/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Kan jeg redde mine data?
Fra : Asrock
Vist : 696 gange
150 point
Dato : 08-11-05 23:16

Hej
Jeg har 2 harddiske i min maskine. En 160 GB SATA delt op i 4. En 80 GB IDE der ikke er delt.
Den lille på 80 bruger jeg kun til at gemme data så som billeder og dokumenter, men lige pludselig under opstart ville den lave controldisk og her skrev den at den ikke kunne læses. Den er desuden meget længe om at starte op, og når jeg går i stifinder for at se mit F-drev (80 GB harddisk), så kan den ikke læse hvad der er på den.
Jeg vil tro, den højst sandsynlig er stået af, men har jeg nogen mulighed for at redde det der på?

Mvh Asrock

Kommentar
Fra : lennert1986

Dato : 08-11-05 23:30

Kører du med SP2?? xp??

Kommentar
Fra : Asrock

Dato : 08-11-05 23:52

Ja til både XP og SP2, men der er ikke styresystem på den harddisk det er galt med, så hvor vil du hen lennert1986.
Jeg har prøvet at tage den fra, og så starter windows op som det plejer uden at ville lave controldisk, og jeg kan også høre at den står og arbejder lidt hele tiden, når den er sat til, og det sløver PC'en en hel del, kan jeg mærke.
Mvh Asrock

Kommentar
Fra : lennert1986

Dato : 09-11-05 00:05

Det jeg ville hen med var at jeg har prøvet noget lign hvor min hd kørte fat32.. Og mit windows lå på en NTFS.. Og det kunne den ikke håndtere, så den lavede om på alt hvad jeg havde på den anden..

Jeg melder pas

Kommentar
Fra : Asrock

Dato : 09-11-05 00:19

Jeg kører NTFS på alle drev, og det har kørt upåklageligt i meget meget lang tid.
Mvh Asrock

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 09-11-05 00:38

Hej.
Ved ikke hvilke filer du skal redde, men har haft succex med denne.
Og så er tålmodighed----------en dyd
God fornøjelse, og så er den gratis.

www.convar.de

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 09-11-05 00:39
Kommentar
Fra : tukols

Dato : 09-11-05 01:00

Hvis du går ind i diskhåndtering. Hvad står der så som filsystem? RAW? Eller kan den se disken?

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 09-11-05 09:33

Den som sofus.dk anbefaler er et godt stykke værktøj, men som skrevet så tager det tid.
Det tog 3 døgn at efterse bare en harddisk på ca.60 GB. men den fandt også de billeder som jeg havde mistet for et år siden.
Kan anbefales.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 09-11-05 09:58

Hvis du er villig til at smide lidt kroner i det, kan "File Scavenger" klart anbefales! Det finder ALT og det tager ikke særligt langt tid. Et stykke uundværligt "værktøj" når jeg er ude at lave p.c. for folk

Vh fluffy

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 09-11-05 11:49

Muligvis kan du bruge noget fra denne side
http://www.ultimatebootcd.com/

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 150 point
Dato : 09-11-05 16:35

Jeg har reddet data med både File Scavenger og PC inspector. Pc Inspector ergratis, mens File Scavenger koster §. Det er dog muligt at finde en crack til programmet hvis man vil
Begge programmer fungerer upåklageligt, men kan selvfølgelig ikke redde overskrevne filer.
Tukols spurgte om RAW, det skal du også lige tjekke. Hvis den står til RAW filformat er der sket noget som vi ikke rigtig ved hvorfor sker. Det kan begge programmer ordne.
Hvis du vil vide lidt om vores erfaringer med RAW, så er der debatteret flere gange her på kandu og Eyvind har sat sig for at løse RAW mysteriet. Søg på RAW her på kandu og læs dig igennem en bunke gode råd o.lign

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-11-05 16:36

Hvis disken er stået af er der dog ingen af programmerne der kan redde dine data, men der findes selvfølgelig firmaer der kan, men de tager sig det godt betalt.

