/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Glasfibre
Fra : drabant22
Vist : 1528 gange
50 point
Dato : 09-11-05 20:30

Er der nogen der kan hjælpe mig. Jeg har tidligere i år købt en Drabant 22, og jeg har opdaget at dækket er blødt forskellige steder. Dækket er udført som sandwich. Er det nødvendigt at udskiffet balsatræet med nyt, eller kan man bare fjerne det ødelagte træ og fylde ud med noget glasfibrespartel? Hvis man kan bruge spartel. Hvilken slags skal man da anvende?

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 09-11-05 20:44

hvor er det at dækket er blødt?er det fordi det giver efter når du går ovenpå?Er glasfiberen direkte hærget så du kan se træet? Normalt bruges der kun træ mellem glasfiberlagene hvor der skal skrues antenner og ligene fast.Ellers bruges altid polythanskum da det ikke indeholder vandprocenter som træ.

Kommentar
Fra : drabant22

Dato : 09-11-05 20:56

Det er ved maste støtten og på dækket og forskellige andre små steder. I gamle båd bl.a. drabanten er der brugt balsatræ som distancemateriale for at få en stiv konstruktion. Det skum der anvendes i andre både kan også suge vand.
Hilsen Brian

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 09-11-05 21:03

Hej drabant22!
Jeg forstår godt dit spørgsmål--og alligevel???
Du kan jo ikke fjerne balsaen uden at fjerne glasfiberen enten udvendigt eller indvendigt, så jeg er ikke helt med på hvad du mener??
Hvad er det du vil fylde ud med spartel?
Kan du forklare dig lidt bedre?
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 09-11-05 21:36

Det er korrekt at skum også suger vand.det jeg mener er at man bruger skum fordi det ikke indeholder vand, kontra træ som altid indeholder lidt vand. tænk på at konstruktionen er fuldstændig lukket og fugtigt ftæ simpelthen rådner væk indeni fordi evt damp ikke kan slippe ud. i en sandwich konstruktion er det udelukkene glasfiberen der giver styrken pga konstruktionen.men jeg ønsker som dabj. en nærmere forklaring.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-11-05 22:51

det er nok lettest at skære hul udefra og så fjerne det dårlige træ. så kan du fylde op med glasfibermåtte og polyester. det giver væsentlig større styrke end med polyesterspartel. der er sikkert et skridsikkert mønster i dækket, som bliver ødelagt. jeg har selv løst det problem ved at lime nogle steppads oven på. det er nok det der skæmmer mindst når det skal være

Kommentar
Fra : drabant22

Dato : 10-11-05 08:12

Nej der er ikke skridmønster lige i det område, men det er ikke det største problem. Jeg er godt klar over at jeg føst skal fjerne glasfiberen. Hvordan gør jeg nemmest det. Det endelige resultat bliver vel bedst hvis jeg åbner nede fra, men det er jo nok også det sværeste.
Jeg tænkte på at bruge afstandsmateriale som ikke suger vand (glasfiber spartel) og dermed ungå problemet igen. Altså kun ved maste understøtningen. de andre steder er ikke så vigtige at få lavet lige med det samme.

Hvordan får jeg de nye glasfibermåtter til at hæfte på de gamle så der samtidig bliver en jævn overgang mellem det nye og gamle?

Hilsen Brian

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 50 point
Dato : 10-11-05 09:15

du kan nemt fjerne det med en vinkelsliber med slibeskive. du sliber ganske forsigtigt, så du ikke laver mere hul end højest nødvendigt, men samtidig skal du have alt det dårlige væk.
grunden til at jeg foreslår at tage det oppefra er, at der jo må være et sted hvor vandet kommer ind, og det skal du have fundet og repareret, og når du alligevel skal reparere det oppefra, kan du ligeså godt lave det hele oppefra. og det er også meget lettere, og når der ikke er skridmønster, kan det repareres meget fint, så det ikke kan ses.og skulle det alligevel kunne ses lidt, kan du jo altid bruge et par steppads. du behøver ikke afstandsmateriale. du kan sagtens fylde op med måtte og polyester. det skal være helt tør inden du begynder at fylde i, og jeg mener virkelig tørt. så skal du have mindst 15 graders varme og bland kun lidt polyester af gangen. der bliver ikke støbeskel, selvom du tager det i flere omgange. og med hensyn til jævn overgang til det gamle glasfiber, så gør du ligesom du ville gøre bår du spartler et
skruehul ud. sandpapir og knofedt. du kan også sagtens bruge maskine. det er faktisk meget lettere end du tror.
og når du er i gang, synes jeg du skal tage de andre steder med det samme. tænk på, at vand inde i en konstruktion kan give frostsprængninger og det kan udrette meget stor skade, da du risikerer at glasfiberen delaminerer, altdå flækker, hvorved den fuldstændig mister sin styrke.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-11-05 09:44

