|
| ALB Ventil, Fiat Punto, hvordan justeres~ Fra : eih | Vist : 3845 gange 20 point Dato : 06-11-05 18:53 |
|
Hej
Jeg havde skævt bremsefordeling, ved test, på min bagakse, hvilket formegentligt skyldes at armen på ALB-Ventilen sad fast, den har jeg nu arbejdet løs.
I samme omgang vil jeg dog gerne, for at være sikker på at alt fungerer, undersøge om begge ventiler fungerer. Er der en smart måde jeg kan kontrollere det på, lyd/bevægelse/modstand??
Under min undersøgelse af ventilerne bemærkede jeg at den arm, fjederen fra armen på ALB ventilen er fastgjort til, kan svinge op og ned i den ene side. I den venstre side sidder den fast, men i den højre kan den bevæges. Hvordan skal den fungere og hvis den skal justeres, hvordan gøres det??
P.f.t
EIH
| |
| Kommentar Fra : kogalejy |
Dato : 07-11-05 20:04 |
|
Funktionsmæssigt kan det vel kun forklares ved at bilens bagbremser først træder til når bagenden af bilen er kommet ned på jorden med sin normale vægt, altså efter forbremserne har nedsat hastigheden betydeligt.
Hvis bagbremserne bremser for tidligt, vil bilen svinge rundt og komme ud af kontrol. De gange jeg har haft med det at gøre, har det drejet sig om at få aktiveringsarmene til at være tilstrækkelig løse og velfungerende
justering ligger fast i konstruktionen. Mvh. K.
| |
|
Jeg har selv en Punto, men på den forbindes fjedrene i begge sider til en bevægelig del, nemlig torrisionsstangen hvorpå der er påsvejset nogle plader med hul i.
| |
|
Jeg tror det er svært at kontrollere virkningen af ventilen uden at tage den af og f.eks puste i den medens man vipper armen.
Selv plejer jeg at finde en grusvej hvor man kan lave en opbremsning hvor man langsomt forøger bremsetrykket indtil bremserne blokerer,
bagefter kan man tydeligt se på bremsesporet om der er en af siderne der bremser kraftigere end den anden. (husk også håndbremsen.)
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|