Kommentar
Fra : Asrock

Dato : 09-11-05 22:39

Hej

Undskyld jeg har været så længe om at svare på alle jeres indlæg, men har ikke haft tid før nu.
Jeg har været inde i diskhåndteringen, og den siger:
1 Layout = Partition
2 Type = Grunglæggende
3 Filsystem = Der står ikke noget
4 Status = I orden (Aktiv)
5 Kapacitet = 76,33 GB
6 Ledig plads = 76,33 GB
7 % ledig = 100%
8 Fejltollerance = Nej
9 Spild = 0%

Hvad betyder det? Har den bare formateret disken eller hvad?

Mvh Asrock

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 09-11-05 22:45

Det betyder at din disk intet fejler, og er TOTAL tom.
Kan ikke se, den har formateret sig selv...

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 10-11-05 00:03

Har selv mistet alt af data, da hele drevet plutselig stod til RAW. Brugte FileScavenger, og fik alt af data tilbage. Det gode ved programmet, er at du kan downloade det gratis, og køre propgrammet. Det vil så fortælle dig hvad den kan læse/redde. Den redder så i første omgang "kun" filer der er under en vis størrelse. (ikke ret meget) Du kan så vælge at betale for programmet, og få alle data reddet. Jeg betalte $ 39.95 for det fulde program. Jeg syntes det var billigt! Mine data fik jeg som sagt ALT tilbage af. Det koster ikke noget at prøve.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Asrock

Dato : 10-11-05 17:16

Hej

jeg har prøvet PC inspector, men der opstod fejl da jeg kørte det, så jeg prøvede FileScavenger, og der kunne jeg se alle de mistede data, men det er kun meget lidt jeg kan redde da det kun er små filer uden at købe det, så det ender det vel nok med. Jeg vender tilbage senere med udfaldet af mine anstrengelser.

Mvh Asrock

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 10-11-05 17:53

PC inspector burde køre fejlfrit, har lige brugt den.
Tager bare en evighed.
Ellers skal du søge efter en crak/PATCH, til Scavenger.
Men den kom ikke fra mig af. hø/hø
Held og lykke

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-11-05 17:53

Prøv at gå ned i - Start - Denne Computer - Højreklik din disk, der vil du kunne se filsystemet.

Hvis der står RAW er det derfor. Så vil der ikke kunne ses noget derpå. Så er det du skal igang med gendannelse. Som jeg tidligere skrev er det muligt at finde en crack til File Scavenger på nettet, men 39,95$ er vel heller ikke galt for sine data.

Kommentar
Fra : Asrock

Dato : 15-11-05 21:59

Hej igen

Så har jeg fået reddet alle mine data på harddisken, men ikke med FileScavenger til 45 $. Derimod fandt jeg et andet program som hedder Active@ File Recovery og det kunne lige så meget, men kostede kun 30 $.
Da jeg havde reddet alle mine data, ville jeg formatere harddisken, men det kunne jeg ikke, hvorfor ved jeg ikke, men den prøvede men den kom ingen vegne, så jeg stoppede den. Derefter kunne jeg ikke se drevet i Denne Computer, og jeg kan slet ikke starte PartitionMagic op når harddisken er sat til. Den finder godt nok Primary Master i opstart, og i filhåndtering og systemoplysninger kan jeg godt se der er en harddisk, men den virker altså bare ikke.
Det primære er dog, at jeg fik reddet alle mine data, og en ny harddisk er jo helller ikke så dyr i dag.

Mvh Asrock

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-11-05 16:56

Det var godt du fik reddet dine data.
Hvad var årsagen til at du ikke kunne læse fra den. Var det RAW?

Du siger den finder primær master, men det er vel ikke der din 80GB sidder da det jo gerne skulle være den HD med styresystemet på.
Der er vel ikke rod i jumperne så der er 2 diske der sidder som primær master.

