/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
lønprogram
Fra : Melander
Vist : 7251 gange
100 point
Dato : 09-11-05 20:38

hejsa..

Jeg skal bruge et program som jeg kan bruge til løn beregning og lønsedler.. findes der ikke et program til at downloade til det...

mvh. Melander

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-11-05 20:51

Hej Melander. Jeg tror det ikke. Jeg har arbejdet med administrative edb-systemer i mange år, og netop lønsystemer er de mest omkostningskrævende at producere. De skal ændres/tilpasses hver eneste gang den siddende regering finder på noget nyt. Derfor er antallet af små lønsystemer til brug på mindre edb-anlæg efterhånden også nede på NUL. Selv mindre firmaer bruger et specielt Løn-Edb-firma til den del af deres administration. HIlsen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-11-05 20:54

P.S.: Tænk på at et lønsystem jo skal passe til Dansk lov. IKKE Svensk eller Norsk eller noget andet. Så der er et begrænset antal kunder til et sådant system. Én ting er 100% sikkert: Du kan ikke downloade et gratis lønsystem der er noget som helst værd. Finder du endelig noget, er det formentlig kun et regneark.

Accepteret svar
Fra : bl2207

Modtaget 110 point
Dato : 09-11-05 21:03

Hej Melander - der findes et lønsystem som hedder proløn prøv webside www.proloen.dk og det er rimeligt billigt har selv grugt det for en mindre virksomhed i flere år
mvh Børge Lundsgaard

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 09-11-05 21:03

Løn skal opdateres mindst 2 gange om året, nemlig omkring ferieårsafslutning og kalenderårsafslutning. Det koster, og det er dyrt, da en lønkonsulent stort set kun har tid til at holde sig a jour med løn og ikke kan bruges til ret meget andet. Desuden er det ikke for begyndere at være lønbogholder, hvilket også afspejler sig i lønnen til samme. Du skal altså ikke regne med selv at kunne køre løn medmindre du har en dygtig konsulent til at holde dit program a jour med de ting, der er relevante for dig.
Der er to muligheder for at køre løn. Den ene er Dataløn, som er velegnet og billigst ved under 25 medarbejdere. Den anden er at man anvender det økonomiprogram, man alligevel bruger til sit bogholderi og tilkøber løn-delen. Det gælder dog kun de mere proffesionelle udgaver af bogholderi. F.eks kan de små programmer som Winfinans, summasumarum og Stellar ikke håndtere løn, men C5, Xal, Navision, Axapta, SAP osv kan.
Så vidt jeg er orienteret, så har Dataløn noget de kalder Letløn. Du kan jo prøve at snakke med dem.

Kommentar
Fra : bl2207

Dato : 09-11-05 21:07

hej melander som tidligere sagt så ordner proløn alt for dig og det hele foregår via nette du skal kun indsætte lønnen og tager mig und 5 min hver måned hilsen børge lundsgaard

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-11-05 21:12

Jeg er helt enig med mariafrederiksen. Dit spørgsmål kunne tyde på at du har en lille virksomhed, og så mener jeg at Dataløn er det eneste rigtige for dig. http://www.dataloen.dk/

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 09-11-05 21:14

Forresten. Hvis du kun skal lave en eller to løn, og har helt styr på reglerne, så kan du jo bare lave dem i hånden. Der er ikke krav om at du bruger et edb-system til det.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-11-05 21:14

OK - Det ser ud til at ProLøn også er en mulighed, men jeg kender ikke firmaet. Hvis andre kunne fortælle om deres erfaringer med ProLøn contra Dataløn ville det være en stor hjælp for Melander.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 09-11-05 21:20

hmm, jeg burde måske lige påpege at, det er for min svigermor, som er leder af et privat seminarium og der kun 3 ansatte, og de skal have løn hver måned, de har et firma til at gøre det nu, og det giver de 50000,- om året for... så jeg har tilbudt at lave det freelance for dem, så de kunne bruge pengene på undervisning...

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 09-11-05 21:22

Kender dem ikke, men det lyder nemt - og dyrt. Jeg ville dog få et tilbud fra dem, og så sammenligne med Dataløn kontra gøre det selv.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 09-11-05 21:25

Når det er fast månedsløn, så er det stort set samme arbejde om der er en eller 1000. Det er ajour-føringen af viden, der koster, ikke det faktiske tidsforbrug.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-11-05 21:26

Melander - Hvilket firma er det der tager 50.000 pr. år? Du kan da få en registreret revisor til at lave den smule løn meget billigere.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 09-11-05 21:33

altså mit alternativ er så at lave et regneark med det hele selv, eller finde et billigt program til det..

det billige program finde jeg hvor og til hvilken pris.???

