kan forklare det ? :D
Venlig hilsen Morten

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-11-05 13:17

Hvad er dropped D????

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-11-05 13:18

http://www.tle.se/ddrop.html nå sådan. Her står det

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 60 point
Dato : 11-11-05 13:19

Stil tuneren på D. Stem den tykke streng ned til det passer (1 tone lavere end normalt)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-11-05 13:25

Sådan eller hva´?

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 11-11-05 13:56

Eller:
Stem din guitar så den stemmer normalt efter tuneren.
Slå tonen D an på A-strengen (5. bånd)
E-strengen skal nu løsnes så den får samme tone som det D du har slået an på A-strengen.

Det kan være svært at gøre rigtigt på tunerern, da den ikke er beregnet til så dyb en D-tone som en nedstemt E-streng giver.
Evt. kan du "finjustere" med tuneren, når du mener at den er der.

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 11-11-05 14:35

Må jeg godt lige spørge, HVORFOR man gør détte?????

Godkendelse af svar
Fra : crayzee

Dato : 11-11-05 15:46

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : crayzee

Dato : 11-11-05 15:51

jeg ved ikk, hvorfor man gør det, men det stod i en sang, at man skulle gøre det !

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/i/incubus/i_miss_you_ver3_tab.htm

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-11-05 16:11

Du bruger det som en art "effekt". Visse country guitarister laver også sommetider det lille nummer, men stemmer dog endnu længere ned, så du får noget a'la baryton guitar.

Som en lille ekstra detalje kan du jo også få en syvstrenget guitar (ved iøvrigt ikke hvordan de stemmer den).

Hav også basguitarer in mente. Dem kan du også få med både 5 og 6 strenge.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-11-05 16:14

...ikke at forglemme åbne stemninger på guitaren, eller halvåbne. Der stemmer du op i en akkord, således du kan bruge slidejern