/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rodalon & Marmor fliser
Fra : berthaprop
Vist : 4723 gange
100 point
Dato : 08-11-05 22:38

Vi har i badeværelset rigtige marmor fliser. Kan der ske noget ved at bruge rodalon til at gøre det rent med eller tager fliserne skade af stoffet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-11-05 22:44

Jeg ville ikke bruge noget som helst til marmorfliser, medmindre det er et middel beregnet til det, marmor er meget sart.

Brug f.eks Alfix marmor- og keramikvask
Bruges som almindeligt rengøringsmiddel på marmorfliser. Er med til at forhindre aflejring af kalk på overfladen.

mvh dova

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 09-11-05 09:04

Rodalon er så vidt jeg husker en base, dvs. den har en ph-værdi på over 7. Marmor er også en base og rodalon kan der for godt anvendes.

Du må aldrig bruge syreholdige midler på marmor. Det nedbryder det.

Hvad er det du skal fjerne fra marmoren. Er det kalk? Så virker rodalon ikke, men det gør bagepulver.

Er det fugt, så brug almindelig ajax.

Når fliserne er rene kan du efterbehandle med autoshampoo med vox. Det beskytter mod kalkaflejringer. Kalken sætter sig udenpå voxen og kan vaskes af, der skal så efterbehandles med en afvaskning med autoshampoo.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-11-05 11:43

Rodalon er et desinfikationsmiddel og kan bruges som sådan, men da det største problem med marmorfliser i badeværelset er kalk og okker bør du følge dova's råd da Alfix marmorrens eller tilsvarende netop er beregnet til det.

Pas på med at bruge voks på marmor da marmor'en nemt suger farvestoffer ind og dermed misfarves og ser snavset ud.
Efter at have opsat og levet med et marmor-badeværelse i 15 år er mit råd:
Aftør hurtigst muligt spildt vand, brug en blød skraber ved større mængder og brug korrekte vaskemidler.
..så vil du kunne have glæde af dine marmorfliser i mange år.

Kommentar
Fra : Miljøråd

Dato : 03-06-06 11:18

HEj
Du kan jo bruge Undri Haverenser til rengøring af dine fliser. den er neutral pH7,7 er mild.. men stadig stærk.. stoffet er naturligt som betyder det måske tager par min mere at gøre rent.. men så har du god samvittighed ¨år det løber ned i dit afløb..

vh Sigurd