/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Konfirmation/blå mandag
Fra : bassenborg
Vist : 1038 gange
50 point
Dato : 04-11-05 19:13

Min søn når snart den alder hvor der står konfirmation på dagsordenen.
Han er begyndt at gå til præst, men er egentlig lidt i tvivl om, at det er noget for ham.
Han vil selvfølgelig gerne konfirmeres, eller holde fest, som om han var blevet konfirmeret. Han er så bare i tvivl om, man kan holde fri fra skole, og holde "Blå mandag", hvis han ikke har været igennem konfirmationsritualet.
Og det er så mit spørgsmål: Har det nogen indflydelse på om man kan holde "Blå mandag", hvis man ikke er blevet "rigtigt konfirmeret"?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-11-05 19:16

Mine 2 sønner er ikke blevet konfirmeret, det var deres eget ønske.
De gik begge til "præst".
Der blev holdt en "nonfirmation" for dem og de havde begge "blå" mandag.

Hilsen ans

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 60 point
Dato : 04-11-05 19:20

Hele klassen har fri den mandag uanset om de er blevet konfirmeret eller ej. Selvf. skal knægten selv afgøre om han vil konfirmeres, men lad ham modtage undervisningen sammen med sine kammerater så han har et ordentligt beslutningsgrundlag. Hvis han senere i llivet skulle skifte mening, er det aldrig for sent at blive konfirmeret.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-11-05 19:21

bassenborg.... der er slet ikke almindelig skoledag dagen efter konfirmationen, så hvis han ikke holder "blå mandag" skal han jo så være i en klasse under ham. Der var også nogle i min søns klasse som ikke blev konfirmeret, og de var
da med klassen alligevel, da de tog på "bakken". Jeg syntes det er dejligt, at hører at han ikke bliver konfirmeret "bare"
for at følge strømmen, men tænker over tingene, min søn var selv meget i tvivl, især efter flodbølgen i Thailand, han
talte meget med præsten om det og religion i det hele taget, og besluttede sig for at blive konfirmeret.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-11-05 19:23

Nu er det jo ikke alle, der har fri samme mandag.

Der er dem, der vil konfirmeres om foråret og dem, der vil konfirmeres om efteråret.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-11-05 19:33

ans.... ikke i vores kommune, her er konfirmationerne altid i Bededagsferien,

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-11-05 19:35

Citat
arne.jakobsen Dato : 04-11-05 19:20

Hele klassen har fri den mandag uanset om de er blevet konfirmeret eller ej.

noget vås.

Det er jo ikke alle, der bliver konfirmeret på den samme dag.
Skulle hele klassen så have mulighed for blå mandag flere mandage i træk!!!!!!!!!!

Hvis din søn går til præst, men ikke ønsker at blive konfirmeret, kan han holde blå mandag på samme mandag, som kammeraterne.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-11-05 19:36

Det er da ligegyldigt hvilken kommune! Blå mandag ER altid en mandag og den dag har HELE klassen fri fra skole, uanset om eleverne er blevet konfirmeret eller ej.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-11-05 19:36

Hvis han følger de andre som holder den kirkelige, så gøres det tit på samme tid ved de klasser som har alderen.

Ang. "Blå mandag"
I vores område er det i Tivoli der holdes blå mandag, og adskillige forældre tager med der ind og fungerer som holdepunkt og bank, så de unge ikke "taber" alle deres penge på een gang.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-11-05 19:38

Nordsted1

Her hvor jeg bor, er det ikke kun i "Bededagsferien"

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-11-05 19:43

arne.jakobsen

Hvornår er det blå mandag?????????? hvor hele klassen har fri ??????????

Konfirmation er fordelt over flere dage/uger.

