/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
"Photofiltre"
Fra : Doz
Vist : 2139 gange
50 point
Dato : 06-11-05 18:22

Hejsa!

Har lige installeret et program der hedder "photofiltre" fordi det skulle kunne en helt masse, men kan det passe at man ikke kan beskære billeder????? kan i hvert tilfælde ikke finde nogen steder man kan gøre det.

Kommentar
Fra : Jockel

Dato : 06-11-05 18:40

Marker> højreklik> crop/beskær

Mvh Jockel

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-11-05 18:56

Hvis ikke du har en vejledning så findes den her.
http://www.villysonnichsen.dk/Billeder_til_export/Kursus_FotoFiltre.pdf

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 06-11-05 19:18

Teil!

Det er jo bare helt fint med den link, Doz får noget at studere og bør være glad for dit gode råd.

Venlig hilsen Bonto

Kommentar
Fra : Doz

Dato : 06-11-05 19:41

Ja har kikket på bruger guiden, men mit problem er at hvis man skal beskære meget fint efter noget ujævnt, så virker det meget svært. Er der noget der hedder punkt-beskæring. Alså at man sætter nogle punkter og så den selv følger linien.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-11-05 20:12

Jo Doz det findes sikkert men prisen bliver noget højere.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-11-05 20:16

Her er lidt flere programmer.
http://www.html.dk/software/billedbehandling/

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-11-05 20:16

Her er lidt flere programmer.
http://www.html.dk/software/billedbehandling/
Og i Microsoft Paint som de fleste har på deres pc
kan man det du ønsker. Måske ikke det bedste program
til formålet.

Accepteret svar
Fra : Otnob

Modtaget 50 point
Dato : 06-11-05 20:19

Doz så skal du f.eks. have fat i "PaintShopPro" hvor man har mulighed for at anvende "lasso" som de kalder det og anvende "Point to Point" eller "Smart edge" men du vil ikke kunne regne med at det fungerer helt automatisk med mindre at der er en god kontrast, en tydelig kontur i det du ønsker at "beskære" vel snarere udskære.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-11-05 21:37

Her et eminent program.
Du kan hente en demoversion uden tisbegrænsning
men med lidt færre muligheder.
Som sagt et rigtigt godt program.
http://www.xat.com/

Kommentar
Fra : Jockel

Dato : 06-11-05 22:15

Forstør billedet så kan du bedre ramme beskæreigen mere præcist.
Det du søger er det man kalder magnetisk lassoværktøj og det er ikke i Photofiltre

Kommentar
Fra : USJ9

Dato : 06-11-05 23:13

Ved ikke om du har hentet det fra Digitalmagasinet eller andet sted fra. På denne side er der lidt hjælp til forskellige ting i Photofiltre. Bruger selv programmet og følger de små råd og vejledninger som gives på Digitalmagasinet.
http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=555

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-11-05 23:30

Hvis du mener beskære således at du vil "klippe" for eks en bestemt figur eller lign. ud - så skal du gå i selection - sætte flueben i lasso - og så kan du beskære så meget du vil

det er en god ide at forstørre billedet op så du rammer præcist

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-11-05 23:31

hmpfff - glemte noget - selection - set shape og derpå lasso

Kommentar
Fra : sonnic

Dato : 07-11-05 00:27

Som flere har beskrevet her kan du sagtens beskærer dit billede, eller fritlægge det om du vil.
FotoFiltre har et udemærket værktøj der hedder "Polygon" den du finder den i værktøjspalletten. med den kan du steppe dig rundt om det emne du ønsker at fritlægge, når du er færdig og "myrestien" er kommet frem omkring dit emne, kan du enden bruge Ctrl+C og kopierer det ind i et andet eller gå i Rediger menuen og vælg Indstillinger af klippefunktioner og skabe et nyt billede.
Til sidst skal jeg lige fortælle dig at der nu er kommet en ny udgave af PhotoFiltre, denne udgave hedder PhotoFiltre Studio og rummer alle de funktioner som den ”lille” mangler. Så som lagfunktioner, udvidet makro, og flere funktioner i billedopretning, filformater osv. Pris 24 euro eller små 200 kr. Det er så billigt at man tror det er løgn, men den er desværre ikke oversat til dansk endnu.

Du kan hente en prøve version på denne adr.
http://www.photofiltre-studio.com/frames-en.htm

Held og lykke med projektet, jeg hører gerne fra dig.
Villy Sonnichsen

Godkendelse af svar
Fra : Doz

Dato : 13-11-05 12:05

Tak for svaret Otnob.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 13-11-05 14:19

Det glæder mig at du kunne bruge mit svar, men også tak for dit spørgsmål som gav anledning til nogle gode og interessante indlæg.

Bedste hilsner
Otnob