/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ny harddisk,- ødelagt computer.
Fra : CiaoStyrer
Vist : 689 gange
300 point
Dato : 03-11-05 18:26

Jeg har købt ny hardisk, Maxtor diamondmax 10 250Gb ATA-133, og et ST-LAB RAID ATA-133 controller kort. Jeg satte kortet i og koblede den til hardisken. Hardisken satte jeg til slave. Computeren startede som den skulle og viste at den havde fundet haddisken og raid kortet.
I windows installerede jeg driveren og genstartede computeren, den viste ikke harddisken i denne computer. Så jeg genstartede igen og gik ind under instillingerne til kortet, der trykkede jeg automatisk instilling og satte den på IDE (har ikke tænkt mig computeren skal køre raid), men den viste den stadigt ikke, så jeg genstarte og gik ind og satte den på IDE igen, og klikkede ind på de forskellige instillinger, jeg mener ikke jeg ændrede noget, så trykkede jeg "Esc" og den spurgte om jeg ville gå ud af instillingerne, og at jeg skulle trykke "Esc" hvis jeg ville gå tilbage, jeg trykkede på "Esc", da jeg lige ville kigge en ekstra gang om alt var som det skulle.
Idet jeg gjorde det gik skærmen sort og efter noget tid begyndte den at sige 2 toner skiftevist i langsomt tempo. Genstartede,- den gjorde det stadigt, rykkede ledningerne ud af den nye harddisk, den gjorde det stadigt, tog kortet ud så holdte den op, men gør ikke en skid (ingen lys i tastetur og skærm) og hdd lampen lyser. når jeg sætter kort og hardisk i igen sker der stadige ingen ting (siger ingen lyde).

Har meget brug for hjælp ved den her.... Håber i kan hjælpe mig..
Nogle der ved hvad der er galt...?

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 03-11-05 18:37

Hej
Går ud fra intet virker, blå/sort skærm
Ny installering, eller sæt din XP cd i drevet, og se hvad der sker, og lav en REPAIR.
Af dit drev, ikke slet det.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 03-11-05 18:46

Eller bedre, prøv at lukke for al strøm, og tag dit BIOS batteri ud, et par minutter.
Og genstart.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-11-05 18:48

Er din HD alene på et controlerkabel = MAster
Kan du starte op uden den HD og controlerkort
Hvad har du siddende i din comp
HD
CD
DVD
Du har da 2 controlere på motherboard er de fyldt op

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 03-11-05 18:48

Der sker abselut intet, skærmen tænder ikke ikke en gang. Dioderne i cd-rom drevende blinker i starten og man kan høre den læser på xp cd'en ganske kort. Hdd dioden lyser konstandt.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 03-11-05 18:50

Sæt Din cd i og og lav en repair.
Men tag de nye ting ud først

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 03-11-05 18:54

Det blir ikke bedre når jeg tar de nye ting ud.. Jeg har 2 maxtor hardiske og et dvd drev og en brænder, så begge controlere er fyldt.. Hvor sidder bios batteriet...?

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 03-11-05 18:55

Der er sikkert sket en "kortslutning" et eller andet sted.
Og angående ny harddisk, så skal den sættes til slave.
Det skal gøres bag på harddisken, der sidder 2 JUMPERE, der skal byttes rundt med.
De skal stå på slave/second disk eller noget i den retning.
Ellers gå i BIOS, og lad bios finde dine diske/nye hardware

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 03-11-05 18:56

Bios batteriet er et batteri på størrelse med en 2 krone,og det sidder på bundkortet.

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 03-11-05 19:00

Hvad sker bios batteriet ud...? jeg kan ikke ødelægge noget ved det..?

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 03-11-05 19:01

lidt sort..

Hvad sker når jeg tager bios batteriet ud...? jeg kan ikke ødelægge noget ved det..?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-11-05 19:02

Tag det lige roligt - inden du smadrer din comp.

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 03-11-05 19:15

Har haft batteriet af på bundkortet stadig ingen ændring.. :(

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-11-05 08:19

Batteriet skal være ude nogle minutter, du skal mens strøm er af PC, trykke på PCèns startknap og holde den inde i ca. 10 sekunder, så er bundbrættet tømt for strøm.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 300 point
Dato : 04-11-05 08:29

...............Man tager altså kun batteriet ud når bios absolut ikke kan styres..........................

