/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
boot problem
Fra : play3r
Vist : 394 gange
100 point
Dato : 09-11-05 18:26

Hej.
Jeg har lige installeret Windows 2000 server. Jeg har beholdt mit ms xp, da det nu også skal bruges meget.
Jeg kan uden problemer boot op i ms windows 2000 server. Anderledes er det med win xp det kan den ikke, den begynder og indlæse win xp men så får jeg lige glimtet af blå fejl skærm og så rebooter systemet.

Jeg har prøvet at trykke break lige i det den blå skærm er der. Det virker lige fint med break ind til jeg skal kommer til den blå skærm. :(

Jeg har har ordnet en fejl meddelse forinden det lyder :
missing or currupt systemd

Min boot.ini ser således ud:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Server" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

Jeg ved ikke hvordan jeg skal komme vidre med problemet da jeg nu bare får en en blå skærm i et split sekund?

Kommentar
Fra : thewolf

Dato : 09-11-05 18:38

hei
server 2000 booter fra boot.ini som den legger på den partisjon som den blir innstallert på.
søk etter boot.ini filen som ligger på den partisjon som xp ligger på, og kopier den over til win 2000 server partisjonen, overskriv den som ligger der, men ta backup av den først

Men et tips til slutt en BØR ikke ha både xp og server på samme maskin, da ber du om TRØBBEL

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 09-11-05 18:55

Det nu ikke helt rigtig hvad du siger der, pc'en booter op fra boot.ini, som ligger på roden af det drev hvor man installerede sit operativ system først. Altså i dette tilfælde ligger boot.ini på roden C: som er vært for windows xp. Windows 2000 server kører fra en anden harddisk som så hedder d:.
Jeg kan ikke se at det skulle være noget problem at bruge dual boot med de pågældende OS.

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 110 point
Dato : 09-11-05 19:17

Du skal altid installere det nyeste OS til sidst! Det der er sket er at winxp's ntldr og ntdetect.com er blevet overskrevet af win2000's ældre udgaver!

Godkendelse af svar
Fra : play3r

Dato : 09-11-05 20:35

Det var det som der var sket. Jeg prøvede først og installere to nye versioner af winxp's ntldr og ntdetect.com og det kom den faktisk en del vidre i boot processen af.
Men det var åbentbart flere filer involveret så jeg lavede et repair og nu kører xp igen. Tak for en god besvarelse.

Kommentar
Fra : thewolf

Dato : 09-11-05 21:10

Hei igjen
Kan hende eg forklarte meg feil, det eg mener med at du ikke bør kjøre server og xp på samme maskin er hvis du har Active Directory (AD ) på serveren din.

Og det eg skrev om boot.ini står også på MS sine sider, har ikke linken for hånden nå, og der står der også at boot.ini er en årsak, men de kan heller ikke svare på hvifor dette skjer. Men dette var med win xp og win server 2003.

Så skal du ha begge OS på den samme maskin, så styr unna AD på serveren, og legg inn det gamle OS først, her i ditt tilfelle Win 2000 server.

Dette har eg og flere testet i de 2 åra eg har gått på IT skole, xp fungerer ei stund, noen dager, kanskje mnd-er, for deretter å ikke ville boote mer, restarter når en velger at den skal boote xp, mens når en velger server så booter den normalt.

Men dette er kun testet på win xp og server 2003, med AD på serveren.

Men eg er glad for du fikset problemet ditt