/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Nilan VP18 - skal det udskiftes ??
Fra : stoffer01
Vist : 6784 gange
20 point
Dato : 02-11-05 22:01

Hej.
Vi har et etplans hus fra 1975 som vi har elvarme i. Vi har i jan. måned fået indstalleret en varmepumpe som vi er meget glade for.
Ligeledes har vi et Nilan VP18 af noget ældre dato som bl.a. står for varmt vand samt udblæsning m.m. af varmt luft via rør på loftet.

Problemet er at vi efterhånden har service/rep. af VP18 anlæget lidt for ofte og vil derfor høre om det bør udskiftet og i så fald, hvad bør vi udskifte det med. ? Et nyt VP18 anlæg eller noget helt andet. Og hvor ligger de forskellige anlæg prismæssigt.?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-11-05 22:20

VP 18'eren er ikke nogen billig VP. Det samme vil gøre sig gældende med andre fabrikater! Er du træt af Nilan, kan du med en minimal ombygning konvertere til eksempelvis Genvex'es Combi. Men umiddelbart er det ligeså dyr (i anskaffelse). Kigger man på det lidt på afstand, synes Genvex'es konstruktion dog en anelse smartere, idet Nilan udelukkende læner sig op af varmepumpe-ideen. I ventilationssammenhæng er dette ikke ubetinget smart, idet man ved genvinding til produktion af varm luft, ideelt set skal have nogenlunde ens luftmængdeforhold mellem indblæst luftmængde og udsuget luftmængde. Dette forhold er ikke ubetinget smart rent kølemæssigt. Genvex'ens kompressor er så vidt huskes mindre, og genvindingen til luft er til dels fra en krydsveksler - altså passiv - derfor er princippet lidt smartere.

Begge fabrikater lader sig servicere af de fleste kølefirmaer. Og dokumentationen er for begge fabrikater nogenlunde hæderlig.

Personligt vil jeg hælde lidt til Genvex Combi.

Hvor gammel er din Nilan? Hvem servicerer den?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-11-05 22:23

Hvis den er tredive år gammel har den klaret det fint. Alt over ti år for en brugsvandsvarmepumpe er godt. + 15 år er fint. + 20 år er bonus.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-11-05 22:28

Priser på de respektive følger når jeg har fået fingre i katalogerne. Kan du ikke vente søger du bare på www.kandu.dk - der ligger svaret!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-11-05 22:28

Jeg håber ikke for dig at du bor i Kbh. området og får serviceret af "elektrikeren fra valby" - så hellere ham fra Roskilde.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-11-05 22:29

Haaaaa Eyvind.....Køber man også kød ved bageren og brød ved slagteren?????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-11-05 22:37

Jammen - det var altså Nilan som sendte denne udmærkede elektriker, som dog ej var nogen god kølemontør (på Nilans køletilladelse).
Det var grunden til at jeg tog diverse kølekurser på maskinmesterskolen, for selv at kunne deltage. Jeg har dog ikke dyret mere.

Kommentar
Fra : stoffer01

Dato : 02-11-05 22:41

Hej 3773
Vores anlæg mener jeg er fra midt 80'erne og bliver serviceret af et firma der hedder US Køleteknik fra Hornsyld (nær Horsens hvor jeg selv bor)
Vi får ofter og ofter besøg af dem og reprationerne syntes dyrer og dyrer, så derfor overvejer jeg om ikke det snart kan betale sig at udskifte det.

Elregningen er stor nok i forvejen og tænkte også om ikke der måtte være en besparelse i at udskifte anlæget til et/noget som giver et større udbytte og vi dermed kunne nedbringe elforbruget.

Måske kan du også fortælle mig noget andet....
Der kommer RIMELIGT meget vand (kondensvand formoder jeg) fra anlæget som løber i afløbet, men det, (afløbet), har det med at blive tilstoppet og sidste gang satte jeg haveslangen på og fik spulet afløbet igennnem, hvilket resulterede i at der kom rigtig meget ulækkert slimet snask, nærmest gele' ud.
Hvad er det og er det normal..??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-11-05 15:46

Stillestående vand giver en slimet "gele". Det er faktisk vækst.
Er farven gullig gør det ikke så meget men sr den rødlig......så er den lidt giftig.
Men da i ikke er i berøring/drikker vandet/indånder det, gør det ikke så meget.
Med den alder anlæget har ville jeg nok udskifte det.
Måske er det en idé at lytte til 3773 og kigge på en Genvex Combi.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 20 point
Dato : 03-11-05 16:09

Sådan en VP skulle Ulrich eller en af hans folk nemt kunne lave. Men hvis du er bosiddende i nærheden af US, kan du også bruge York Horsens (hvis de gider tage sig af den slags), omend de nok er lidt smådyre. Ellers kan Vejle byde på JF Køleteknik og Vejle Køleservice - begge beliggende i nordbyen.

Med tyve år på bagen, for en VP18 lakker det mod enden. Men du får ikke specielt meget ud af at skifte til nyt, idet konstruktionen ikke er ændret specielt. En ny VP18 koster fra ca 29 - 34 000,- + moms og montage afhængig af udstyr. En Genvex Combi er lidt dyrere.

Snasket i vandet er normalt ved køleflader. I grimme tilfælde kan der gå bakteria-vækst i det og du får det man kalder "sur-sok". Det hænder i ny og næ på klimaanlæg. Gennemskylning af kondensafløb bør være fast procedure ved det årlig eftersyn, eller skal montøren have tæsk.

En andet alternativ kan være at skifte hele VP'en ud til et bette modstrømsveksler aggregat (kun ventilation) og så få en el-vandvarmer evt. med solfanger. Jeg synes stadig mest om Genvex'en omend den er lidt dyrere.

-> Eyvind.....Har efterhånden hørt en del grimme ting om de lakajer Nilan har til at rende rundt på Sjælland! Der tror jeg nok US er skrappere. Men både York, JF og Vejle køleservice har væsentlig flere ansatte og spreder væsentlig bredere end et bette firma som US.

Kommentar
Fra : stoffer01

Dato : 03-11-05 16:16

Hej Eyvind
Mange tak for dit svar.
Jeg må nok desværre til lommerne, så jeg overvejer 3773 forslag. Tak for alle kommentar.

Godkendelse af svar
Fra : stoffer01

Dato : 03-11-05 16:20

Tak for svaret 3773. Tak for kyndig vejledning.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-05 16:35

Det er en del af den udvidede "kandu-service", så selv tak du!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-11-05 19:16

Selv tak og det er nok en god idé at overveje 3773 forslag.