Men prøv lige:
Tag alt fra i din comp
så der kun er:
skærm
ram
men ingen:
printer/scanner
harddisk
diskettedrev
CD / DVD
mus
tastatur

start comp
kan den det så sæt tingene i een ad gangen og start op
tastatur
mus
Nu skal der komme et billede på skærmen
diskettedrev
harddisk
harddisk2
CD
DVD
Lad høre hvor langt du når.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-11-05 08:39

Hvilken bios har du? De to toner var det en høj og en lav tone?

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 04-11-05 14:48

Bundkort: 4BEAv
Bios: Award plug & play bios

Prøver lige Eyvind's metodede...

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 04-11-05 14:49

Bundkort: 4BEAv
Bios: Award plug & play bios

Prøver lige Eyvind's metodede...

Og ja det var en høj og en lav tone...

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 04-11-05 16:04

Tog rammene ud og i igen, da jeg engan har haft problermer med at den sagde de samme toner, en gang computeren væltede, og der var det rammen der havde løsnet sig. Kan bare ikke forstå hvordan det kan lade sig gøre nu, for jeg trampede jo ikke engang i gulvet da det skete..

nu kan den starte. men den siger:

CMOS checksum error - Defaults loaded.
Warning! CPU has ben changed.
Please re-enter CPU settings in the CMOS setup and remember to save before quit!

For neden på skærmen
Press F1 to continue, DEL to enter setup

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-11-05 16:09

Du skal have bios justeret med dao klokke osv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-11-05 16:33

Ja og desværre blev du lokket til at tage batteriet ud.
Men det er muligt at du inde i bios kan loade
Last known konfiguration
Load default
Og som peet49 siger stille ur/dato
Evt. skal du også sætte dine HD/CD/DVD controlere til auto.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-11-05 16:40

Når den kører normalt igen..............
Problemet med ekstra controlere kan være IRQ som kan komme i konflikt med andre enheder. Hvis ikke den atomatisk tildeler så er der jumpere på det controlerkort som skal stilles efter den anvisning som fulgte kortet.
Kortet skal i inden du kobler printer/USB eller andet udstyr til.

På enhver controler (fladkabel) skal en HD være MAster når den sidder alene.
Sidder HD og Cd/DVD på samme kabel er det bedst at HD er MAster

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 04-11-05 19:10

Hvor kan jeg finde "last kown default"..

I bios'en er der noget der hedder:

Load fail safe defaults
Load optimized defults

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 04-11-05 19:14

Jeg har stillet klokken og nu starter den normalt.. alt ser umildbart rigtigt ud..

Er der noget jeg skal instille ellers..??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-11-05 19:29

Jeg regnede ikke med at "last kown default" var der når batteriet har været ude, men hvis det nu var.
Du kan prøve om den kan køre på "Load optimized defults"

Ellers burde alt være tilstede.
Det er så muligt at bios skal opdateres, men der har jeg ikke så megen viden.
Man skal heller ikke opdatere bios hvis det ikke er nødvendigt
Med programmet everest kan du undersøge bl. a. din bios.
http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-11-05 19:44

Jeg ville nu også checke om din cpu sidder ordenligt!
http://www.bioscentral.com/beepcodes/awardbeep.htm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-11-05 20:02

Jeg tror tedd ved mere om IRQ til dit controlerkort.
Så han hjælper nok med at sætte det i, og få det til at køre.

Godkendelse af svar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 04-11-05 20:05

Mange tak for svaret Eyvind, du har været en stor hjælp.... Nu kan jeg slappe af igen, nu når jeg ved familie billederne er i god behold..

Tror jeg vil prøve om jeg kan få det til at virke igen... denne gang vil jeg prøve og sætte harddisken som master, og krydse finger på at der ikke sker noget ubehageligt denne gang...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-11-05 20:08

Er du begyndt at ryge igen Eyvind?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-11-05 20:12

Tror nu nok det er et jumperfrit controllerkort!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-11-05 20:16

Selv tak CiaoStyrer så håber vi at det går godt.

Nul røg - men jeg kan li' den smiley.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-11-05 20:19

Hehe! Ja hvis den afholder dig fra smøgerne, så er det jo en god ting