Kommentar
Fra : 9060

Dato : 04-11-05 19:59

Også i min kommunen, er konfirmationen kun i Bededagsferien, og mandagen efter har alle 9. klasserne fri fra skole. Hvis
det også er sådan i din kommunen bassenborg, syntes jeg helt bestemt at din dreng skal følges med sine klassekamme-rater god fest, uanset om det hedder konfirmation eller nonfirmation

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-11-05 20:08

ans -> Det er det den første alm. skoledag efter konfirmationsdagen, uanset dette skulle falde på en fredag eller for den sags skyld en hvilken som helst anden dag. Blå mandag er et begreb og ikke et udtryk for at den ALTID falder på en mandag. Hilsen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-11-05 20:29

arne.jakobsen

Citat
arne.jakobsen Dato : 04-11-05 20:08

ans -> Det er det den første alm. skoledag efter konfirmationsdagen, uanset dette skulle falde på en fredag eller for den sags skyld en hvilken som helst anden dag. Blå mandag er et begreb og ikke et udtryk for at den ALTID falder på en mandag.

Det er jeg godt nok klar over, men det er jo ikke alle, der bliver konfirmeret i den samme "weekend" derfor kan du ikke sige/mene at ALLE har fri om mandagen.

Lige et tilfældigt eksempel

http://www.maarsletkirke.dk/ny_side_1.htm

bassenborg din søn kan holde "blå mandag" sammen med sine kammerater.

Kommentar
Fra : Judleman

Dato : 04-11-05 23:35

Det hele er en smule overdrevet, når man taler om man må holde fri, eller ikke holde fri.

Jeg pjækkede da jeg holdt blå mandag, ingen klagede. Læreren gjorde, og autoriteten derhjemme gjorde, men der var intet af særlig betydningsfuld karakter i de to klager. Medmindre man bliver konfirmeret i 1.g, er der ingen grund til at studere retten til fridage nøje.

Desuden er jeg af den opfattelse, at man ikke bør råde ens afkom til hverken det ene eller der andet med hensyn til religion. Forældre skal ikke lære deres børn at være religiøse. Og omvendt: Forældre bør heller ikke råde deres børn til ikke at tro på noget.

Det er noget man som 14-15 årig selv må tænke over.

Det skal lige nævnes, at jeg selv er imod at man overhovedet KAN blive konfirmeret. Hvis man vælger den kristne tro, f.eks., skal man ikke oplæres i den. læs dog bogen. Der skal ikke være andre, der siger hvordan tingene er.

Oragniseret religion er noget værre bras, jeg fatter ikke at jeg selv gik med til at blive konfirmeret. En nonfirmation ville være ligeså god, og jeg ville ikke spilde den tid jeg ellers kunne have brugt på at være kreativ, hvis jeg havde valgt nonfirmationen.

for resten: Jeg er tilbage! Juhu! Nu er folk glade igen, for Judleman skal nok pifte kandu lidt op. Jeg kan da i hvert fald snakke om hvaler, hvis det skal være.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 05-11-05 02:04

Jeg har en datter der skal konfirmeres til maj. Hun går på efterskole nu, og kan ikke få lov til at holde blå mandag sammen med sine tidligere klassekammerater. Dog er hendes tidligere klasse delt op i 2 konfirmationsdage - kristi himmelfart og st. bededag. Derfor har hele klassen ikke fri de 2 efterfølgende mandage, men kun dem som lige er blevet konfirmeret. Om nonfirmanderne også holder blå mandag, ved jeg dog ikke.

Det med at hele klassen holder konfirmation samme dag tror jeg mest er ude på landet i de helt små byer, hvor der vist kun er en enkelt skole til 2-3 byer eller noget. Kan det ikke passe ? Så i kan altså alle have ret, så pas på med at påstå noget hvis det er forskelligt.

Kommentar
Fra : barslev

Dato : 05-11-05 09:04

til ans:du skriver at der er konfirmation både efterår og forår det er godt mange år siden at der blev holdt.

hvis man vælger at man ik vil konfirmeres så kan mang godt holde blå mandag

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 05-11-05 09:18

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-11-05 09:54

LLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLOOOOOOOOOOOOLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL

Godt gået Overlærer Jakobsen LLLLOLLLL