/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Vurdering af bolig ifm. Bodeling!
Fra : supplier
Vist : 1625 gange
40 point
Dato : 08-11-05 22:17

Davs NG!

Jeg har et ret presserende spørgsmål - Svigermor skal i skifteretten om et par dage. I skiftepapirerne og andre steder jeg har læst, der fremgår det at man skal oplyse den seneste <b>ejendomsvurdering (?)</b> - afdøde har et barn fra tidligere ægteskab, der mener noget andet, nemlig at det er <b>salgsværdien</b> der skal oplyses...

Et hurtigt svar vil være meget, meget, meget hjælpfuldt!

Hilsen - Henrik

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 08-11-05 22:23

Hej supplier.
Det er ejendomsvurderingen, man tager udgangspunkt i.
Mvh Vivi

Kommentar
Fra : supplier

Dato : 08-11-05 22:43

Davs Vivi!

Ih - hvor er jeg glad

Er du helt sikker? - du skriver "tager udgangspunkt i", det tolker jeg ikke 100% sikkert?!

Eksempel:
Vi har lige rekvireret den seneste ejendomsvurdering fra kommunen, i den er der påført, at et sommerhus er 350k værd, men en salgsvurdering vil nok hæve beløbet med et par hundrede, så det er for ikke at skrive forkert på skiftepapirerne (i skiftepapirerne står der godt nok off. vurd) - men afdødes barn har vakt min tvivl og hun virkede ret orienteret ?!?!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-11-05 23:03

Du skal selvfølgelig rette dig efter det der står i papirerne om at det den off. vurd. der skal oplyses.
Salgsvurdering kan ikke bruges i det tilfælde der, for det afhænger af så mange faktorer hvad en evt. salgspris ville være, at der skulle en konkret vurdering til, foretaget af uvildig vurderingsmand.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 40 point
Dato : 09-11-05 00:48

Jeg ved ikke, hvor I har fra, at det er den kommunale ejendomsværdi, Vivi./Dova. Ved en skifteret bliver tingene gjort op efter faktiskværdi - ikke en fiktiv, delvist fastfrosset vurdering. Den typiske måde at afgøre det på er, at lade 2 ejendomsmæglere kigge på boligen og tage et gennemsnit af deres vurdering.

Det er klart, at der kan være undtagelser. Jeg har (havde) en rigtig god kammerat, som døde for 1½ år siden. Han og kæresten var ikke gift, og det viste sig, at der faktisk var et barn fra tidligere ægteskab (som efterladte ikke havde kendskab til ) - så der måtte bodeling til. Her kunne efterladte bevise, at hun et par år før, havde modtaget en pæn arv efter sin mormor, og hun kunne sandsynliggøre, at hun havde puttet de penge i huset i form af den ny garage. Det medførte så, at hun fik "rabat" på husets pris, da skifteretten fandt det dokumenteret, at hun alene i det konkrete eksempel havde hævet husets salgsværdi. Men ellers er det altså den faktiske værdi, man går ud fra ifm. huset.

Hvis man derimod kigger på indboet, foretages en meget konservativ vurdering. Møbler, reoler osv. værdifastsættes typisk meget lavt - formentlig ud fra hensynet til, at en eventuel efterladt stort set kan overtage det hele uden at gå fallit - hvis vedkommende ønsker det. Med lavt er 10 - 30.000 for et komplet hus slet ikke unormalt.

Godkendelse af svar
Fra : supplier

Dato : 09-11-05 07:41

Tak for svaret erling_l.

Det var naturligvis ikke det jeg ønskede at høre :-/ men tak alligevel

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 09-11-05 11:28

Næh, kunne jeg næsten forestille mig.

Det positive er dog, at I jo trods alt har lov til forholdsvist bredt at aftale en lidt anden pris, hvis I kan blive enige.

Jeg vil dog godt komme med en anbefaling fra en, der indtil videre primært har set det "udefra": Få det lukket! Det koster simpelthen for meget tid og ikke mindst psykisk at mundhugges om detaljer i måneder. Så føler du, at behandlingen er bare nogenlunde fair, så sig ja, få det ud af verdenen og kom videre.