/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Fysik
Fra : Nik_
Vist : 1719 gange
60 point
Dato : 03-11-05 16:13

Opvarmning af et koldt hus.
Et hus står uden opvarmning om vinteren. Temperaturen i huset er 3 grader C. Vi skal give et overslag over, hvad det koster at opvarme hele huset til 20 grader C. med elvarme. Husets grundareal er 112m2, og væggene er 2,4 m høje. Huset består af 11 ton mursten og 4,5 ton træ. Alle andre materialer ser vi bort fra. Der oplyses følgende:

-Densiteten af luft er 1,29 kg/m3
-Luftens varmefylde er 1,00 kJ/kg*grader C
-Varmefylden for mursten er 0,84 kJ/kg* grader C
-Varmefylden for træ er 1,5 kJ/kg*grader C

Beregn den energi, der skal tilføres for at opvarme hhv. luften, murstenene og træet.
Hvad koster opvarmningen med en energipris på 1,90 kr./kWh?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-05 16:28

Urealistisk spørgsmål. Man skal så se bort fra transmissionstabet?

Whatever du har densiterne, varmefylden og mængderne. Så er det bare at gange op, og slutteligt lave joule'rne om til kWh og slutteligt regne om til penge.

Men regnestykket har ingen rod i virkeligheden!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-11-05 17:21

Hej Nik_

Prøv at stille regnestykket op som du mener det skal udregnes. Og læg det så herind. Så skal jeg kigge på det i aften...

mvh berpox

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 03-11-05 17:45

Virkeligheden er alligevel urealistisk!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-05 17:54

Næh egentlig ikke. Indenfor de fysiske begreber energi og arbejde er det skam ganske specifikt!

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 03-11-05 18:10

Heh... Jah.. du har ret 3773.

I mit univers er virkeligheden nogen gange urealistisk!

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 03-11-05 18:30

Okay nu gider jeg snart ikke stille flere spørgsmål, i finder sikkert noget andet at diskutere.. Hvis i ikke har noget relevant at sige til spørgsmålet, synes jeg i helt skulle lade være.. Men det er lige meget nu, jeg skal bruge det i morgen så.. Bare glem det.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 03-11-05 18:36

Tag det da roligt menneske! SE DA HVA PERBOX HAR SVARET:

"Hej Nik_

Prøv at stille regnestykket op som du mener det skal udregnes. Og læg det så herind. Så skal jeg kigge på det i aften...

mvh berpox"

Hva er problemet?

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 60 point
Dato : 03-11-05 18:43

Nik_ kom nu ... skriv nu ned hvordan du mener det skal løses! Så kigger jeg på det.

Q=C·deltaT (Varmemængden der tilføres et system med varmekapaciteten C og en temperaturforskel på deltaT) Enheden for Q er Joule, for C er enheden J/K, og for deltaT er den K (Kelvin)

C=m·c (Varmekapaciteten er lig massen gange den specifikke varmekapacitet) , masse i kg og spec. varmekap. J/(kg·K)

Så du skal først finde de energier der er nødvendige for at hæve temperaturen 17K.

Dernæst skal du omregne energien i Joule til kWh.

1 kWh = 3,6·10^6 J

- fordi Watt=J/s - hvis man bruger 1W i en time har man brugt 1 Wh = 1 (J/s)·h
dvs. en time er 3600s/h => 1 (J/s)·3600 s = 3600 J

- så tror jeg godt du kan finde ud af det

mvh berpox

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-05 18:43

Jamen så lad da Arne lave dine lektier......

Hvis du gad præstere et forsøg, vil jeg hjertens gerne hjælpe dig. Men det er ikke mig der går i skole for at lære det der, det ved jeg allerede. Laver jeg din fysik, kan du stadig ikke finde ud af det imorgen. Men faktuelt har du fået et hint fra mig, gider du selv lave et forsøg på at løse opgaven skal jeg gerne hjælpe dig videre

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-11-05 12:34

Ja Nik_ så gik Kandu i udu - men jeg håber det lykkedes for dig at regne den ud alligevel

/berpox

Godkendelse af svar
Fra : Nik_