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-11-05 21:36

Melander - Uanset hvad, er svaret på dit spørgsmål at du ikke bare kan downloade et gratisprogram der kan klare lønopgaven. Du kan vælge imellem forskellige professionelle lønfirmaer, gøre det selv, eller ansætte en revisor til at gøre det. Hvis du ikke er professionel lønbogholder, er det et stort stykke arbejde. Man skal holde sig konstant opdateret med de nyeste regler og love på området, og det er ikke helt så ligetil. Mit bud er derfor, i lyset af at der KUN er tale om 2-3 lønninger, at overlade det til en revisor. De er ajour m.h.t. viden og har ofte flere kunder af jeres slags. Jeg tror bestemt at I får den bedste og billigste løsning på den måde. Hilsen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-11-05 21:38

Melander - Du skrev mens jeg skrev. Du finder ikke et program, og du kan ikke lave det selv i et regneark. Se min seneste.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 09-11-05 21:41

Kan du håndberegne en løn? Ellers glem alt om at lave løn selv - der er så mange faldgrupper, og du hæfter for dine fejl (læs:Det kan blive rigtigt kostbart).

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-11-05 21:47

Og Melander - Jeg tvivler ikke på dine evner m.h.t. regneark, men du skal også indrapportere til 3-4-5 forskellige offentlige institutioner, og reglerne for dette ændres med ret ujævne mellemrum. Alle data skal gemmes såvel på EDB'sk som på papir. Og så videre o.s.v o.s.v. Nix Melander. Lad en lokal revisor om det. Så er det hans ansvar. Og det koster IKKE 50.000 om året for 2-3 lønninger.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 09-11-05 22:11

for fanden da, det må sgu da kunne lade sig gøre at købe et program...

Kommentar
Fra : bl2207

Dato : 09-11-05 22:18

jeg syntes du skal ringe til proløn 87101930 og få et tilbud fra dem de bor i Randers jeg betaler ca 150-200 kr om månden for at få kørt løn til 3 personer og et engangs beløb på et partusinde - Dataløn er dyere

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-11-05 22:18

Ja gu kan det da så, men som jeg allerede har fortalt, er de så dyre at producere at man næsten skal hedde Mærsk (være milliardær) for at have råd til det.

Kommentar
Fra : bl2207

Dato : 09-11-05 22:21

som tdidligere nævnte i et indlæg så er omkostninger ved at gøre det selv uhyre store og bekostelige jeg kan kun anbefale proløn har kørt med dataløn i et par år men proløn er fuldt ud på højde med dem og billigere

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-11-05 22:24

Melander - Typisk for nogle mennesker i EDB-generationen der har været vant til at software kan fåes billigt. Men som jeg skrev tidligere ER Dansk Løn-politik et meget lille salgs-område. Og reglerne bliver lavet om hele tiden. Derfor er det ikke muligt at lave et edb-program til en billlig pris. Derfor er der et par firmaer der lever af det. Og et antal revisorer.

Men for igen at svare på dit spørgsmål. NEJ. Venlig hilsen.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 09-11-05 22:28

Jep, sagtens. Du kan købe en C5 light til 2100 kr. Dertil skal du have et lønmodul til 3.000 kr (hæng mig ikke på beløbet, det kan være lavere). Så skal du bruge en konsulent til at installere, sætte op og gøre klar til lønkørsel, du skal have undervisning og lære hvor du skal passe på. Det koster ca 16-24 timer af 900 kr. Dertil skal du betale for at din konsulent kommer 2 gange om året og holder dig opdateret. Det er lige 8 timer ekstra. Og så selvfølgelig et opdateringsabb. RPgrammet er altså billigt nok, det er viden, der koster.

Eller du kan bruge Dataløn, hvilket er billigere ved 3 ansatte.

Eller du kan sætte dig ind i reglerne for løn. Ved du f.eks hvornår der skal beregnes ATP og med hvilke beløb? Hvornår og hvordan beregner du feriepenge? Hvornår skal A-skat afregnes til SKAT? Hvad er arbejdsgiverens andel af ATP? Hvad er reglerne for sygdom? Hvordan beregner du fravær uden løn? Hvordan beregner du feriepenge i forbindelse med fratrædelser? Hvordan laver du lønindeholdelser og afregner dem? Hvordan håndteres skæve helligdage? SP beregning?
Der er en masse spørgsmål, som du skal have helt styr på - fordi du bliver ansvarlig for lønnen. Det betyder i øvrigt også at du skal have en ansvarsforsikring (den er lovpligtig).

