/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ur i Excel-regneark
Fra : kakaduu
Vist : 2641 gange
160 point
Dato : 09-11-05 23:20

Jeg har brug for at en linie i et Excel regneark, bliver slettet på et bestemt tidspunkt. Hvordan gør man?
Skal man "lægge" et ur i en celle eller kan man bruge det ur der kører i nederste højre hjørne?
vh Kakaduu

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-11-05 23:58

Er det på bundlinien når tallene bliver røde?

Har aldrig hørt om denne funktion!

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 10-11-05 00:11

Bliver? Er de ikke altid røde?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 10-11-05 00:59

Brug betingelse og DATOVÆRDI eller TIME
=HVIS ("dato/tid betingelse"; indhold; ingen indhold)
Se i hjælp.

Kommentar
Fra : kakaduu

Dato : 10-11-05 11:31

Hej JensT

Jeg har et regneark hvor der skal slettes en linie på et bestemt tidspunkt.

Eks.:

A B
1 Navn Tidspunkt
2 Ole 11:44

I celle A2 har jeg tænkt mig at skrive noget der ligner:

=hvis(b2="Tidspunkt"; "Slæt linie 2"; "Ingen handling")

Kan du eller en anden skære det ud i pap for mig?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 10-11-05 15:09

Celle A2 er korrekt
=hvis(b2<"tidspunkt";" ";"Ole")

På den måde kommer der til at stå Ole indtil tidspunktet er overskredet.

Overnstående er forenklet fremstillet - Du skal lige sætte dig ind i hvordan du omdanner indholdet af B2 så det kan sammenlignes med "Tidspuinkt".
Alt kan findes i Hjælp i xcl - søg med dato og tid

Kommentar
Fra : kakaduu

Dato : 10-11-05 20:31

Problemet for mig er hvordan jeg får fat i "uret". Har det et bestemt navn? eller skal man indsætte et "ur" i en celle i regnearket.
Det næste problem er hvordan jeg sletter en hel linie. I eks. linie 2. Ikke bare indholdet.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-11-05 20:40

Er det for at skjule noget for skattevæsenet?

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 160 point
Dato : 10-11-05 20:43

Se variablerne NU og IDAG i Hjælp.. - Bemærk at du er nødt til at have en makro kørende, der anvender NU() for løbende at få opdateret tiden i regnearket. (det er ikke nemt, men det kan lade sig gøre)

NU

Returnerer serienummeret for den aktuelle dato eller det aktuelle klokkeslæt.

Syntaks

NU( )

Bemærk!

Microsoft Excel gemmer datoer som serienumre i rækkefølge, så der kan udføres beregninger på dem. Microsoft Excel gemmer 1. januar 1900 som serienummer 1, hvis din projektmappe bruger 1900-datosystemet. Hvis din projektmappe bruger 1904-datosystemet, gemmes 1. januar 1904 som serienummer 0 (2. januar 1904 er serienummer 1). I 1900-datosystemet gemmes f.eks. 1 januar 1998 som serienummer 35796, fordi det er 35.795 dage efter 1. januar 1900. Få mere at vide om, hvordan Microsoft Excel gemmer datoer og klokkeslæt.

I Microsoft Excel til Windows og Microsoft Excel til Macintosh anvendes forskellige standarddatosystemer. I Microsoft Excel til Windows anvendes 1900-datosystemet med serienumre, som svarer til datoerne 1. januar 1900 til 31. december 9999. I Microsoft Excel til Macintosh anvendes 1904-datosystemet med serienumre, som svarer til datoerne 1. januar 1904 til 31. december 9999.

Tal til højre for decimaltegnet i serienummeret repræsenterer klokkeslættet, mens tal til venstre repræsenterer datoen. I 1900-datosystemet svarer serienummeret 367,5 f.eks. til dato- og klokkeslætskombinationen kl.12.00, 1. januar 1901.

Du kan ændre datosystemet ved at markere eller fjerne afkrydsningen i feltet 1904-datosystem under fanen Beregning i dialogboksen Indstillinger (kommandoen Indstillinger, menuen Funktioner).

Datosystemet ændres automatisk, når der åbnes et dokument fra en anden platform. Hvis du f.eks. arbejder i Microsoft Excel til Windows og åbner et dokument, der er oprettet i Microsoft Excel til Macintosh, markeres feltet 1904-datosystem automatisk.

Funktionen NU ændres kun, når regnearket beregnes, eller når en makro, der indeholder funktionen, afspilles. Den opdateres ikke løbende.

Eksempler

Hvis du bruger 1900-datosystemet, og det indbyggede ur i computeren er indstillet til 12.30.00, 1. januar 1987, er:

NU() lig med 31778,52083

Ti minutter senere er:

NU() lig med 31778,52778

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 10-11-05 20:46

Du skal så omsætte skæringstidspunktet i din HVIS, således at du kan sammenligne de to tal NU og Skæringstidspunktet (B2 i dit eksempel)
til det skal du bruge funktionen TID - se også i hjælp om den.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-11-05 20:46

Du skal ind og arbejde med makroer i regnearket, og her referere til klokkeværket på putteren, men jeg kan ikke lige huske hvad ordren hedder der henter data fra uret!

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 10-11-05 20:47

Du kan også søge i hjælp med ordene "dato og tidsfunktioner"

Godkendelse af svar
Fra : kakaduu

Dato : 12-11-05 23:43

Tak for svaret JensT.
Jeg har nu prøvet med variabelen NU. Det var lige det jeg havde brug for. I første omgang nøjes jeg med den "halvautomatiske" løsning, dvs. trykke på F9 eller andet der starter beregningen.
vh kakaduu