/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
spandpumpe
Fra : mehn
Vist : 2770 gange
100 point
Dato : 04-11-05 09:42

Hej jeg har fåer fat i en spandpumpe på 1000 l/t
kan den bruges til et akvarie på 140 liter
Hilsen Morten

Kommentar
Fra : txn

Dato : 04-11-05 09:58

Det er godtnok rigeligt til 140liters akvarium ,men kan sagtens bruges.
Jeg bruger selv en indvendig filterpumpe,beregnet til 14ol og jeg har 250liter akvarium med ca.35 rød neon,6 skalarer og 5 pansermaller.

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 04-11-05 10:24

Om du kan bruge den spandpumpe, afhænger af hvilken type fisk du har, er det fisk som godt kan lide kraftig strømende vand, er det perfekt, men har du fisk der bestemt ikke kan lide så meget fart på vandet, vil de blive streeset og sikkert hurtig dø.
Men til de fisk som ikke kan lide så meget fart på vandet kan du måske stadig bruge den spandpumpe ,men så skal den kun tilsluttes nogen timer, feks. en gang om ugen, for virkeligt at få renset op, du kunne også sætte et tænd og sluk ur på den, så den går i gang i korte perioder flere gange om dagen.
Men jeg ville vælge fisk som kan lide der er fart på vandet , for det første får du et godt miljø, og der næst er den pumpe i stand til at holde rent, jeg har selv et 120 L der ville jeg godt kunne bruge den, men de fisk jeg har.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 04-11-05 10:28

Vil akvariet så ikke være tømt og fyldt på ca. 7½ min.
Bruger den ikke unødig meget strøm, og får fiskene ikke 'træk'
Har du laks i akvariet
Ja jeg kendet intet til akvarier, det var bare, hvad jeg tænkte ...

Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 04-11-05 10:32

Planter og bundting vil da samle sig i den ene ende, efter nogen tid.
Er det ikke bedre med en lavere strøm til pumpen, eks. med en 'lysdæmper' eller i serie med en pære.
Stadig aner jeg intet om det, men det tror jeg at jeg ville prøve..

Kommentar
Fra : txn

Dato : 04-11-05 10:34

Du kan da opbygge dit akvarium med sten/rødder således at strømmen udjævnes rimeligt-alt efter fisk.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 04-11-05 11:28

kampsten og gulerødder

Er en almindelig pumpestørrelse ikke at foretrække, den er vel tjent ind ved den sparede strøm.

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 100 point
Dato : 04-11-05 11:41

fandt lige dette hos http://www.hyggefisken.dk/nyheder.htm

Citat
26-10-05 Verdens nyhed......Verdens nyhed......

Så er den nye computerstyret spandpumpe fra Fluval ankommet i butikken.

Ja så kom den endelig FLUVAL FX5, den nye generation af udvendigepumper, nemlig med SMART PUMP teknologi. Hvad er Smart Pump? Smart Pump Det er en lille printplade som sidder i motoren. Den sørger for at pumpen giver den optimale ydelse, selv om filteret er ved at være stoppet. med andre ord, (Opretholder en optimale/max ydelse) Smart pump teknologien gør ligeledes, at når pumpen stoppes vil den prime efter 24 timer, det betyder at pumpen stopper i et par sekunder og lukker automatisk luft ud af filtret hvorved den automatisk starter igen.

Og filteret passer perpekt ind i akvarieskabe uden problemer. (billedet er taget i et 325 liters aqualine skabskabinet)

Data: Filtervolume 20 liter, Pumpeydelse 3500 l/t(ubelastet) 2300 l/t (belastet), Renser akvarier op til 1600 liter, Løftehøjde 3,3 meter. Strømforbrug 48 W.

og mere hos http://www.akvariesiden.dk/forum_ny/forumview.php?cat=1&id=173461

Regnstykker er vel så 2300/1600 = 1.4375 så en passende spandpumpe til 140L skal vel være 140x1.4375 ~ 202L/T

Godkendelse af svar
Fra : mehn

Dato : 05-11-05 17:55

Tak for svaret natmaden.

Kommentar
Fra : mehn

Dato : 09-11-05 22:15

Jeg har sat min 1000l/t til mit akvarie og det fungere helt fint bedre end jeg havede trort efter jeg læste alle jeres svar på mit inlæg.
og der er heller ingen der er døde af stress.
Vandtilførelsen er sat ned bag en sten så der er såmen ikke er ikke så meget bevægelse i vandet at mine planter ikke kan stå i stenene det ser så men meget roligt ud og mit er blevet rigtig dejligt rent.
Hilsen Morten