Lige et par enkelte råd.
En drabant 22 er jo en båd, der af nogle bliver behandlet lidt "brutalt".
Dette kan medføre at at det øverste lag glasfiber kan slippe balsatræet pletvis (især omkring masten) uden at der af den grund er fejl (råd/svamp) i træet.
Hvis du allerede har konstateret råd i træet kan du roligt følge den beskrivelse trimare46 skriver.
Hvis der ikke er fejl i træet så vend lige tilbage, så skal jeg anvise en meget let metode til at klare problemet.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : drabant22

Dato : 10-11-05 10:08

Jeg er faktisk ikke helt sikkert på at der er råd i træet. Det er ved bagkanten af mastefoden, at problemet er, men maste understøtningen er ikke så lang som maste foden. Kan det være grunden til at den bliver trykket ned??

Hilsen Brian

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-11-05 11:22

Hej Brian
Jeg tror ikke at længden på understøtningen har nogen betydning, sådan er båden jo konstrueret, men det kan måske skyldes at agterstaget har været så voldsomt spændt at glasfiberen slipper vedhæftningen til underdækket på agterkanten af mastefoden. Kan du se revner i gelcoaten omkring stedet?
Skal jeg forstå det således, at dækket agten for mastefoden ligefrem er trykket ned ?
og i så fald--kan det også ses indvendigt?
Giver dækket efter når du træder på det? og kan dette i så fald også ses på indvendig side?
Prøv evt. at lægge en retskinne langskibs på dækket fra mastefoden og agterefter, spænd agterstaget meget hårdt og se på denne måde om dækket synker ved belastning. DET MÅ DET IKKE.
Du er nødt til at være 100% klar over hvad problemet er inden du foretager dig noget, da området omkring masten er det hårdest belastede sted på dækket, og et havari her kan få katastrofale følger.
Har du overvejet at få en prof. bådebygger til at kigge på sagen?
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : drabant22

Dato : 10-11-05 12:18

Ja dækket er trykket lidt ned og det kan også ses indvendig fra. Der er et par små revner i gelcoten om kring stedet fra nogle skruehuller. Men min maste fod er meget længere end de fleste andre drabant 22,ere og hvis der ingen understøtning er lige bag maste støtten og masten ikke trykker 100% lige ned, som den ikke gør på en drabant 22, men står med en hældning agter over. Ved du om der er balsatræ under mastefoden eller om det er rent glasfiber på en Drabant 22? Jeg har evt et foto jeg kan maile til dig hvis det hjælper på forståelsen.

Båden skal vel kunne holde til at man strammer hækstaget hårdt.

Hilsen Brian

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-11-05 12:30

når dækket er trykket ned, er der helt sikkert en svaghed i det, hvor den så end stammer fra. det bør du få undersøgt meget nøje inden du gør noget. og man kan godt stramme hækstaget for meget, men ved normal sejlads forekommer det næppe. det kan jo også være opstået på anden måde, f.eks. en frostsprængning, som jeg tror det er.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-11-05 18:27

Jeg har lige et link til dig, her kan du prøve at spørge, de ved med garanti hvordan dækket på din båd er konstrueret.
Ved de fleste både er der ikke balsatræ mellem dækkene lige omkring mastefoden, men derimod et hulrum for at lette adgangen for kabelgennemføringer etc.
Naturligvis skal dækket kunne holde til et tight agterstag, men det er før set, at folk har sat stagene, så de bøjer mastestøtten (alt med måde).
Det med skruehullerne kunne jo godt tyde på at der kan trænge vand ind og det kan naturligvis medføre frostsprængning.
Men prøv at spørge her:
http://www.drabant22.dk/
Mvh
dabj

Godkendelse af svar
Fra : drabant22

Dato : 12-11-05 15:45

Tak for svaret trimare46.