/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Forslag til menu?
Fra : akaup
Vist : 3351 gange
200 point
Dato : 06-11-05 22:13

Hej!

Skal holde lidt fest - 9 mennesker i alt.

Er der nogle gode forslag til en tre retters menu, der kan laves forholdsvist let - gerne i forvejen.

Havde tænkt på nogle bagte staniol-pakker med torsk+spinat+feta til forret + brød + en dild-sovs.

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-11-05 22:19

Hejsa Akaup. Nu er dette IKKE hvad du beder om det ved jeg godt, men det er såvel nemt som lækkert:

Gå til din lokale slagter og bestil et "Pølsebord" til 9 pers. Det kommer med lækkert brød, smør, krydderfedt, forskellige lækre pølser, lune postejer (som du måske så lige skal lune i Microbølgeovn ell. lign.), lidt ost m.m.

Serveres med Øl, Snaps og eller vin efter behag. Jeg har gjort det flere gange med succes. Hilsen

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-11-05 00:11

Arne - lækkert, yes!

Forret: Tunpaté med salat og flutes - http://www.kandu.dk/dk/tip/8735
Hovedret: Oksesteg med bagte rodfrugter, rødvinssauce, hvide kartofler
Dessert: Lækker æbletærte - http://www.kandu.dk/dk/tip/12599

Hanne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-11-05 00:23

Hanne -> Dit forslag lyder også godt og ikke for vanskeligt.

Kan da lige tilføje at min slagter også leverer opsats på træplade så serveringen er klaret på en flot måde. Og der er altid mad nok. Jeg har ofte haft rester til madpakker længe efter "aftenen". Næste gang tror jeg jeg bestiller til et par personer færre.

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 07-11-05 00:55

Hej akaup .Gå på nettet forexepel http://www.vibekes-kogebog.dk/page2.html

Accepteret svar
Fra : viviborgen

Modtaget 200 point
Dato : 07-11-05 08:42

Nu har du valgt en let forret, så må hovederetten godt være lidt tungere. Det er jo vinter.

Roastbeef med hjemmelavet beanaisesouce, ovnbagte rodfrugter og råstegte kartofler.

Roastbeef tager under en time at lave

Du lægger den i kogende vand og koger 15-20 min., derefter brunes kødet på alle sider i en gryde til kerne temperaturen er 60 til 71 grader afhængig af, hvor rødt du ønsker kødet.

Bearnaise soucen kan du lave dagen i forvejen af;

10 æggeblommer
200 g smør
4-5 spsk. okseboullion (lavet af en suppeterning)
1-2 spsk. tørret estragon
ca. 4 tsk. bearnaiseessens
salt og peber

Lav soucen over vandbad så skiller den ikke så let. En pyrexskål over en gryde er ideel, så er det også nemt at varme soucen igen, når den skal serveres.

Pisk æggeblommerne sammen, smelt smørret i en anden gryde, varm æggene over vandbad og pisk til de er ca. 30 grader, hæld smørret i i en tynd stråle mens der piskes. Kom essensen, boullionnen og estragonen og salt og peber i og pisk. Soucen bliver nu tykkere og tykkere. Den må ikke blive for varm, så skiller den. Er den på vej til at skille kan du komme lidt koldt vand i, for at nedbringe temperaturen, og piske kraftigt.

Rodfrugterne; selleri, rødbeder, persillerod, perstinak, løg, evt. hvidløg og gulerødder renses og skæres i ens artede stykker. Hvidløgsfedet deles blot på langs.

Lægges på bagepapir, olie hældes over og drys med salt.

30 min. i ovnen ved 200 grader.

Rodfrugterne kan gøres klar dagen i forvejen og stå i køleskabet. Så skal de blot i ovnen en halv time før servering.

Kartoflerne skrældes og skæres i tynde skiver (kan også gøres dagen før) og steges på panden med fedtstof og salt og peber.

Desserten
Nougatparfait med frisk frugt og ristede nøddeflager.

200 g blød nougat
6 æggeblommer (past)
1 dl. flourmelis
4 spsk. cognag eller ameretto eller lignende
½ liter piskefløde

100 g hasselnøddeflager

Frugt kunne være appelsinbåde og kiwi. Det giver et flot farvespil til den nougatbrune is.

Smelt nougaten over svag varme. Køl den af. Pisk æggeblommerne med flourmelis til det er hvidt og tykt. Smag til med cognac eller amaretto.

Pisk fløden stiv og vend den i æggemassen. Fryses i en form i mindst 4 timer.

Anret isen i portioner, pynt med frugt og drys de ristede nødder over.

Server evt. muscat vin til. Den skal være iskold.

Velbekomme

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 07-11-05 20:39

Hej Alle!

Det er alle gode forslag - viviborgen's sidste tiltaler mig vist mest - men synes at den hjemmelavede bearnaise bliver lidt for meget - tror jeg nøjes med noget færdigkøbt noget... (tsk tsk)

Desserten - hvor mange personer er den til?

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 08-11-05 08:45

Det er til 9 pers.

..og kødet beregner du således: antal personer x 200 g + 10% Dvs. ca. 2 kg

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 08-11-05 17:13

Jeg kan da osse gerne komme med et forslag som er forholdsvis enkelt ..

Forret.........Skaldyrs cocktail ...letmarinert....... serveret med en god halvtør hvidvin og en lille baguette...

Hovedret .......Farseret (udbenet) lammekølle med lamme sky sauce og årstidens friske grønsager ...enten fløde kartofler eller pommes Hasselbalch..

Dessert ..........Hidbær mousse serveret i enten marengs reder eller i høje portions glas..

Natmad...........Mouligatawny (Indisk karrysuppe)

Sig til hvis det er den du vælger og jeg skal specificere yderligere ..

Mvh sverola

Godkendelse af svar
Fra : akaup

Dato : 22-11-05 17:57

Tak for svaret viviborgen + andre!

Jeg fik næsten lavet det som beskrevet - og det smagte rigtigt godt! Kan anbefales

Mvh. Akaup.