/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kender du denne plante?
Fra : vixen
Vist : 2660 gange
500 point
Dato : 09-11-05 14:56

Hej, har lige købt 3 af disse planter, desværre vidste sælger ikke hvad det var for en slags plante eller hvad den hedder.
Er der nogle af jer som kender den?
Jeg ville blive ret ked af hvis den gik hend og døde, og jeg aner ikke hvordan de skal passes (sol/mørke, våd/tør, gødning/eller ingen gødning osv).
På forhånd tak for hjælpen
Vixen
http://www.voguehost.com/ims/u/Vixen/Forums/ukendtplante1.jpg

http://www.voguehost.com/ims/u/Vixen/Forums/ukendtplante2.jpg

Accepteret svar
Fra : sofus.dk

Modtaget 510 point
Dato : 09-11-05 15:01

Hej, mener absolut det er en Cypres.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 09-11-05 15:03

Kunne være dette også kunne bruges
http://www.agat.dk/pages/bonsai.htm

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-11-05 15:11

Det er hverken en Cypres eller en Bonsai-plante. Mit eget kendskab til plantearterne begrænser sig desværre til de i Norden vildtvoksende, og denne er ikke en Nordisk plante. Plantens blade kunne imidlertid tyde på at den er en slags Regnskovsplante. Hvis ikke du får noget mere konkret fra andre, vil jeg derfor anbefale dig at du til en start placerer den ene af dine tre planter på badeværelset, den anden i en lun stue og den tredje et lidt køligere sted. Hold godt øje med dem så vil du hurtigt kunne se hvilken der klarer sig bedst. Det ville ihvertfald være dumt at opbevare og behandle alle 3 på samme måde fra begyndelsen. Håber du finder ud af det, og fortæl os hvad du finder ud af. Hilsen

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 09-11-05 16:08

Jeg vil da indtil videre prøve det du forslår Arne J.det var en god ide!!
Men jeg håber at der er nogle derude der kender planten alligevel?
Vixen

Kommentar
Fra : Muncken

Dato : 09-11-05 16:42

Spændende plante.
Jeg synes du skulle klippe en stump af (et sted hvor det ikke kan ses) og tage det med til en planteskole, der vil du kunne få råd.
Jeg synes umiddelbart det ligner noget i familie med nåletræer. Så sparsom vanding og ikke direkte sol.

Held og lykke
Muncken

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-11-05 16:49

Vixen - For at afgøre om der skulle være tale om en plante af Nåletræs-familien, kan du prøve af mærke på bladene. Hvis de er stive og har et harpiks eller lak-lignende lag på oversiden, er det muligt. Jeg tror ud fra billedet ikke at dette er tilfældet. Men prøv lige at mærke efter og beskriv bladene så godt du kan. Hilsen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-11-05 16:52

P.S.: I øvrigt synes jeg da at det er en underlig sælger der ikke ved hvilken plante han/hun sælger ?????

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 09-11-05 16:57

Ja måske er det nåletræ. Bladene føles som de bløde nålrtrær og de dufter fulstændigt som nåletrær!!!
Jeg sidder og overvejder om det kunne være en form for Conifer plante??
Og sidste udvej er jo at tage den med i "skole", der kan de vel fortælle mig havd det er for en slags plante...
Tak for jeres svar so far
Vixen

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-11-05 16:59

hende med de grønne fingre siger det er en cypres, og ¨å er det jo nok det. prøver lige at få lidt flere oplysninger ud af hende

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-11-05 17:02

http://www.degronnesider.dk/igallery34/igallery.asp
her kan du indsende et billede af planten og få den typebestemt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-11-05 17:17

Cypres er det i hvert fald ikke, for de har "skællede"/lagdelte nåle med afrundet spids.

men nærmere en Ene, altså Juniperus. Men hvilken er svært, der findes jo bunkevis af forskellige, men muligvis Juniperus Communis.

Det ligner en af de der stedsegrønne planter, som faktisk er haveplanter, men som så bliver fremdyrket i miniformat til at pynte indendørs.... så længe man altså ka' holde liv i dem.

mvh dova

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-11-05 18:45

Efter billedet at dømme ser det ud til at være en stueplante, men vi har ude i haven faktisk identiske planter. Hvad de hedder husker jeg ikke og det lille skilt der sad på er også hevet. (jeg har set efter).
Er bladene ikke lidt "luftagtige".

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 09-11-05 19:03

Hej
Mener du kan købe dem i brugsen, om sommeren.
Har set dem i min lokale brugs, og de sælges sammen med andre nåle træer i en 20/30 cm størrelse.

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 09-11-05 19:59

Jeg synes også at det var ret surt at sælger ikke engang hved hvilken plante jeg købte af dem, men de var ret ligeglade.
Jeg har prøvet at sende billederne ind til De grønne sider som trimare46 forslog. Så må vi se om de kan finde ud af hvad jeg har købt!
Vixen

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 09-11-05 20:04

Hej vixen

Det er en art enebær. Jeg købte præcis samme planter sidste efterår, til at plante i 2 store krukke som står ved min hoveddør. De holdte sig pæne hele vinteren, men var "døde" her i foråret. Jeg tror lidt det var min egen skyld. Jeg havde ikke vandet dem. Prøv du bare at stille dem udendørs, men sørg for at holde dem fugtige hele vinteren.

mvh
Franksp

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 10-11-05 10:01

Er det ikke en opstammet taks?

Så er det en udeplante.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-11-05 13:53

Dine planter hedder: cypress ellwoodii macrocarpa goldcres

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-11-05 14:44

hvilket betyder, at hende med de grønne fingre havde ret

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 10-11-05 15:46

Hej alle, jeg var inde i det supermarked hvor jeg købte planterne og fik dem til at kigge i deres ordre bøger eller hvad det nu hedder.
Der er en Cypress (ved dog ikke hvilken slags præcist det er ,men der har Nordsted1 jo nok ret! tak Nordsted1 Den skal altid være fugtig, stå i middel sol og det er en udeplante, som dog kun kan tåle at stå indendørs her i Danmark.

Siden sofus.dk var den første til at svare rigtigt får han hermed point.
Tak for hjælpen
Vixen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-11-05 16:03

Jeg var i Føtex og kikkede på planter, jeg skrev navnet ned,(navnet stod med store bogstaver) men kunne ikke se hvordan den skulle holdes, da jeg lige havde været hos optikeren og afleverer mine briller igen igen igen

Godkendelse af svar
Fra : vixen

Dato : 10-11-05 16:08

Tak for svaret sofus.dk.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-11-05 18:40

Og her er så svaret:
Det er ganske rigtig en cypres og den navn er Cupressus Goldcrest.
Stilles meget lyst men ikke i sol og må ikke udtørre.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 10-11-05 18:52

Hej
Takker.
Har haft dem siden 1985 og ikke en eneste har overlevet,
Derfor ingen gode råd fra mig, ang: pasning.!!!

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 11-11-05 02:52

Nu bliver jeg helt nærvøs Sofus.dk, jeg har så absolut ikke grønne fingre...men jeg må prøve at følge dabj's råd!!!
Vixen

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 11-11-05 18:55

Hej vixen
Det tror jeg roligt du kan gøre, for jeg har det fra min nabo som er overgartner ved kommunen og iøvrigt selv har en del af dem.
Jeg fik forøvrigt øje på dem, da vi delte 2 formiddagsøl i deres køkken
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 11-11-05 20:14

Ok så har jeg det bedre...jeg har faktisk tænkt mig at købe endnu 3 stk!!!
Der kommer åbentbart altid noget godt ud af at drikke en øl engang i mellem
Vixen