/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
ALB Ventil, Fiat Punto, hvordan justeres~
Fra : eih
Vist : 3845 gange
20 point
Dato : 06-11-05 18:53

Hej

Jeg havde skævt bremsefordeling, ved test, på min bagakse, hvilket formegentligt skyldes at armen på ALB-Ventilen sad fast, den har jeg nu arbejdet løs.
I samme omgang vil jeg dog gerne, for at være sikker på at alt fungerer, undersøge om begge ventiler fungerer. Er der en smart måde jeg kan kontrollere det på, lyd/bevægelse/modstand??
Under min undersøgelse af ventilerne bemærkede jeg at den arm, fjederen fra armen på ALB ventilen er fastgjort til, kan svinge op og ned i den ene side. I den venstre side sidder den fast, men i den højre kan den bevæges. Hvordan skal den fungere og hvis den skal justeres, hvordan gøres det??

P.f.t
EIH

 
 
Kommentar
Fra : kogalejy


Dato : 07-11-05 20:04

Funktionsmæssigt kan det vel kun forklares ved at bilens bagbremser først træder til når bagenden af bilen er kommet ned på jorden med sin normale vægt, altså efter forbremserne har nedsat hastigheden betydeligt.
Hvis bagbremserne bremser for tidligt, vil bilen svinge rundt og komme ud af kontrol. De gange jeg har haft med det at gøre, har det drejet sig om at få aktiveringsarmene til at være tilstrækkelig løse og velfungerende
justering ligger fast i konstruktionen. Mvh. K.

Kommentar
Fra : kogalejy


Dato : 07-11-05 20:13

Ps. man kan jo selvfølgelig teste virkningsgraden ved at finde et sted hvor man kan tillade sig at lave nogle hårde opbremsninger hvor bilen altså skal bremse ned uden at bagenden skrider ud, det er bl.a. det der bliver prøvet ved prøvekørslerne ved syn. Mvh. K.

Kommentar
Fra : bent_severin


Dato : 07-11-05 21:03

Jeg har selv en Punto, men på den forbindes fjedrene i begge sider til en bevægelig del, nemlig torrisionsstangen hvorpå der er påsvejset nogle plader med hul i.


Kommentar
Fra : bent_severin


Dato : 07-11-05 21:30

Jeg tror det er svært at kontrollere virkningen af ventilen uden at tage den af og f.eks puste i den medens man vipper armen.
Selv plejer jeg at finde en grusvej hvor man kan lave en opbremsning hvor man langsomt forøger bremsetrykket indtil bremserne blokerer,
bagefter kan man tydeligt se på bremsesporet om der er en af siderne der bremser kraftigere end den anden. (husk også håndbremsen.)


Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177414
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407829
Brugere : 218875

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste