/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Stegetid?
Fra : hannibals
Vist : 8133 gange
200 point
Dato : 04-11-05 17:49

Hvor lang tid skal en and eller flæskesteg have hvis man giver den 160 grader istedet for 200 grader? er der en tommelfingerregel? Jeg vil prøve og langtidsstege kødet
Hilsen Hannibal

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-11-05 17:53

de skal have 3,5 time , det er en and på ca 3 kg. eller en flæskesteg på 1,5 kg

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 04-11-05 18:05

Jeg er enig med Nordsted1
mvh mcloud

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-11-05 18:08

Jeg kan nu også finde på at langtidsstege i længere tid end ovennævnte. f.eks. en and/steg på samme vægt men ved
125 grader i 4-4,5 timer, der syntes jeg den bliver mindre tør. Der skal ca 1 liter væde ved

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 04-11-05 18:23

En and på 3 kg, skal i hvert fald have 4½-5 timer på 160 gr. i en alm ovn.

Men hvis det er en varmluftsovn, er 160 grader den normale temperatur, og der siger man som tommelfingerregel 1 time pr. kg.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-11-05 18:24

Forresten, det bedste resultat fås ved at lægge anden i bradepanden uden noget som helst andet, hverken vand eller noget...og den bliver ikke tør, og evt. fedt bliver ikke kogt ind i anden, men smelter fint af og kan evt. brugesa til sovsen.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-11-05 18:33

pas på de lange stegetider - ænder (og andre fugle) bliver hurtigt så møre at de falder fra hinanden
HAR prøvet

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-11-05 19:14

Her i huset bliver anden stegt over ca. 5 timer på omkring 150 grader... Og flæskestegen ryger som regel ind i ovnen en time efter. Starter ud med at putte en liter vand i bradepanden - og spæder måske en anelse til senere... Både and og flæskesteg bliver mørt som smør og aldelels saftig... At det falder fra benene gør ikke spor - selvom det godt nok er lidt besværligt, når den skal parteres

Yums... Glæder mig til jul

Vaxen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 04-11-05 19:37

Jeg er altså ligeglad hvor lidt eller hvor længe, bare sig hvornår jeg skal komme.
PS:
Jeg tager opvasken. Hilsen
Keldd.....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-11-05 20:09

Keldd..... du skal være så velkommen, tidspunktet er endnu ikke fastsat

PS: Vi har opvaskemaskine

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 04-11-05 20:25

Nordsted1
Vær flink og skaffe din mand af vejen, det bliver en dejlig aften er jeg sikker på.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-11-05 21:12

keldd

Ej, man skal jo da være gode ved hinanden (i julen)

Nordsted

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 04-11-05 21:46

Nordsted1
Jeg er da med på nogen uger før.

Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : hannibals

Dato : 11-11-05 16:29

Tak for svaret dova.Det vil jeg prøve, hilsen Hannibal