/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
opel ascona 1984 elbagrude
Fra : jensviggo
Vist : 803 gange
50 point
Dato : 10-11-05 16:09

min elbagrude virker ikke længere, alle tråde virker, men pludselig begyndte den periodisk at svigte, og nu er den helt stoppet, hvad kan det mon være, jeg ved der sidder et relæ, det klikker godt nok, sidder der osse en sikring, eller kan det være en hel anden ting hjælppppppppp

jensviggo

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-11-05 16:30

Undersøg forbindelsen til ruden.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-11-05 16:30

Mål spændingen til ruden.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 10-11-05 16:39

Så vidt jeg husker, er det den samme kontakt som bruges til ventilatoren.
Der kan være opstået en fejl i det du hiver knappen ud. Prøv at afmontere kontakten, og mål forbindelsen, både når knappen er hevet ud og skuppet ind.
Hilsen Pims

Kommentar
Fra : trukni

Dato : 10-11-05 17:18

Hej jensviggo.

Der sidder en sikring til el-bagrude, check den allerførst. Hvis du ikke har bogen, eller ikke kan tyde hvad der står i låget på sikringsboksen, kan du alligevel sagtens se hvilke der er brændt. Hjælper det ikke må du nødvendigvis måle spændingen på ledningerne. Er der strøm, men ingen virkning på ruden, må du måle ruden med et Ohmmeter, og se om den viser en modstand. Hvis der ikke er udslag, er ruden defekt. Når du måler modstanden skal strømledninger afmonteres fra elruden.

Hilsen trukni

Kommentar
Fra : janik

Dato : 10-11-05 22:25

jeg tror det er din kontakt til elbagrude der ikke virker mere .
den er nem at skift ellers er det nede ved sikringsboxen det er galt.
Min ascona har også haft en dårlig forbindelse ved sikringen da den bliver varm.
Dejligt at høre at de gamle asconaer liver endnu.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 13-11-05 00:51

Prøv at kotrollere forbindelserne på ruden, når han og hunstikkene har siddet i mange år opstår der en anløbning så de mister kontakten med hinanden. Når relæet klikker skal der gå en + spænding ud til ruden, og det gør der også nok, men den kommer altså måske ikke ind i ruden, så rens dem med sandpapir og hvis du vil kontrollere om strømmen når ud til ruden, kan du sætte en polsøger mellem ledningsenden og stel, hvis den lyser op har du lokaliseret fejlen til det jeg nævnte.Der går en ret stor strøm gennem en elrude ca 5-8 amp. så derfor skal forbindelserne være ekstrem gode. Mvh. K.