/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Skal jeg leje eller købe firmabilen...?
Fra : WEBlance
Vist : 1622 gange
100 point
Dato : 09-11-05 21:15

Jeg skal starte som selvstændig pr. 1/1-2006. Mit arbejde kræver at jeg skal have en firmabil og derfor går jeg nu med tanker om jeg skal købe en bil eller lease den.

Hvad er bedst/billigst?

MVH

Carl

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-11-05 21:20

Som ny ville jeg lease den, da det ikke er hæftet med så meget risiko.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 09-11-05 21:24

min mester leasede en spritny iveco 35-10. udbetaling 25000. 3500pr md alt incl. og fri service i 3 år eller 100000km.det har virket kanon.selv hvis der går en forlygtepære skifter de pisset gratis og det uden at bestille tid i forvejen!!!hvis du køber noget gammelt lort kan du jo ikke tjene penge mens den er på værksted, hvilket tit er på de forkerte tidspunkter!!!
iveco i aalborg styrer..ring og spørg efter en sælger ved navn Rene(FLINK GUFAS).han kan fortælle dig om leasing.

Kommentar
Fra : WEBlance

Dato : 09-11-05 21:36

Der er nogen der siger at det ikke kan betale sig at leje bilen fordi der et eller andet sted er "penge ud af vinduet". Hvis man køber bilen får man mere i-og-med at de penge man betaler lægges i bilen...

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-11-05 21:42

Hvis man køber og siden sælger, og bilen bliver solgt til højere pris, end afskrivningen, skal der betales skat af differensen. Der findes desuden forskellige leasingformer, man skal forhøre sig, om det der passer til sit firma.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 09-11-05 21:49

Dem der siger at det ikke kan betale sig at lease..er typisk de rigtig nærige!!UHA..tænk hvis det koster en krone ekstra!!!desuden kender de næppe til loven for afskivning af driftmidler.men har du et par hundrede tusinde til køb af firmabil såe...!!. glem ikke den glimravene service der følger med en leasingaftale. ejede mester selv bilen så skal han også selv betale serviceeftersyn.i dette tilfælde 16000kr +moms.bedøm selv!!

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 09-11-05 21:57

En meget stor fordel at lease en firmabil, da man leaser på forskellige måder, en er at man leaser og så efter 3-4 år køber man den til en fordelagtig pris få tusinde kroner, eller sælger den og det har man lov til en eller anden dagspris, men der er også andre måde man kan gøre det på.
Min søn har 6 biler på den måde, min svigersøn har 8 biler, og for mit vedkommende har gjort det med en og tjente efter 5 år 60,ooo på den.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 09-11-05 22:04

droslerne.
Glædeligt at høre at der er nogen som forstår at kringle pisset på den rigtige måde..respekt i dit fjæs!!!!!

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 09-11-05 22:17

Har du overvejet, at eje/lease bilen privat og så tage kilometertakster, det er ofte det mest økonomiske.

(Flere gange beregnet, også i et ret smart og ikke-nærigt :) magasin som Penge og Privatøkonomi).

Det afhænger naturligvis af bilens pris osv., men jo billigere og mere driftsøkonomisk bil, og jo mere du kører erhverv (ja du læste rigtigt), jo mere taler det for km.takster.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 09-11-05 22:17

Jeg har en gammel kammerat der køre taxa og han køre også på den måde, han sælger dem også bagefter, men hvor meget han får ved siden af, når han sælger er der ingen der ved??, der er mange der gerne vil have en frikørt taxa. Der er venteliste på flotte frikørte hyrevogne.
Så det kan godt betale sig at lease

( han har kun 14 vogne )
Mvh Robert

Kommentar
Fra : WEBlance

Dato : 09-11-05 22:27

Jeg har godt nok overvejet at bruge min privatbil som firmabil også, men jeg er vinduespolerer og derfor skal der ligge stiger på taget af bilen og der bliver mange start/stop i løbet af en dag, det er alt sammen noget der slider - og det vil jeg nok være ret ked af eftersom bilen kun er ½ år gammel...

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 09-11-05 22:38

Vil du bruge din privatvogn skal du føre kørebog, det er jo også godt nok i starten, men noget L... da privatbilen som du selv skriver, blive behandlet derefter.

Mvh Robert
Godnat

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 09-11-05 23:25

Husk også at ved leasing pålægges firmaet en ekstraindkomst på 25% af bilens anskaffelsespris, der beskattes. Vi fraveg leasing i mit firma bl.a. pga. det og at man får 3,30kr pr kørte km...
mvh Bvh

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 11-11-05 11:28

Jeg klippede lige det her ud....Citat begynd:
INGEN FIDUS VED FIRMABIL
Selvom chefen lokker med en funklende ny firmabil, er der god grund til at tænke sig grundigt om, før tilbudet accepteres. Firmabilen kan nemlig være et dyrt bekendtskab for både lønmodtager og arbejdsgiver, da det i mange tilfælde langt bedre kan betale sig at køre firmakilometerene i privatbilen og modtage den skattefrie kørselsgodtgørelse på 3,10 kroner kilometeren frem for i en beskattet firmabil.
http://www.bilpriser.dk/nyheder/vis.po?NEWSID=1315

De 3,3 kr jeg nævner er for det kommende år..

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 11-11-05 11:46

At udleje sin privatvogn til firmaet, er en god forretning, det kræver dog en hård disiplin med kørselsregnskabet, og det tager tid, er det ikke rigtigt lavet, ingen penge.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 11-11-05 14:02

Det kræver at al kørsel og formålet med kørslen skrives ned og der skal selvfølgelig være en sammenhæng med eventuelle begivenheder tilknyttet kørslen.
F.eks. Hvis der skrives 100 km på for at hente materialer, er fakturaen en naturlig dokumentation, ligesåvel som en regning til den virksomhed man servicerede...osv osv..mvh..

Kommentar
Fra : aske5000

Dato : 04-12-05 20:27

jeg vil bare sige at man skal lige 25.000 kr på boret når du henetr den. men vis du ikke har noget at lave og du må levere bilen tilbage igen så koster det 25.000 kr igen det var så 50.000 kr du lige brugte der. men vis du køber en bil til 50.000 * moms så kan du både trække momsen blus du kan afskrive bilen. over 3 år. og så kør i den bil noget tid og se hvordan det går. så kan du altid købe en ny når du ved med 100 at firmaet det går godt. vh willerbyg.dk

Kommentar
Fra : halloodk

Dato : 23-12-05 09:23

Hvis du leaser en bil, hæfter du for hele den samlet leasing beløb, uden at du har et aktiv til at modsvare, det vil sige hvis du skulle af en eller anden grund stoppe efter 1 år og de tager bilen tilbage skylder du hele beløbet. Køber du den på afdrag ejer du bilen og kan sælge den og indfri restgælden når det passer dig, det kan du ikke hvis du leaser den. Ejerskab er altid bedre end lejerskab. Hvis du har mulighed for det skal du benytte dig af den ordning bvh foreslår. men jeg mener der er en grænse på ca km 20000 hvorefter taksten falder lidt. Du kan for kørecomputer du holder regnskab for dig for småpenge. Held og Lykke !

Kommentar
Fra : MUGN

Dato : 17-06-06 23:12

Jeg startede mit firma for et år siden, der købte jeg en meget billig gul-plade bil. Fordi det blev en billig bil, er fordi at alle reperationer, og brændstof udgifter jo så kan trækkes fra, hvis momsen lige er betalt. og det har ihvertfald været en kanon foretning for mig, det er min revisor der har anbefalet det til mig!
MUGN