/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Flash / Spørgsmål
10  Dr.Disco 500
Dynamisk text felt me æøå
Fra : play3r
Vist : 831 gange
50 point
Dato : 04-11-05 14:08

Hej. Jeg har lavet et dynamisk tekst felt som henter tekst fra en "something.txt" fil. Det hele virker stor artet bortset fra lige muligheden for at bruge de tre danske Æ Ø Å. Hvordan gør jeg så man kan skrive æ ø å.?

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 60 point
Dato : 04-11-05 14:42

Sæt dette øverst i din actionscript på det dynamiske tekstfelt

Kode
System.useCodepage = true;

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-11-05 14:46

Hov jeg glemte - at din txt fil ikke skal gemmes som ANSI men som UTF-8

//bentjuul

Godkendelse af svar
Fra : play3r

Dato : 04-11-05 14:49

Hej Bentjuul , det var lige præsic det svar som jeg manglede. Tusind tak.
Jeg vil lidt tilføje min ærgelse over at se de andre spørgsmål du har besvaret, hvor brugerne ikke har trykke besvaret og givet point. Fy til dem , og endnu gang tak til dig. :D
Fem stjerner til dig.

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 04-11-05 14:50

men hov det virker .. så mon ikke jeg har gjordt eller hvordan sikrer jeg mig det?.

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 04-11-05 14:51

Det behøver du ikke svare på har fundet ud af det. Tak Bent

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-11-05 14:57

Ja, men der kan ikke gøres så meget ved at brugerne ikke lukker deres spørgsmål, men en anden ting er; bruger du html tags i din txt fil så du kan lave f.eks fed skrift links mv. ellers kan du få koden til dit actionscript så du også har denne mulighed.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-11-05 14:57

Ja, men der kan ikke gøres så meget ved at brugerne ikke lukker deres spørgsmål, men en anden ting er; bruger du html tags i din txt fil så du kan lave f.eks fed skrift links mv. ellers kan du få koden til dit actionscript så du også har denne mulighed.

//bentjuul

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 04-11-05 15:05

Lige i øjeblikket bruger jeg ikke html i mit tekst felt. Jeg ved jeg kan trykke på "Render text as html" men koden som virker der til vil jeg da meget gerne havde. Har du et opslagsbog eller hvordan finder du af hva koden er for forskellige funktioner.?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-11-05 15:34

Prøv dette
Kode
System.useCodepage = true;

mineData = new LoadVars();
mineData.onLoad = function(){
minText.text = this.indhold;
}
mineData.load("ekstern.txt");

mineData.onLoad = function(success){
   if (success) {
      minText.htmlText = this.indhold; //note: .htmlText, not .text
   } else {
      minText.htmlText = "error loading variables";
   }

stop();

og så txt filen
Kode
indhold=Sikke meget regn, og så kan jeg skrive æ ø og å <i>gid</i> det <font color="#0000FF">snart</font> bliver <b><font color="#00FF00">sommer</font></b>! <br>Send mig en hilsen <a href="mailto:bentjuul@xxxx.dk">bentjuul</a>

Disse eksempler kan du prøve ved at kopiere actionscriptet ind på et dynamisk teksfelt og gemme teksten som ekstern.txt
Men det er ikke alle htmlkoder der kan bruges - se evt her koder i html her http://www.html.dk/dokumentation/html4/ og så prøv dig frem.

//bentjuul

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 04-11-05 17:20

Det ligner at det ville virke godt hvis jeg dog bare fik andet end hvid .swf. Jeg har kontrolleret om følgende ting skulle være galt.
1. Font farve er sat til sort
2. .swf .txt ligger i samme rod // skrivebordet
3. The script contains no errors.
4. Tekst filen hedder ekstern uden .txt, altså sådan at hvis man omdøber den og skriver ekstern.txt så ville det resultere i fejl.
5. Og jeg har selvfølgelig gemt den i UTF-8
Mere kan jeg ikke kommer på som skulle forhindre dette i at virke.
Jeg kan forstå at forskellen er .htmltext frem for .text ganske smart.
Tusind tak for hjælpen indtil vidre. :D

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 04-11-05 17:24

P.S Nu skrev du forresten at jeg skulle sætte koden ind PÅ et dynamisk tekstfelt.
Der er det vel nok at sætte det ind i frame1 i det lag som tekstfeltet ligger.? Og hvis ikke hvordan sætter man der så ind på?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-11-05 17:26

textfilen skal hedde ekstern.txt

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-11-05 17:28

Ja koden skal være på 1. frame og her her du så også det dynamiske textfelt liggende.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-11-05 17:31

Hvis du ikke får det til at virke nu - så send mig en mail - så sender jeg det hele i en zip fil til dig i morgen, for jeg er på vej ud af døren.

//bentjuul

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 04-11-05 17:42

Ok du havde glemt at sige en vigtig ting. Jeg navngav mit textfelt minText. Og tada så sagde den error loading.
I windows , hvis jeg højreklikker og skriver ekstern.txt og så enter. Så tror pc'en den hedder "ekstern.txt.txt". Så jeg omdøbte til ekstern.
Nu mangler jeg bare at få den til gengive html fra indhold= , det vil den underligt nok ikke.!

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-11-05 17:49

Prøv at sæt min kode ind i en helt fla og lav et dynamisk tekstfelt kopeier herefter min textfil ind i notesblok og gem som ekstern.txt

//bentjuul

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 04-11-05 17:58

Kode:

System.useCodepage = true;
createTextField("minText", 1, 50, 50, 200, 300)
minText.type = "dynamic";
minText.multiline = true;
minText.html = true;
mineData = new LoadVars();
mineData.onLoad = function(){
minText.text = this.indhold;
}
mineData.load("komnu.txt");

mineData.onLoad = function(success){
if (success) {
minText.htmlText = this.indhold; //note: .htmlText, not .text
} else {
minText.htmlText = "error loading variables";
}

stop();

Det er hva jeg bruger nu. Det eneste ting som ikke virker nu er at den skriver uden for det visuelle textfelt. Men det må jeg se på efter maden.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-11-05 16:41

Du kan hente min fla her http://www.tips.bsjh.dk/txtfelt.zip og se lidt på den og evt afprøve den.

//bentjuul

Kommentar
Fra : play3r

Dato : 05-11-05 17:23

Tak for alt hjælpen Bentjuul.
Hvis du ved hvilke ting som gør at den kan finde på at skrive ud over tekstfeltets størrelse, så må du endelig ikke holde dig tilbage, da det undrer mig en del!. Ellers endnu engang tusind tak.