/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Vake on LAN
Fra : anders_bak
Vist : 581 gange
100 point
Dato : 07-11-05 21:46

Jeg har for nyligt fået fingerne i en gammel bærbar pc, som jeg har koblet til mit anlæg, og bruger som jukebox i stuen.

Desværre er der begrænset harddiskplads på denne fætter, hvilket gør at en del af min musik stadig ligger på den stationære på kontoret.

Da de aligevel begge er sat op i et trådløst netværk er det jo ikke noget problem at dele musikken over et netværk, og afspille musiken via den bærbare, når bare den stationære er tændt.

Det jeg så godt kunne tænke mig er at jeg kunne tænde for den stationære fra den bærbare, eller alternativet at bruge et gammel lig jeg har stående som lagerplads, såleds at den bare står i dvale, og starter op når jeg skal bruge filer fra den.

Min stationære har mulighed for at jeg kan enable "Vake on LAN" i bios indstillingerne, og jeg har gjort dette.

Desuden har jeg forsøgt mig med at sætte den stationære i dvale, og så bare klikke mig ind på de filer der lægger på den fra den bærbare, kun med det ene resultat at jeg får at vide at der ikke er adgang til filerne.

Begge pc'er er instaleret med win XP, og jeg har forsøgt at koble den stationære på netværket, både med kabel og onboard netkortet, og via trådløs.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-11-05 22:25

Har du kørt guiden på den den bærbare

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-11-05 22:54

Jeg har selv prøvet at lave det på mine pcer, men fik det aldrig til ar virke. Der oprettede jeg en genvej på skrivebordet på den ene (ala din bærbare) og skulle bare klikke på den så skulle den anden vækkes.
Men men det virkede ikke rigtigt. Der fulgte jeg en guide som jeg selvfølgelig ikke kan finde nu.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 07-11-05 23:24

En alternativ løsning (som jeg selv har valgt) er en netværksdisk. For det første bruger den ikke ret meget strøm. Den skal ikke have tastetur, mus eller skærm. Den skal bare være tændt, så er der adgang fra alle maskiner på netværket.
Min er formateret i NTFS format, og er på 160 GB. Selv den ældste, med win95 kan bruge den.
Disken har indbygget sit eget styresystem, og melder sig på netværket i routeren, når den tændes.
Hver maskine har så adgang via en oprettet forbindelse som netværksdrev.
Måske var det værd at overveje???

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 08-11-05 06:13

Ja jeg har kørt guiden, og netværket funger også fint, så længe begge pc'er er tændt. det er kun det med at taænde den stationære via den bærbare.

Det lyder jo som en rigtig god løsning med en netværksdisk, hvor får man fingre i sådan en/hvordan fixer man sådan en ?

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 08-11-05 06:40

Har kigget lidt omkring (edbpriser.dk), og der er jo mange at vælge mellem, er der nogen der har erfaringer at dele ud af ? (har en 80 GB 3,5" hd jeg ville smide i)

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 08-11-05 06:42
Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 08-11-05 06:42
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-11-05 09:41

var det ikke lige netværksguiden jeg mente, men den med fjernstart af extern pc. Jeg kan selvfølgelig ikke dfinde hvor den er.

Her er der en anden mulighed.
http://www.solarwinds.net/Tools/Network_Monitoring/Wake_On_Lan/

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-11-05 09:41
Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-11-05 10:11

Min netværksdisk købte jeg hos computercity her i Næstved.
Den blev tilsluttet, og jeg søgte på netværket, og fandt den.
Så oprettede jeg en adgangsvej til den i lighed med de andre drev, så nu er der adgang på samme niveau.

Den er meget nem at have med at gøre, helt uden brug af medfølgende software.
http://www.computercity.dk/product/Product.aspx?id=83094 skulle give et prej om den.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-11-05 10:14

Linket virker ikke, men her er info fra siden:

Iomega Iomega 160GB Network Hard Drive
160 gb disk, der kører på RJ45 stik.
Varenr.33711 - 1499 Kr.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 21-11-05 07:53

Det tog lidt tid, men nu funger det.

Det endte med en anden løsning. Jeg gik på udkig efter en netværksdisk, men kunne ikke find et løst kabint uden disk (har ellerede en ekstern 120 gb disk i usb kabinet), så det endte med at jeg lånte en gammel bærbar af en af mine venner, der uden problemer kan vågne ved aktivitet på LAN. så smed jeg den eksterne usb disk på den, og koblede den på en usb strømskinne så den automatisk lukker ned når den bærbare går i dvale.

Planen er dog at skifte det hele med en netværksdisk når jeg finder et tomt kabinet, så derfor får Severino pointene.

Godkendelse af svar
Fra : anders_bak

Dato : 21-11-05 07:55

Tak for svaret severino.