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-11-05 22:28

Helt ærligt Melander. Du er jo ikke kendt på Kandu for at være dum. At svaret på dit spørgsmål ikke var hvad du håbede, må du jo bare lære at leve med. Om du så vælger det ene eller det andet er op til dig. Men du får ikke bedre svar. Hilsen

Kommentar
Fra : bl2207

Dato : 09-11-05 22:31

hvad er du villige til at betale for det så kan jeg køre din løn

Kommentar
Fra : bl2207

Dato : 09-11-05 22:34

for hvormange personer skal der køres løn er det time eller månedsløn

Kommentar
Fra : musse2

Dato : 10-11-05 09:34

Prøv at kigge herinde, her kan du downloade et gratis program-dog koster opdateringen årligt penge ( 950 kr)
www.mygind-data.dk/winlon/winlon.htm

Kommentar
Fra : umv

Dato : 10-11-05 17:07

Hej Melander.

Jeg er lige begyndt at ordne løn for et firma og bruger www.danlon.dk . Du kan gå ind og prøve det gratis. Hvis du beslutter dig for det, koster det kr. 15.- + moms for hver lønspecifikation. Jeg synes, det er nemt at bruge.

Hilsen Umv

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 10-11-05 19:52

Hej

Jeg kommer lidt for sent, idet UMV allerede har anbefalet DanLøn, www.danlon.dk

Når du ikke har flere ansatte end det du skriver, så må du IKKE bruge DataLøn, de er alt for dyre. De har selv lavet en side hvor du kan beregne hvad det vil koste dig at bruge dem, se http://www.multidata.dk/multidata-660.htm

Det viser at hvis du har 2 månedslønnede, så koster DataLøn kr. 1.293 i oprettelse og derefter kr. 969 om året.

Tilsvarende koster DanLøn kr. 360 om året og kr. 0 i oprettelse.

Jeg vil klart fraråde at du forsøger selv at danne lønsedler og indbetale/indberette. Jeg har 7 kunder som jeg hjælper med løn, alle bruger nu DanLøn. 2 udarbejde tidligere selv deres lønsedler, og jeg fandt mange fejl. At gøre det selv er meget tidskrævende, du skal huske mange ting og hvis du indberetter/indbetaler for sent, så er både SKAT, FerieKonto m.m. hurtige til at tilskrive renter/gebyrer.

I DanLøn skal du blot danne lønsedlerne og godkende dem, så klare de:
udbetalingen
sender lønseddel pr. e-mail
betaler a-skab, AM bidrag, feriepenge, ATP m.m.
indberettet CPR nummer
indberetter årsoplysninger
indhenter skattekort
o.s.v.

Venlig hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Godkendelse af svar
Fra : Melander

Dato : 10-11-05 20:55

Tak for svaret bl2207.

fordi en hvis person er en padde for du pointene.... og så jeg i øvrigt selv fundet det jeg søgte..

      http://stoneware.dk/seo/000114/000001/000290.asp

hygge

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 10-11-05 21:09

Bortset fra at det ikke kan køre løn.

Held og lykke med projektet.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 10-11-05 21:21

Som Maria skriver, så kan SummaSummarum ikke beregne løn.

Hvorfor er du så forhippet på at købe et program?

Selv om du fandt et gratis program, så vil det være dyrere end www.danlon.dk , idet du så skal bruge tid på flere manuelle rutiner, dvs. indberette/betale A-skat og alle andre beløb, det klare web-løsninger uden yderligere arbejde fra din side.

Når man ikke har rigtigt mange ansatte, så er en webløsning, som f.eks. DanLøn, langt billigere end at købe et program, og så bliver det løbende udviklet af professionelle, herunder rettes det automatisk når lovgivningen ændres.

En yderligere fordel ved webløsningen er, at du kan behandle løn fra en hvilket som helst Internet PC, dvs. du kan om nødvendigt klare det fra en Internetcafe når du er på ferie.

Håber du finder en løsning du kan bruge, vil dog opfordre dig til at lytte til de råd du har fået her.

Venlig hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 10-11-05 23:12

det program jeg har fundet køre med danløn, hvis nu gad og se efter, plus jeg kan køre lager og andet derfra...