Kommentar
Fra : Asrock

Dato : 16-11-05 16:57

Mht. køb af ny harddisk, så er min PC blevet dobbelt så hurtig til at starte op efter, at jeg har taget min defekte hardisk fra. Det skyldes vel at windows skal ind og læse på alle de harddiske der sidder i maskinen, for at kunne oprette stifinder, selvom der ikke var installeret noget på den harddisk, som den skulle indlæse.
Jeg har nu en SATA i, skal jeg så vælge en SATA igen, eller kan jeg godt vælge en ATA, unden det går ud over hastigheden ved opstart?

Mvh Asrock

Kommentar
Fra : Asrock

Dato : 16-11-05 17:06

Hej Fijala
Undskyld primær slave sådan har det kørt i mere end 1½ år uden problemer.
Jeg ved ikke hvorfor den ikke kunne læses, for det var ikke i RAW. Hverken windows-stifinder eller PartitionMagic kunne læse disken, hvorimod FileScavenger og det program jeg brugte (Active@ File Recovery) godt kunne finde den.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-11-05 17:20

Det er også mig uforståeligt, men det må være et godt program du har fundet.
Hvad nu hvis du smider en gammel win 98 bootdiskette i og formaterer med fdisk, hvad mon den så siger.

Ellers er din jumperindstillinger rigtige ser det ud til.

Kommentar
Fra : richardt

Dato : 17-11-05 19:01

Jeg har lige prøvet om en Win98 bootdiskette med Fdisk i en WinXP men den siger at det er en forkert dosudgave, der er på maskinen. Findes der en fdisk til WinXP, det kunne måske løse problemet med at kunne se eller aktivere Harddisken. Undskyld Asrock, at jeg blander et nyt spørgsmål ind i dit, men måske er en Fdisk løsningen.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 17-11-05 22:45

Du skal have fat i producentens "harddisk-tool" maxtor har f.eks. Power Max. Den booter du op på, og så vælger du disk den skal tjekke. Den vil finde ud af om der er fejl på disken. De større producenter af harddiske har deres "tool", som kan downloades på deres hjemmeside.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-11-05 23:03

Det er måske muligt at bruge XP cden og boote på den, for så der at formatere HDen. Jeg tror det nu godt nok ikke.
Der er det da muligt at formatere med enten NTFS eller FAT. Det skader da íkke at prøve.

Ellers er tukols ide ikke så dårlig. Den ville jeg nok også afprøve.

Kommentar
Fra : Asrock

Dato : 19-11-05 14:50

Jeg har prøvet at boote på XP-cden, men den kunne heller ikke finde harddisken. Og så har jeg prøvet PowerMax, og der fik jeg en fejl-meddelelse på harddisken, som jeg skulle meddele Maxtor, men da den er næsten 4 år gammel, så er der ikke mere garanti. Jeg må nok stille mig tilfreds med, at jeg har fået reddet mine data, og så købe mig en ny. Tak for alle de gode råd.

Mvh Asrock

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 19-11-05 14:56

Netop derfor køber jeg ikke Maxtor mere. De holder de godt 3 år hvor der er garanti på, og så er de ferdige.
Hilsen tukols

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 19-11-05 15:50

Hvis du vil boote, så skal den stå som master.
Uden andre diske i.
Og du skal sikkert have skrevet en ny MBR. Eller fixet din boot
Måske, derfor din XP ikke kan finde din disk

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 19-11-05 22:04

Sofus dk: Hvis harddisken er i "udu" som han har konstateret med PowerMax, er det da ikke særligt godt at bruge den disk. Ud til højre med den, som Asrock selv har konstateret. En harddisk med fejl, skal skrottes..............du ved aldrig hvornår den svigter næste gang.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 19-11-05 22:26

tukols,,,,
Helt enig, men VIL han forsøge at redde mere, så de den måde.
Men bare vær sikker på, at der ikke er andre diske, i nærheden, DA DE KAN TAGE SKADE.

Godkendelse af svar
Fra : Asrock

Dato : 17-01-06 22:14

Tak for svaret Fijala.