/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Radio optagelse på nettet, lovligt ?
Fra : Jon
Vist : 779 gange
200 point
Dato : 05-11-05 00:31

Hej alle sammen.

Jeg har lige brug for hjælp med et spørgsmål, er det lovligt at lægge en optagelse af et radio program til fri afbenyttelse på en hjemmeside ?

Håber på nogle hurtige brugbare svar!

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 05-11-05 00:35

Hvis det betyder noget er det en optagelse af en live koncert der blev bragt på P3.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 210 point
Dato : 05-11-05 00:37

Du skal have tilladelse fra programmet/stationen.
Det er ikke lovligt at gøre det uden tilladelse.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 05-11-05 00:39

det drejer sig om ophavsret, og den skal du undersøge.
radioen har fået tilladelser og det skal du også have.
og jeg tror ikke at du får denne tilladelse, med mindre at programmet ansvarlige giver en skriftlig tilladelse, så tjek dette først ellers kan det "koste"!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-11-05 00:40

Så skal du kontakte P3 hvis du vil undgå en bøde.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-11-05 01:41

Det er ikke lovligt, der skal tilladelser til fra dem der har lavet programmet, og ophavsrettilladelserne, og hvis tilladelse gives, skal der betales afgift til Koda/Gramex (mener jeg det hedder, dem der tager sig af at varetage ophavsrettighederne for musikere m.m.)

mvh dova

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 05-11-05 06:44

Generelt kan man sige:
Egne optagelser fra radio eller tv, er kun til eget brug, i eget hjem.
Egne optagelser må ikke udlånes, udlejes eller på anden måde distibueres.

Det er helt klart forbudt, at lægge sådanne optagelser ud på en hjemmeside.

Det kan være at DR har lagt denne optagelse ud på deres hjemmeside, så må du godt henvise til denne.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : Jon

Dato : 05-11-05 07:45

Tak for svarene alle sammen! Det drejede sig om optagelsen af Coldplay koncerten i søndags som over en million Coldplay fans ville give højrehånd for at få fat i. Jeg regnede egentligt også med at det var forbudt, men ville lige være sikker! Tak for hjælpen!