/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Computer går i stå.
Fra : RichardStrand
Vist : 479 gange
100 point
Dato : 10-11-05 08:37

Jeg har en computer som har fungeret fint i lang tid. Efter en del ukontrollerede "tastaturbank" fra min datters kamarater, så kan den ikke starte igen. Når jeg har taget stømmen fra den i 10 sekunder, så kan jeg trykke på start og den går tilsyneladende i gang igen - kun for meget kort (½ sekund) at vise startproceduren på skærmen, går den i stå efter 10-15 sekunder.

Har nogen en forklaring på hvad der kan være galt. Er det bundkortet eller harddisken ?

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 10-11-05 08:50

har du virusscanner på ??

Kommentar
Fra : RichardStrand

Dato : 10-11-05 09:05

Ja - jeg bruger Bull Guard og den har altid fanget alle vira!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-11-05 09:36

kommer der ikke nogen fejlmeddelelse ???????

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-11-05 10:13

Startprocedure? Kommer den forbi bios og på vej ind i windows?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-11-05 10:36

Jeg har selv døjet lidt med problemet.
Som ofte efter at PCen "fryser" og man må starte op igen.

Så vil den ikke og laver det du beskriver der.

Det skyldes muligvis virus, Trojan Horse eller Spyware.

Prøv om du kan starte den op i fejlsikret tilstand, og få fat i noget der kan scanne for alt "skidtet"
Evt på www.arlet.dk

TrojanHunter fik has på mit lignende problem.

mvh dova

Kommentar
Fra : lennert1986

Dato : 10-11-05 11:44

Vil foreslå du prøver at sætte anden tastatur, mus på.. Kan være der sidder en knap fast

Kommentar
Fra : akrolle

Dato : 10-11-05 12:59

I det ½ sekund,,,prøv at trykke på F8,der kan du starte den i "fejlsikret tilstand " mvh akrolle.

Kommentar
Fra : RichardStrand

Dato : 10-11-05 13:43

Kære alle hjælpere
Tak for jeres gode råd. Nej jeg kommer ikke forbi bios'en - der kommer ingen fejlmeddelse - den går bare ud - tastaturet når lige som skærmen at blinke på de 3 indikatorer for caps lock, num lock og scroll lock, men der kommer ikke noget lys i den optiske mus som der plejer. Jeg tror jeg prøver med andet tastatur og mus og så evt. den med F8 for fejlsikret tilstand. Desværre sidder jeg ikke hjemme men på arbejdet så jeg kan først prøve senere. Håber jeg kan nå hjem og prøve det hele og så - hvis det ikke virker - ned i den lokale PC butik til rep.

Richard

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-11-05 18:54

Her må du nok bruge udelukkelsesmetoden.
Med den før omtalte tastetur spanking, så prøv at sætte et andet tastetur p, hvis du har noget der passer.

For at få systemet til at virke, skal det kunne se både mus og tastetur.

Kommentar
Fra : RichardStrand

Dato : 10-11-05 23:12

Jeg har prøvet alt - mus - tastatur - endog flytte harddisk til anden computer - intet virker, så det bliver den hårde måde som nok kommer til at koste............ ???

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-11-05 23:15

har du prøvet at sætte xp cd´en i så den muligvis kan nå at køre restore - selvom du i så fald skal helt forfra og taber alt - så er det da en mulighed .

Kommentar
Fra : RichardStrand

Dato : 10-11-05 23:19

ja - det har også været prøvet. Det ender med (lige som sidst) at rep. siger ny harddisk, og så kan rep. bagefter fortælle mig, at han nok kan redde de data der ligger på disken alligevel. Så føler jeg mig igen godt og grundigt snydt. Nå, men nu må jeg ikke tage sorgerne på forskud. I øvrigt så kan jeg måske nu lære det - tag oftere backup.

Tak og god nat.
Richard

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-11-05 04:15

Det nok ikke harddisken! sandsynligvis strømforsyning, cpu, eller motherboard!

Kommentar
Fra : RichardStrand

Dato : 11-11-05 09:19

Hej Tedd

Jeg har prøvet at sætte harddisken over i en anden computer som fungerede - lidt ældre og langsommere men funktionsdygtig - det gav samme resultat! NEGATIV respons og den computer duer heller ikke nu.

Tak for din kommentar.
venlig hilsen
Richard

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-11-05 09:38

og den computer du heller ikke nu - skriver du om den anden du brugte til hd - øhh ??? Den er da ren gal - hmm

Kommentar
Fra : lennert1986

Dato : 11-11-05 09:50

Der sad ikke en hd i forvejen.. Altså hvis du ikke fik sat master slave rigtig

Kommentar
Fra : RichardStrand

Dato : 11-11-05 20:03

Ja det er helt galt - nu har jeg afleveret den til rep. og jeg fik at vide, at det sandsynligvis er en køler (ikke blæseren) der ikke virker. Det skulle betyde, at det er en sikkerhed mod overophedning der får computeren til at slukke. Det bliver spændende at få den endelige dom. Hvis det er rigtigt, så bliver det nok ikke så kostbart ....................

Annuller spørgsmålet
Fra : RichardStrand

Dato : 25-03-06 17:43

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål