/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Dværggurami
Fra : ForzaBIF
Vist : 552 gange
50 point
Dato : 10-11-05 10:51

Min dværggurami-han har de sidste par dage været igang med at bygge den såkaldte skumrede. Da jeg synes det kunne være spændende, at få dem til at yngle har jeg desperat forsøgt at få en masse viden om dem. Men har stadig lige et par spørgsmål. Har hørt at det kan være en fordel at øge temp. fra de ca. 25 grader op til 28-29 grader, bl.a for at øge parringslysten? Skal dette gøres mens han bygger reden eller først bagefter, hvad er mest optimalt? Og skal hunnen fjernes umiddelbart efter æglægning?
Håber I kan hjælpe...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-11-05 11:08

Ja, det er jo hannen der passer reden og senere ynglen, og han kan i værste fald finde på at slå hunnen ihjel hvis han er meget agressiv.
Så du kan lige så godt flytte den, for han vil sikkert under alle omstændigheder jege hende hele tiden selv om han måske ikke slår den ihjel.
Temperaturen mener jeg ikke du skal ændre på, de trives med hvad de er vant til, selv om 25 gr. ligger lidt lavt.
( man siger som regel 25-29 gr.)

Hvis du får yngel ud af det, er det vigtigt at vandstanden i akvariet ikke er for høj.

Dværgguramier er labyrintfisk, og det vil sige at de også optager atmosfærisk luft og ikke kun ånder ved hjælp af gællerne.
Undtagen indtil de er 3-4 uger gamle, for i den tid bruger de kun gællerne som andre fisk.

Men Lav vandstand til ynglen og i et akvarie hvor der skal være glas over, sådan at den luft der er imellem vand og dækglasset har samme temperatur som vandet.
Ynglen skal fodres med det mindste levende foder du kan få.

mvh dova

Kommentar
Fra : ForzaBIF

Dato : 10-11-05 13:04

Okay, tak for hjælpen.
Er rimelig ny inden for akvarie området, så spørger måske lidt dumt, men har det sidste døgns tid bemærket at hunnen virker lidt trist og jager hannen, så snart han kommer for tæt på. Det virker ikke umiddelbart som noget parringsleg, er min vurdering, men er det naturligt i denne situation eller kan hun evt fejle noget?

Kommentar
Fra : fiske-drengen

Dato : 12-05-06 10:30

har haft dværgguramier men nu har jeg perleguramier i stedet